Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 548
Offentligt
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007Banedanmark(Foråret 2009)samtAfrapportering på En grøn transportpolitik(Foråret 2009)
Teknisk PlanlægningAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon82342279Direkte12279
Journalnr.81-0049NotatSide 1(34)
Indholdsfortegnelse1. Indledning og sammenfatning ....................................................................................3Aftale om trafik for 2007........................................................................................3Signalprogrammet ..................................................................................................42. Regularitet ..................................................................................................................5Metodemæssig ændring i opgørelse af kanalregularitet fra 2009.............................113. Afvikling af efterslæb...............................................................................................12Spor ..........................................................................................................................12Afvikling af fornyelsesefterslæbet .......................................................................12Afvikling af sporvedligeholdelsesefterslæbet ......................................................16Broer.........................................................................................................................16Kørestrøm.................................................................................................................19Tele, it og transmission ............................................................................................21Telefoni og radio ..................................................................................................21Transmission ........................................................................................................21It ...........................................................................................................................21Trafikinformation .....................................................................................................22Tilpassede perronafsnit.........................................................................................25Øvrige fag.................................................................................................................25Stærkstrøm ...........................................................................................................25Bygninger .............................................................................................................26Vej & Plads ..........................................................................................................27Forst......................................................................................................................28Andre aktiviteter.......................................................................................................30Status på dæmninger ............................................................................................304. Effektivisering i 2008...............................................................................................315. Optimering af Banedanmarks organisation ..............................................................326. Signalprogrammet ....................................................................................................33
Teknisk PlanlægningAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon82342279Direkte12279
Journalnr.81-0049NotatSide 2(34)
1. Indledning og sammenfatningDenne afrapportering indeholder en status for 2008 på Aftale om trafik for 2007 af 26.oktober 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), DanskFolkeparti og Det Radikale Venstre, samt en status på aftale om ”En grøn transportpo-litik” af 29. januar 2009 mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Soci-aldemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre ogLiberal Alliance for så vidt angår gennemførelsen af Signalprogrammet.Med Aftale om trafik for 2007 sikres en afvikling af efterslæbet på Banedanmarksjernbanenet i perioden 2007-2014, eksklusiv signaler. Aftale om trafik for 2007 omfat-tede samtidig en principbeslutning om at udskifte signalanlæggene inden 2020, samt atder skulle fremlægges oplæg herom i efteråret 2008. Endvidere var det forudsat i afta-len, at Banedanmarks organisation skulle optimeres, og at der skulle opnås en effekti-visering på 2 pct. om året. Hvad angår trafikinformation, er aftalen udvidet med aftaleom Finansloven for 2008, der afsatte midler til indhentning af efterslæb på trafikin-formationsudstyret på alle baner.Med aftale om En grøn transportpolitik er der truffet politisk beslutning om gennemfø-relse af Signalprogrammet inden for en ramme på 24 mia. kr. inden 2021.Aftale om trafik for 2007Hovedkonklusionen er, at Banedanmark i 2008 har opfyldt kravene til kanalregularite-ten på 94,8 pct. på fjernbanen og 96,1 pct. på S-banen, ligesom effektiviseringskravetpå 2 pct. i 2008 er opfyldt. Endelig følger optimeringen af Banedanmarks organisationden fastlagte tidsplan.For brugerne af banen har 2008 været præget af gennemførelsen af tre store sporom-bygningsprojekter på strækningerne Fredericia-Århus, Farumbanen og Klampenborg-banen. Som forudsat udestår endnu ombygning af lavere prioriterede baner, hvorforder stadig er risiko for markante driftsforstyrrelser på disse baner.Banedanmark har frem til sommeren 2008 i hovedsagen afviklet vedligeholdelsesef-terslæbet på ballast samt fornyet en stor del af de nedslidte tobloksveller. Det har be-tydet, at togdriften er blevet langt mindre påvirket på varme dage i 2008 i forhold til2007. De fleste strækninger, hvor det har været nødvendigt at nedsætte hastigheden pågrund af ”varme skinner” i 2008, forventes sporfornyet inden sommeren 2009.I efteråret 2008 iværksatte Banedanmark en række undersøgelser med henblik på ensamlet vurdering af forudsætningerne fra Aftale om trafik 2007, herunder om de over-ordnede rammer fortsat svarer til det forventede behov. Der blev iværksat undersøgel-ser indenfor de områder, hvor der var indikationer på ændringer i forhold til Aftale omtrafik for 20071. Som et led i undersøgelserne skulle den nye viden beskrives, og kon-sekvenserne skulle vurderes. Der er blevet afholdt styregruppemøder med deltagelseaf Transportministeriets departement.
Der blev igangsat undersøgelser med fokus på spor, vedligeholdelse, dæmninger, perroner, sidespor, broer samt drænog afvanding.
1
Side 3(34)
Den overordnede konklusion på arbejdet er, at Banedanmark fortsat forventer at leveop til de centrale forudsætninger i Aftale om trafik for 2007 vedrørende efterslæb ogkanalregularitet indenfor den fastsatte ramme, idet der dog knytter sig særlige udfor-dringer til området dræn og afvanding. I forhold til dræn og afvanding vil indsatsensåledes være fokuseret på indhentning af regularitets- og sikkerhedskritisk efterslæb.Der vil som forudsat i beslutningsgrundlaget for Aftale om trafik for 2007 være behovfor mindre justeringer mellem fagene. Justeringerne er for de pågældende fag indlagtsom prognose i denne afrapportering.I kapitel 2-5 rapporteres på de centrale krav til Banedanmark fra Aftale om trafik for2007, hvoraf de vigtigste er forbedring af regulariteten og afvikling af efterslæbet.Derudover gives en opgørelse af årets effektivisering samt en status på optimering afBanedanmarks organisation.SignalprogrammetSom forudsat i Aftale om trafik for 2007 har Banedanmark i 2008 leveret beslutnings-oplæg til udskiftning af signalsystemet. Den endelige politiske beslutning blev truffetden 29. januar 2009 med aftalen ”En grøn transportpolitik”. Dette er første årlige af-rapportering på programmets fremdrift.I 2009 er den primære opgave i Signalprogrammet at opbygge organisationen, gen-nemføre udbud af rådgiverydelsen, udarbejde projektmanual, ankerbudget og skabelontil afrapportering efter principperne for ny anlægsbudgettering. Disse opgaver forven-tes løst indenfor de i beslutningsoplægget skitserede tidsfrister, som er blevet præcise-ret i Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet.Siden aftale om ”En grøn transportpolitik” har fokus primært været på opbygning afSignalprogrammets organisation, herunder rekruttering, fastlæggelse af programmetsledelses- og styringsmæssige grundlag samt forberedelse til, at der kan indgås aftalemed bygherrerådgiver.Aktiviteterne forløber efter planen.
Side 4(34)
2. RegularitetI 2008 har Banedanmark opfyldt målet for kanalregularitet i forhold til det forudsatte iAftale om trafik for 2007.Aftale om trafik for 2007 forudsatte en kanalregularitet for fjernbanen (passagertog) i2008 på mindst 94,8 pct. Det blev endvidere besluttet, at henset til sporets tilstandkunne rejsetiden i en kortere periode hæves, således at der var overensstemmelse mel-lem den faktiske rejsetid og den i køreplanen oplyste rejsetid. Derfor blev rejsetidenmellem København og Aalborg i forbindelse med det ordinære køreplanskift 2007forlænget med 10-13 minutter i forhold til køreplanen for 2006, afhængigt af togpro-dukt og køreretning. Kravet til kanalregulariteten blev hævet tilsvarende, således atBanedanmark ikke ”nemmere” kunne leve op til regularitetskravet fra Aftale om trafikfor 2007. Denne rejsetidsforlængelse blev opretholdt i 2008 og reduceres i 2009. Fraårsskiftet 2010 til 2011 bortfalder det ekstra køreplanstillæg helt.På S-banen forudsatte Aftale om trafik for 2007 en kanalregularitet i 2008 på 96,1 pct.Årsresultatet for kanalregulariteten for passagertog på fjernbanen og S-tog i 2008fremgår afTabel 1.Tabel 1: Realiseret kanalregularitet, årsresultat 2008.
Fjernbanen*S-banen
Resultat200895,4 %96,8 %
Mål 200894,8 %96,1 %
Mål 201495,5 %97,8 %
*) Køretiden København - Ålborg blev forlænget i 2008 ift. køreplanen i 2006, svarende til en forøgelse af kravet til kanalregularitetenpå 0,7 procentpoint. Køretiden forudsættes bragt tilbage på 2006 niveau i 2010, hvorfor målet i 2014 ikke korrigeres.
Som det fremgår afTabel 1ligger årsresultatet for fjernbanen 0,6 procentpoint overmålet for 2008. For S-banen ligger årsresultatet 0,7 procentpoint over målet for 2008.I de følgende figurer (Figur 1 og Figur 2) illustreres årets regularitetsudvikling i 2008sammenlignet med 2006 og 2007:
Side 5(34)
Figur 1: Regularitetsudvikling* 2008 (sammenlignet med 2006 og 2007), fjernbanen.Pas agertog fjernbaners100%
98%
96%
94%
92%
90%
88%
86%
84%
2006
2007
2008
Mål 2008
*) Et tog på fjernbanen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 6 minutter.
Banedanmark har i elleve af årets måneder leveret en højere kanalregularitet i 2008end i 2007 på fjernbanen. Eneste undtagelse er juli måned, hvor kanalregularitetenblev påvirket negativt som følge af brorenoveringer samt afslutning af sporombygnin-gen på strækningen Fredericia-Århus.
Figur 2: Regularitetsudvikling* 2008 (sammenlignet med 2006 og 2007), S-banen.S- banen100%
98%
96%
94%
92%
90%
88%
86%
84%
2006
2007
2008
Mål 2008
*) Et tog på S-banen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 2½ min.
Side 6(34)
Som det fremgår af Figur 2 har Banedanmark siden februar måned 2008 leveret enmånedlig kanalregularitet på S-banen, som ligger mellem 0,4-2,1 procentpoint overmålet på 96,1 pct. Eneste undtagelse er oktober måned, hvor sporarbejdet på Farum-banen påvirkede trafikken markant.Den positive udvikling på S-banen kan tilskrives en markant nedgang i antallet af ha-stighedsnedsættelser som følge af banens tilstand. I 2008 har der i gennemsnit været293 tog pr. måned, der enten er blevet forsinket eller aflyst på grund af hastighedsned-sættelser som følge af banens tilstand. Det tilsvarende antal tog pr. måned i 2007 var1.492. Endvidere har der i 2008 været en fokuseret indsats på at nedbringe de trafikalekonsekvenser af fejl indenfor primært signalområdet. Således er antallet at tog, derblev forsinket eller aflyst som følge af fejl indenfor signalområdet, blevet reduceret fragennemsnitlig 1.302 pr. måned i 2007 til 1.021 i 2008.De følgende tabeller viser irregularitetens fordeling i 2008. Bemærk at summen afkanalregulariteten og irregularitetsbidragene i procent er lig med 100 pct. på hen-holdsvis fjern- og S-banen.Tabel 2: Irregularitet, fjernbanen 2008.
FjernbaneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områder*I alt*) Irregularitet som følge af kørestrømsfejl, disponeringsfejl mv.
Irregularitets-procent1,9 %1,8 %0,9 %4,6 %
Tabel 3: Irregularitet, S-banen 2008.
S-baneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områderI alt
Irregularitets-procent1,4 %1,3 %0,5 %3,2 %
Side 7(34)
Tabel 4: Irregularitet fjern- og S-banen fra signalområdet 2008.
Realiseret2008
Niveauet for førstehalvår 2006.Grundlaget forAftale om trafik for2007.*2,9 %1,7 %
Irregularitetsprocent signalområdetfor fjernbanenIrregularitetsprocent signalområdetfor S-banen
1,8 %1,3 %
*) Målet er i Aftale om trafik for 2007 et samlet mål for både S- og Fjernbane
I 2008 var irregulariteten fra signaler på et lavere niveau end niveauet i første halvår af2006, som dannede udgangspunkt for Aftale om trafik for 2007. Det er tilfredsstillen-de, at Banedanmark gennem målrettet vedligeholdelse, fejlretning og genopretning aftrafikken har kunnet holde et sådant niveau i mængden af fejl på de gamle signalanlægog fejlenes påvirkning af trafikken.En stor del af Banedanmarks signalanlæg har imidlertid fortsat en meget høj gennem-snitsalder, hvorfor anlæggenes tilstandsudvikling er vanskelig at forudse. Efterhåndensom anlæggenes alder stiger, vil det blive endnu vanskeligere at forudse tilstandsud-viklingen, hvorfor der kan komme større nedbrud, indtil Banedanmarks signalanlæg erudskiftet. Således skal ovenstående positive udvikling tolkes varsomt. Det er fortsatBanedanmarks vurdering, at niveauet fra 2006 kan fastholdes i de kommende år.Nedenfor illustreres den strækningsvise kanalregularitet i 2008 for hhv. fjernbanen ogS-banen. Det bemærkes, at der ikke direkte kan sammenlignes med den overordnedekanalregularitet, idet strækningerne har forskellig vægt i opgørelsen af den samlederegularitet alt efter trafikintensiteten på strækningen.
Side 8(34)
Figur 3: Strækningsvis kanalregularitet for 2008, fjernbane
Strækningsvis kanalregularitet2008
98,6%
97,3%
97,7%
98,9%
98,2%
,8%97
1%97,
,4%97
99%
96%
96,6%
98,3%
97,1%
99,2%95,9%95,7%98,2%6%97,97,9%
97,8%
På fjernbanen har især fire baner bidraget negativt til kanalregulariteten. Det drejer sigom:1. Fredericia-Århus, der blev sporombygget i forsommeren 2008,2. Fredericia-Padborg pga. af hastighedsnedsættelser som følge af banens til-stand samt mindre vedligeholdelsesarbejder,3. Roskilde-Kalundborg på grund af forholdsvis mange signalfejl og sporom-bygningsarbejder på udvalgte stationer samt4. Odense-Fredericia på grund af udbedring af sporfejl.
96,7%
%,997
,8%98
99%
Side 9(34)
Figur 4: Strækningsvis kanalregularitet for 2008, S-bane
Strækningsvis kanalregularitet2008,1%9893,5%
95,5%
97,9%
96,5%
Som det fremgår af Figur 4, har kanalregulariteten på Farumbanen været markant la-vere end de øvrige strækninger på S-banen, hvilket skyldes banens dårlige tilstand.Farumbanen blev sporfornyet i 2008.På Frederikssundsbanen blev der leveret en relativ lav kanalregularitet i 2008. Detskyldes dæmningsrenovering på strækningen mellem Ølstykke og Veksø.
97,9%
%99
98,2%
Side 10(34)
Metodemæssig ændring i opgørelse af kanalregularitet fra 2009Rettidighedskriteriet på fjernbanen er pr. 1. januar 2009 ændret fra de nuværende min-dre end 6 minutter (5:59) til mindre end 5 minutter (4:59), jf. brev til Trafikudvalget af10. oktober 2008.Ændringen af rettidighedskriteriet betyder, at et tog på fjernbanen fremover registreressom forsinket, hvis det ankommer til en station 5 minutter eller mere efter køreplanen.Hidtil er et tog blevet registreret som forsinket, hvis det ankommer 6 minutter ellermere efter køreplanen.Indførelsen af det nye rettidighedskriterium betyder, at flere tog alt andet lige vil bliveregistreret som forsinkede. Kravene er oversat til det nye rettighedskriterium for atsikre, at Banedanmark lever op til kravene fra Aftale om trafik for 2007. Ændringernepåvirker ikke rettighedskriteriet på S-banen, der fortsat er mindre end 2½ minut.Det nye rettidighedskriterium betyder, at en sammenligning af kanalregulariteten påtværs af årene fremover vanskeliggøres, dvs. at en illustration som i figur 1 er vanske-lig.
Side 11(34)
3. Afvikling af efterslæbI dette afsnit redegøres for afviklingen af efterslæbet fordelt på fagområder. Den over-ordnede konklusion er, at afviklingen af efterslæbet forløber som forudsat.I Tabel 5 ses en oversigt over det realiserede forbrug på fornyelse og vedligeholdelse i2007 og 2008 samt det forudsatte forbrug i resten af aftaleperioden. I 2007 og 2008har Banedanmark samlet anvendt ca. 4 pct. mere end forudsat. Dette er især relaterettil en øget vedligeholdelsesindsats, bl.a. som følge af den revurderede efterslæbsopgø-relse.Tabel 5: Forbrug og prognose 2007-2014
Mio. kr.Forudsat i Afta-le om trafik for2007*Realise-ret/prognoseMerforbrug**
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2007 –201421.24621.246***
2.1722.281109
2.7942.894100
2.8862.886
2.7802.780
2.7302.678-52
2.6792.627-52
2.6112.559-52
2.5952.543-52
0
*) Det forudsatte 2009-2014 afspejler bevillingsprofilen i Finansloven 2009, som er opgjort i 09-priser. **) Merforbrug udregnes som forbrugfratrukket bevilling.. ***) Afvigelse skyldes afrundinger.
I de følgende afsnit redegøres for udviklingen inden for de forskellige fagområder.
SporAfvikling af fornyelsesefterslæbetSamlet set gennemfører Banedanmark afviklingen af efterslæbet på sporfornyelse somforudsat i Aftale om trafik for 2007.I 2008 afviklede Banedanmark således ca. 10 % af efterslæbet på sporfornyelse modforudsat 13 % (jf. Tabel 6)Tabel 6: Fordeling af de største sporarbejder 2007-2014. Sporanalysemodellen
Pct.*ForudsatRealiseretMeraktivitet
20078 %7 %-1 %
200813 %**
200914 %
201010 %
201113 %
201215 %
201314 %
201412 %
I alt100 %
10 %
-3 %
*) Summen af de angivne procenter for de enkelte år afviger fra 100 på grund af afrunding. **) Opgjort ved sporanalysemodellen.
Side 12(34)
Sporanalysemodellen blev brugt til at opgøre efterslæbet på sporfornyelse forud forAftale om trafik for 2007, og derfor anvender Banedanmark også sporanalysemodel-len som grundlag for den langsigtede planlægning af sporfornyelsesprojekter.Når Banedanmark udfører sporfornyelsesprojekter, opdateres systemet med data om,hvilke sporkomponenter der er fornyet i det konkrete projekt. Når sporanalysemodel-len opgør afviklingen af efterslæbet, vil modellen kun betragte fornyelse af en spor-komponent som efterslæbsafvikling, hvis det fremgik af sporanalysemodellen i 2006,at den pågældende komponents tekniske, økonomiske levetid udløb inden for aftalepe-rioden. Der kan altså være tale om, at Banedanmark i forbindelse med et konkret pro-jekt fornyer flere sporkomponenter end forudsat i sporanalysemodellen, fordi den fak-tiske tekniske tilstand tilsiger, at flere komponenter er i efterslæb.Som supplement til sporanalysemodellens opgørelse af efterslæbsafviklingen anven-der Banedanmark den ”vægtede metode”. Denne metode opgør, som vist i Tabel 7, enafvikling af efterslæbet på 17 %.Tabel 7: Fordeling af de største sporarbejder. Vægtet metode
Pct.ForudsatRealiseret/prognose*Meraktivitet
20078%12 %4%
200813 %17 %4%
200914 %7%-7 %
201010 %14 %4%
201113 %10 %-3 %
201215 %13 %-2 %
201314 %12 %-2 %
201412 %11 %-1 %
I alt100 %**
97 %-3 %
*) Opgjort efter den vægtede metode. **) I trafikaftaleperioden vil ligeledes en række mindre fornyelsesarbejder blive gennemført.Disse er pt. ikke endeligt planlagt og indgår endnu ikke i prognosen. Herved vil den samlede prognose nå 100 pct.
Den vægtede metode baserer sig direkte på de aktiviteter, som Banedanmark gennem-fører. På baggrund af nøgletal omregnes alle aktiviteter til indhentning af efterslæb.Det vil sige, at der i beregningen også indgår de sporkomponenter (fx. skinnestykker),som Banedanmark i forbindelse med et konkret projekt vurderer udskiftningsmodne,fordi sporkomponenternes faktiske tekniske tilstand tilsiger det, uagtet Sporanalyse-modellen angiver flere års restlevetid.En anden forskel på opgørelsen af efterslæbet med henholdsvis sporanalysemodellenog den vægtede metode er, at Sporanalysemodellen angiver ca. 150 km flere sporki-lometer som værende i efterslæb end forudsat i trafikaftalens åbningsbalance. Popu-lært sagt bliver nævneren ved opgørelse af den procentvise ændring for stor. Forskel-len i mængder udgøres af korte sporstykker, der kan håndteres på mere fordelagtig visgennem vedligeholdelse end ved ombygning, som forudsat af modellen.Overblik over fornyelsesområdetSom det fremgår af Tabel 7, planlægges 7 pct. af efterslæbet afviklet i 2009 modforudsat 14 pct. Det skyldes, at projektet ”Nyt S-togsspor København H –Dybbølsbro” (6. hovedspor) har været planlagt til gennemførelse i 2009. Projektetpåvirker ikke indhentningen af efterslæbet. Imidlertid båndlægger projektetøkonomiske midler og produktionskapacitet, hvilket forklarer den lavere grad afindhentning af efterslæb i 2009.
Side 13(34)
På grund af forsinkelse i detailprojekteringen af projektet forventes det nye S-togssporpå nuværende tidspunkt først ibrugtaget i 2011.Ændringerne i gennemførelsen af 6.hovedspor har ikke givet anledning til væsentlige ændringer i Banedanmarks fornyel-sesportefølje.Tabel 8: Sporområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007.
Mio. kr.*Forudsat iAftale omtrafik for2007**Realise-ret/PrognoseMerforbrug
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
I alt
833
1.039
858
830
820
783
773
759
6.695
88855
1.282243
818-40
8300
761-59
717-66
707-66
693-66
***
6.6950
*) 2007 angives i regnskabstal for 2007, mens 2008-2014 angives i 2008-priser. **) Tallene i 2008 og 2009 inkluderer omflytning afbevilling fra § 28.63.02. på hhv. 136 mio. kr. i 2008 og 34 mio. kr. i 2009 til finansiering af anlægsprojektet i ”Nyt S-togsspor Køben-havn H – Dybbølsbro”, jf. Akt E af 27/3 2008. ***) Afvigelser skyldes afrundinger.
Sammenligning mellem afvikling af fornyelsesefterslæbet og åbningsbalancenI Tabel 9 ses en sammenligning af det faktiske aktivitetsomfang og det modelleredeaktivitetsomfang for sporombygningsprojekter i 2008. Det bemærkes, at det er vanske-ligt at lave en sådan sammenligning, idet der knytter sig en relativ stor usikkerhed tilmodellering af aktivitetsomfanget på strækningsniveau. Det er således ikke i sig selvoverraskende, at der er afvigelser mellem det forventede og det faktiske aktivitetsom-fang på strækningsniveau.Især sporombygningsprojektet Fredericia-Århus har haft et væsentligt større aktivi-tetsomfang end forudsat i modellen. Bl.a. er udvekslingen af to-bloksveller fordoblet iforhold til forudsætningerne i sporanalysemodellen. Banedanmark har vurderet svel-lerne på strækningen udskiftningsmodne, bl.a. set i lyset af de mange hastighedsned-sættelser på banen de foregående år. Derudover har der været behov for at udskiftevæsentligt flere skinner end forventet, bl.a. fordi banens meget kurvede forløb harmedført større skinneslid end forudsat i modellen.I forhold til Klampenborgbanen har Banedanmark vurderet, at det var økonomisk mestrationelt ud fra en livscyklusbetragtning at foretage en totalombygning af Klampen-borgbanen. I Aftale om trafik for 2007 var alene modelleret totalombygning af dele afstrækningen.
Side 14(34)
Tabel 9: Sporfornyelse i forhold til det forudsatte.
Omfang, vægtede kmFredericia-ÅrhusFarumbanenKlampenborgbanenHolbæk-KalundborgAndre arbejder i 2008***PP
Realiseret2008*119PP
Åbningsbalance4770820
Meraktivitet**PP
153 %34 %163 %150 %-PP
9421521260
I alt
127
105 %
*) Opgjort ved den vægtede metode. **) Her skal tages forbehold for opgørelsen på strækningsniveau, hvor metoden er mindre nøjagtigend på aggregeret niveau. ***) Vedrører flere mindre stationsarbejder fordelt over hele landet og ikke sammenlignelige medåbningsbalancen.
Det er vigtigt at understrege, at det ikke på baggrund af Tabel 9 kan konkluderes, atder er behov for at tilføre sporområdet flere midler. Således har Banedanmark gen-nemført en større analyse af dels de stigende mængder i de gennemførte projekter ogdels den faktiske tilstand på ti delstrækninger, der ifølge sporanalysemodellen vil skul-le totalfornyes i aftaleperioden.Samlet set viser analysen, at Banedanmark indenfor de afsatte midler kan leve op tilforudsætningen om at fjerne alt efterslæb indenfor perioden, men at der vil være enforskydning mellem strækninger i forhold til forudsætningerne i Aftale om trafik for2007.Analysen viste, at nedenstående syv strækninger har en teknisk, økonomisk levetid udover rammeaftaleperioden. Følgelig er det besluttet at udskyde en totalfornyelse affølgende strækninger til efter 2014:•••••••København-RoskildeFredericia-LunderskovGb-Vigerslev-Hvidovre FjernRoskilde-RingstedRingsted-KorsørVejle-HerningValby-Høje Tåstrup
Side 15(34)
Afvikling af sporvedligeholdelsesefterslæbetI forbindelse med afrapporteringen på Aftale om trafik for 2007 i efteråret 2007 blevefterslæbet på sporvedligehold opgjort til 297 mio. kr. (PL07). Opgørelsen baseredesig på Atkins analyse af 5. oktober 2007. Nedenfor ses en opdatering af denne opgø-relse med en prognose for 2009.Tabel 10: Efterslæb på sporområdet, mio. kr.
Mio. kr. PL08Ballast-suppleringTo-bloksvellerAndetI alt efterslæb
Primo2008740158205
Afviklet efterslæb200874065112
Primo 2009009393
Som det ses af Tabel 10, har Banedanmark i løbet af 2008 indhentet det sidste efter-slæb på ballastsupplering og to-bloksveller. Herefter udstår et restefterslæb af blandetkarakter, der som forudsat forventes indhentet ultimo 2009.Når vedligeholdelsesefterslæbet er afviklet, vil Banedanmark fremover skulle sikre envelvedligeholdt bane. Banedanmark har i løbet af 2008 udarbejdet en definition af envelvedligeholdt bane i form af såkaldteKey Performance Indicators(KPI’er) for hvertfagområde. KPI’erne giver et billede af banens aktuelle tilstand. Banedanmark imple-menterer systemet i løbet af 2009. Systemet forventes at danne grundlag for rapporte-ringer om sporenes vedligeholdelsestilstand fra og med 2010.
BroerDer er i 2008 udført vedligeholdelsesarbejder på 100 broer og fornyelsesarbejder på37 broer. Arbejdet forløber efter planen.Udgiften til fornyelses- og vedligeholdelsesarbejder udgør i alt 195 mio. kr. fordelt påvedligehold 37 mio. kr. og fornyelse 158 mio. kr., ekskl. basisudgifter2.TPPT
I lighed med afrapporteringens øvrige tabeller, der opgør udviklingen i efterslæbet,skal kolonnerne i tabel 11 læses således:•••2TPPT
”Efterslæb primo 2008”viser det prisopregnede aktivitetsbaserede efterslæbpr. ultimo 2007 som opgjort i forårets afrapportering 20083.”Korrektion” viser eventuelle korrektioner til opgørelsen i forårets afrappor-tering 2008.”Nyt efterslæb” viser efterslæb, der er konstateret i 2008.PPTPPT
Basisudgifter på broomådet udgjorde i 2008 21 mio. kr. Basisudgifter dækker Banedanmarks andel af vedligeholdelseaf store broer (Lillebæltsbroen mf.), eftersyn, inspektioner, mindre rutinemæssige vedligeholdelsesopgaver samt akutvedligehold.3For fagene Vej og Plads, Forst og de mindre anlægselementer under Broer, hvor der ikke foreligger vidensgrundlagfor opgørelse af efterslæb ud fra levetidsmodeller, opgøres efterslæbsudviklingen på grundlag af forbruget opgjort iårets priser.TPPT
Side 16(34)
•••
”Afviklet efterslæb” viser det nedbragte efterslæb i 2008.”Efterslæb primo 2009” er status på efterslæbet ultimo 2008.”Efterslæb 2009 ift. primo 2007”viser efterslæbet primo 2009 som andel afdet oprindelige efterslæb primo 2007.PP
Tabel 11: Efterslæb broer (vedligehold & fornyelse)
KomponentgruppeMio. kr., PL08Broer
EfterslæbNytKorrek-primoefter-tion2008slæb*PP
Afvikletefterslæb0189
Efter-slæbprimo20091.923.
Efterslæb2009 ift.primo200781 %
2.300
-184
*) I efterårets afrapportering på Aftale om trafik for 2007 var basisomkostninger fratrukket åbningsbalancen. Basisomkostningerne iBeslutningsgrundlag for sporområdet indeholder imidlertid også ”Ekstraordinære udgifter til Køgebugtbanen” på 109,5 mio kr. (PL07).Idet disse ikke vurderes som værende i kategorien basisudgifter er de genindsat i denne åbningsbalance .
Tabel 12: Efterslæb på broområdet øvrige anlægselementer (vedligehold & fornyelse)
KomponentgruppeMio. kr., PL08AutoværnStøjskærmeKabelrenderStøttemure ogspunsvæggeStenkisterI alt
EfterslæbNytKorrek-primoefter-tion2008slæb48172392402210000000000
Afvikletefterslæb300*3PP
Efter-slæbprimo200945172389**PP
Efterslæb2009 ift.primo200794 %100 %100 %97 %91 %96 %
00
39
38212
*) Udgiften omfatter registrering og tilstandsvurdering af støttemure og spunsvægge. **) Afvigelser skyldes afrunding.
Tabel 13: Efterslæb på broområdet, mængder
Komponentgruppe(Stk.)BroerAutoværn – antalbroerStøjskærme – kmKabelrender – kmStøttemure ogspunsvæggeStenkister
EfterslæbNyt efter-AfvikletEfterslæbKorrektionprimo 2008slæbefterslæb primo 2009736-1013759810000793-ca. 25-499-0---0---0419-25-480
Der blev i 2008 i lighed med 2007 udført vedligeholdelsesarbejder på et betydeligtantal broer. Dette skyldes, dels at der er et betydeligt vedligeholdelsesmæssigt efter-slæb, dels at vedligeholdelsesarbejder typisk har et begrænset omfang og kan udføresuden større forudgående undersøgelser og projektering.Fornyelsesarbejder har en betydelig længere gennemløbstid, idet de typisk kræverforundersøgelser (særeftersyn) samt udarbejdelse af projekt, inden de kan gennemfø-
Side 17(34)
res. Fornyelsesarbejder kræver endvidere ofte mere omfattende trafikale restriktionerend vedligeholdelsesarbejder, hvorfor de søges gennemført sammen med f.eks. spor-arbejder for at reducere de samlede trafikale gener. Banedanmark forventer at forny 75broer i 2009.Banedanmark har udført en screening af samtlige vandløbsbroer i 2008, hvor det erblevet kortlagt om broens konstruktion og topografi indebærer risiko for, at ekstremregn kan medføre ophobning af store vandmængder og dermed dæmningsbrud ellerbrokollaps. På baggrund af screeningen er der udført mindre sikringsarbejder på tovandløbsbroer i 2008.Banedanmark har i 2008 gennemført registrering og tilstandsvurdering af støttemureog spunsvægge. Resultaterne er indført i Asset Management systemet.
Tabel 14: Broområdets forventede/forudsatte fornyelse og vedligeholdelse i Aftale omtrafik for 2007.
Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for 2007*Realiseret/prognoseMerforbrug**
2007
2008
2009 2010 2011 2012 2013 2014
I alt
102113***
233216***
360360
388345-43
383294-89
394307-87
398311-87
408322-86
2.6662.267***
10
-18
-400
*) Tallet i 2008 inkluderer en ekstrabevilling på hhv. 5 mio. kr. til finansiering af opgradering af broer på strækningen Vemb-Ringkøbing-Skjern. **) I forhold til efterårets afrapportering 2008 afspejler den akkumulerede opsparing på 400 mio. kr. dels de 184mio. kr., der overføres fra fornyelse af broer til Forst mhp. finansiering af dræn og afvanding, dels et forventet mindreforbrug på 215mio. kr. på brovedligehold. Disse midler anvendes indenfor den samlede ramme til vedligehold. ***) Afvigelse skyldes afrundinger.
Afviklingen af efterslæbet målt på økonomien er samlet set lidt mindre end forudsat.Det skyldes primært en mindre forsinkelse af nogle projekter i efteråret 2008. Bane-danmark forventer dog fortsat at opfylde forudsætningerne i Aftale om trafik for 2007vedrørende afvikling af efterslæbet på broområdet over aftaleperioden.På baggrund af erfaringer fra de første udbud på broer samt tæt koordinering medsporombygningsprojekter forventer Banedanmark at kunne gennemføre samme forny-elsesaktivitet for færre midler. Derudover er der siden trafikaftalens opgørelse af be-hovet på broområdet identificeret flere broer med delt ejerskab og dermed sket enforøgelse af tredjepartsforpligtelserne. Samlet betyder det, at Banedanmark foretageren intern omdisponering af 184 mio. kr. (PL08), der overføres til forstområdet (drænog afvanding).Desuden er der på broområdet identificeret en reduktion af vedligeholdelsesbehovet på215 mio. kr. (PL08), bl.a. på baggrund af øget effektivisering, ved at samle fornyelseog vedligeholdelse i en samlet bro-gruppe. Dermed sikres en optimering af udbud ogplanlægning af broarbejderne. Den samlede omdisponering af midler til fornyelse ogvedligeholdelse indgår i prognosen i Tabel 14.
Side 18(34)
Det vurderes på det foreliggende grundlag muligt at realisere det samlede mindre-forbrug på broområdet, uden at det påvirker de forudsatte krav til sikkerhed, tilstandog regularitet.
KørestrømIndsatsen på kørestrømsområdet var i 2008 primært rettet mod S-banen, hvor denovervejende del af efterslæbet findes. Køreledningsanlægget på Klampenborg stationblev ombygget. Derudover har fokus været rettet mod at gøre omformerstationer ogkøreledningsanlæg mere robuste over for nedbrud samt fejl som følge af lynnedslag.Tabel 15: Efterslæb på kørestrømsområdet
KomponentgruppeMio. kr., PL08OmformerstationerFordelingsstationerKørestrøm S-baneKørestrøm F-baneØvrige anlægI alt*****
Efterslæbprimo2008*131950-110
Kor-rektion10***6****1-8**
Nytefter-slæb0000-0
Afvikletefterslæb0091-10
Efter-slæbprimo2009*151930-109
Efterslæb2009 ift.primo2007129 %92 %110 %--112 %
*) Afvigelser skyldes afrundinger. **) I den oprindelige levetidsopgørelse fra Aftale om trafik for 2007 var anvendt et forkert nøgletalfor en komponemt under omformerstationer. Efterslæbet er her korrigeret som følge heraf. ***) Gennemgang af køretråd ogledningsadskillere på S-banestrækninger har samlet ført til registrering af et øget efterslæb. ****) Gennemgang af ledningskoblere ogdriftsjordinger på strækninger på Fjernbanen har samlet ført til et øget efterslæb i forhold til opgørelsen i Aftale om trafik for 2007.*****) Afvigelser skyldes afrundinger.
Tabel 16: Kørestrømsområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for2007.
Mio. kr.Forudsat i trafikafta-lenRealiseret/prognoseMerforbrug
2007108-2
20084423-21
20096060
20101414
201118235
201216226
201316226
201415216
I alt1931930
Afvigelsen mellem forudsat forbrug og det realiserede i 2008 skyldes primært, at om-bygningen af køreledningsanlægget på København Hovedbanegård er udskudt til2009, fordi det er mest optimalt at gennemføre arbejderne samtidigt med, at nyt S-togsspor København H–Dybbølsbro anlægges.Til trods for, at korrektioner af levetiden på kørestrømskomponenter på S- og Fjernba-nen i 2008 samlet har ført til et øget efterslæb, er der gennem 2008 indhentet mere
Side 19(34)
efterslæb, end der er opstået i løbet af året. Banedanmark forventer fortsat, at efterslæ-bet vil være indhentet i 2014.
Side 20(34)
Tele, it og transmissionTelefoni og radioBanedanmark indgik i 2008 i sidste fase med projekteringen af det ny togradiosystem,som blev vedtaget i Aftale om trafik for 2007. Samlet set følger projektet planen, idetder vil blive afholdt udbud i 2009. Systemet forventes klar til ibrugtagning vedudgangen af 2011.
TransmissionTabel 17: Efterslæb på transmission
KomponentgruppeMio. kr., PL08KablerPCMDatanetØvrige aktiverI alt*) Afvigelse skyldes afrundinger
Efterslæbprimo2008029131*42
Kor-rektion-0202
Nytefter-slæb-4419
Afvikletefterslæb-1809
Efterslæbprimo200903211244
Efterslæb2009 ift.primo2007-100 %78 %-98 %
Transmission er et område, hvor den teknologiske forældelse sker betydeligt hurtigere,end det normalt er tilfældet for jernbaneinfrastruktur. Det forklarer, at der sidenafrapporteringen i foråret 2008 er opstået nyt efterslæb på komponenter, hvor derf.eks. ikke længere er leverandørsupport i form af serviceaftaler, reservedele mv.Banedanmark forventer, at efterslæbet vil være afviklet i 2014.Tabel 18: Transmissions forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007.
Mio. kr.Forudsat iAftale om trafikfor 2007Realise-ret/prognoseMerforbrug
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
I alt
17
24
25
33
17
39
11
16
182
170
22-2
25
33
17
412
11
16
1820
It
Side 21(34)
Tabel 19: Efterslæb på IT, mio. kr. PL08*
Efterslæb primo 2007Efterslæb primo 2009Resterende efterslæb*Aktivitetsbaseret efterslæb
18,1 mio. kr.5,2 mio. kr.29 %
Som en del af efterslæbsafviklingen er der i 2008 bl.a. udskiftet ældre servere på de-centrale lokaliteter f.eks. på kommandoposter, ligesom bærbare og stationære pc'er erblevet udskiftet.Efterslæbet forudsættes afviklet inden udgangen af 2009 som forudsat i Aftale omtrafik for 2007.
TrafikinformationMed Aftale om trafik for 2007 blev det besluttet, at efterslæbet på trafikinformations-udstyret (skærme, ure og højttalere) på de røde baner afvikles. Med Finansloven for2008 blev det besluttet, at efterslæb på trafikinformationsudstyret på alle baner afvik-les inden udgangen af 2010, hvorfor der blev bevilget yderligere 92 mio. kr. (svarendetil tilvalgspakke 4 i trafikaftalegrundlaget samt ekstra midler til handicapskærme).Af hensyn til sammenligning med tidligere afrapporteringer er opgørelsen delt, såresultater og målsætninger fremgår eksplicit for de to aftaler på trafikinformationsom-rådet.Det er forudsat, at der i 2014 vil være 12.000 færre passager, der dagligt oplever fejlpå trafikinformationsudstyret dvs. 10.000 passagerer vil opleve fejl mod 22.000 i2006. I 2007 blev antallet af passagerer, der blev genereret af fejl i trafikinformations-udstyret, nedbragt til 16.000, og i 2008 til 12.000. Banedanmark forventer, at antallet iløbet af aftaleperioden bliver nedbragt som forudsat.Udover afvikling af efterslæb omfatter Aftale om trafik for 2007 på trafikinformati-onsområdet visse moderniseringer, herunder følgende projekter:•••••Opgradering af højttalerbetjeningssystemet (ca. 200 stationer)Udvidelse af antal handicapskærme (29 stationer)Opgradering af skærminformation på 9 stationerUdbygning af trafikinformation på Århus H / København HTilpassede perronafsnit for IC4 (ekstra bevilling)
Disse projekter udgør ca. 77 mio. kr. af den samlede bevilling på 236 mio. kr. iht.Aftale om trafik for 2007 for trafikinformation.I 2008 afsluttede Banedanmark udskiftning af informationsskærme ved spor 3-6 påKøbenhavn H.
Side 22(34)
Desuden er et nyt højtalersystem sat op på København H, Roskilde og til og med Fre-dericia.Derudover har Banedanmark i 2008 udskiftet forstærkeranlæg på en række stationer.Afviklingen af efterslæbet målt i økonomi fremgår af Tabel 20, Tabel 21 og Tabel 22,idet udviklingen er opgjort særskilt for 1) røde, 2) grønne og blå baner samt 3) samletfor alle tre banetyper. Tilsvarende findes i Tabel 23, Tabel 24 og Tabel 25 en efter-slæbsopgørelse i mængder.Tabel 20: Efterslæb på trafikinformation, mio. kr. (røde strækninger).
KomponentgruppeMio. kr. PL08TV-monitorerHøjttalereØvrigeKomponenterI alt
EfterslæbEfterslæb EfterslæbNytAfvikletprimoKorrektionprimo2009 ift.efterslæb efterslæb20082009primo 20074985 %570--81795 %170--088 %108400----08107687 %
Tabel 21: Efterslæb på trafikinformation, mio. kr. (grønne og blå strækninger bevilgetmed FL08).
KomponentgruppeMio. kr. PL08TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterI alt
Efterslæbprimo 200815231452
Korrek-tion--------
Nytefter-slæb0000
Afvikletefterslæb0112
Efterslæbprimo 200915221350
Tabel 22: Efterslæb på trafikinformation, mio. kr. (alle strækninger)
KomponentgruppeMio. kr. PL08TV-monitorerHøjttalereØvrige komponen-terI alt.
Efterslæbprimo 2008724123136
Korrek-tion
NytAfvikletEfterslæbefter-efterslæb primo 2009slæb--0864--0140----0011022126
Side 23(34)
Tabel 23: Efterslæb på trafikinformation, mængder (røde strækninger).
Komponentgruppe(stk.)TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenter
Efterslæb pri-NytAfvikletEfterslæbKorrektionmo 2008efterslæbefterslæbprimo 20094180--5536318770--27815996620--6656
Tabel 24: Efterslæb på trafikinformation, mængder (grønne/blå strækninger).
Komponentgruppe(stk.)TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenter
EfterslæbNytAfvikletEfterslæbKorrektionprimo 2008efterslæbefterslæbprimo 20091130--011320080--2219869700--22948
Tabel 25: Efterslæb på trafikinformation, mængder (alle strækninger).
Komponentgruppe(stk.)TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenter
EfterslæbNytAfvikletEfterslæbKorrektionprimo 2008efterslæbefterslæbprimo 20095310--5547638850--300358516320--281604
Banedanmark revurderede i 2007/2008 planlagte aktiviteter med henblik på at udbydeaktiviteterne på trafikinformationsområdet samlet, inkl. bevillingen til tilvalgspakke 4med Finansloven for 2008. Det betyder umiddelbart en udskydelse af efterslæbsaf-viklingen, hvilket forklarer den relativt begrænsede afvikling af efterslæbet i 2008 ogafvigelsen mellem forudsat forbrug og prognose i Tabel 26.Samlet set forventer Banedanmark, at planen følges. Reduktionen af efterslæbet vil foralvor blive mærkbar i 2009, idet alle kontrakter indgås i 2009 og samtlige aktivitetervil være udført inden udgangen af 2010.Tabel 26 Trafikinformation forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007
Mio. kr.*Forudsat i Aftaleom trafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug
20071814-4
20083213-19
20098181
20109595
2011495
2012396
2013396
20144106
I alt2402400
*) Til den forudsatte trafikaftale er der tillagt en ekstrabevilling på i alt 95 mio. kr., hvoraf 92 mio. kr. skal anvendes til at afvikleefterslæb og løbende fornyelse af trafikinformationsudstyr m.m. i perioden 2008-2010 samt 3 mio. kr. i 2010 fra handicappuljen tiletablering af informationsskærme til synshæmmede. De 92 mio. kr fordeler sig som følgende: 3 mio. kr. i 2008, 36 mio. kr. i 2009 og 53mio. kr. i 2010
Side 24(34)
Tilpassede perronafsnitSom det fremgik af seneste afrapportering på Aftale om trafik for 2007, vurderer enfælles projektgruppe bestående af DSB, Atkins og Banedanmark, hvad der er den mesthensigtsmæssige anvendelse af midlerne til tilpassede perronafsnit.Den fælles projektgruppe er blevet enig om, at den bedste løsning er en model, hvorder etableres 10 faste perronafsnit på alle stationer, der anvendes til IC-tog og lyntog, ialt 33 stationer inklusiv Korsør og Nyborg. De samlede omkostninger kan holdes in-den for den fastsatte ramme i Aftale om trafik for 2007 på 10 mio. kr.Projektgruppen er ved at færdiggøre det endelige design samt fastlægge en tidsplansom sikrer, at projektet gennemføres inden IC4 indsættes i ordinær drift. Projektetudskydes dog længst muligt i forhold til en afklaring af, om Ansaldo Breda lever op tildet stillede ultimatum.
Øvrige fagStærkstrømTabel 27: Efterslæb på stærkstrømsområdet, mio. kr.
KomponentgruppeMio. kr., PL08Perronbelysningsan-lægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlægI alt
Efterslæbprimo20086450574
Korrek-tion00000
Nytefter-slæb00000
Afvik-let ef-terslæb1200012
Efter-slæbprimo20095250562
Efterslæb2009 ift.primo2007153 %100 %-161 %147 %
I 2008 afviklede Banedanmark efterslæbet på perronbelysning på 11 stationer, jfr.Tabel 28. Det drejer sig om Laven, Ry, Svejbæk, Ikast, Hammerum, Bording, Enge-svang, Næstved, Skive, Ulstrup og Vildbjerg.Efterslæbet afvikles i oprindeligt forudsat takt til trods for det øgede efterslæb identifi-ceret i 2007.
Side 25(34)
Tabel 28: Efterslæb på stærkstrømsområdet, mængder.
Komponentgruppe(stk.)PerronbelysningsanlægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlæg
Efterslæbprimo 2008442700
Korrektion0000
Nytefter-slæb0000
Afvikletefterslæb11
Efterslæbprimo 2009332700
00
Tabel 29: Stærkstrømsområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for2007.
Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug
20078135
20083529-6
20093535
201044451
20113333
20123333
20133232
2014
I alt
32 252322520
Banedanmark er på nuværende tidspunkt ved at analysere vedligeholdelsesbudgetternefor Stærkstrøm, og analyserne forventes afsluttet i løbet af 2009.BygningerI henhold til Aftale om trafik for 2007 skal Banedanmark reducere sin bygnings-mængde fra 137.500 m2til 92.500 m2.Som det fremgår af Tabel 30 blev bygningsmassen i 2008 reduceret med 27.033 m�,idet Banedanmark har nedrevet og afhændet bygninger på i alt 31.274 m� samt tilførtbygninger (primært eksproprierede boliger) på 4.241 m�.I 2008 blev Vasbygade 10 og 22 overdraget til Freja. Endvidere er der nedrevet byg-ninger i Vordingborg, Nykøbing Falster, Langå, Horsens, Lersøen samt VigerslevGodsvej.Afviklingen af efterslæbet på relæhytter ligger lidt under prognosen angivet i efter-årets afrapportering. Det skyldes, at Banedanmark løbende har været nødt til at foreta-ge afhjælpende vedligeholdelse på hytter, der ligger på strækninger udset til fornyelsepå et senere tidspunkt. Koblingen til sporfornyelser giver teknisk, økonomiske fordele,som kan give besparelser på op til 20 %.
Side 26(34)
Tabel 30: Efterslæb på bygningsområdet*
AktivitetRelæhytter – mio. kr.,PL08Relæhytter – antalReduktion af overskydendebygningsareal m2* Aktivitetsbaseret efterslæb
Efterslæbprimo 20083353039.573
Afviklet ef-terslæb1015227.033
Efterslæbprimo 2009
Efterslæb2009 ift.primo 20072362 %62 %28 %
37812.540
Afviklingen af efterslæbet følger planen.Tabel 31: Bygningsområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007.
Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for 2007Realiseret/PrognoseMerforbrug
2007561
2008147-7
20091313
20101313
20112727
201227292
201326282
201426282
I alt1511510
Vej & PladsTabel 32: Efterslæb på Vej & Plads-området, mio. kr.
Aktivitet (mio. kr. PL08)Perroner – afstribning og skilt-ning af sikkerhedszoner mio.kr.Stationsafvanding mio. kr.*:I alt*) Afvigelser skyldes afrunding
Efterslæbprimo 20080162162
Afvikletefterslæb077
Efterslæbprimo 20090155155
Efterslæb 2009ift. primo 20070%*
95 %94 %
Påperronområdetopfylder afviklingen af efterslæbet målet for 2008. Banedanmarkfører løbende sikkerhedskontrol med alle landets perroner gennem generaleftersyn ogrutineeftersyn, hvor perrondatabasen opdateres. Akutte problemer bliver enten udbed-ret med det samme, eller der foretages afskærmning, indtil manglerne kan udbedres.Der er ikke i Aftale om trafik for 2007 afsat midler til andet end nødvendig sikker-hedsmæssig vedligeholdelse af perronerne, hvorfor perronernes tilstand under et for-ventes forringet i trafikaftaleperioden.Banedanmarks analyser fra 2008 af perronområdet viser, at der i forbindelse med degennemførte sporombygningsprojekter i 2007 og 2008 har været behov for at forny
Side 27(34)
dele af perroner som følge af normkrav vedrørende sporets placering samt som følgeaf udskridning af perronforkanter i forbindelse med sporarbejderne. Dette var ikkeforudset i Aftale om trafik for 2007. Det samlede antal af perronforkanter, der skalfornys i resten af aftaleperiode, antages at være relativt begrænsede. Med forbeholdfor den ny viden, der kan komme ved tekniske undersøgelser i forbindelse med plan-lægning af sporfornyelser fremover, vurderer Banedanmark, at omkostningerne kanafholdes inden for den nuværende bevillingsramme.Stationsafvanding.I oplægget til Aftale om trafik for 2007 var estimeret et fornyelsesbehov på 170 mio.kr. (PL08) på stationsafvanding.Der er gennemført et pilotprojekt med tilstandsvurdering på fem udvalgte stationer.Projektet viste, at den samlede tilstandsvurderings- og renoveringsopgave var væsent-ligt mere ressourcekrævende end forudsat. På den baggrund har Banedanmark beslut-tet at prioritere tilstandsvurderingsindsatsen på de stationer, hvor der hyppigt optræderuroligt spor, der kan skyldes afvandingsproblemer, eller hvor der er konstateret synli-ge afvandingsproblemer.Kortlægningen af problemstationer blev gennemført i foråret 2008. På den baggrundblev det besluttet at registrere, inspicere og tilstandsvurdere Glostrup, Roskilde, Sla-gelse og Sorø stationer i efteråret 2008. Arbejdet på disse stationer er i udbud. En sam-let analyse af behovet i aftaleperioden udarbejdes af Banedanmark, når de pågældendeprojekter er afsluttet.Tabel 33: Vej & plads-områdets forventede/forudsatte Aftale om trafik for 2007.
Mio. kr.,PL08Forudsat iAftale omtrafik for 2007Realise-ret/prognoseMerforbrug
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
I alt
11
0
11
11
35
35
34
33
170
1-10
44
11
11
35
372
362
352
1700
*) Afvigelse af sum skyldes afrunding
ForstPå baggrund af et større antal inspektioner og i forbindelse med de undersøgelser, somforetages under sporfornyelse af en strækning, er der siden indgåelsen af Aftale omtrafik for 2007 identificeret et større fornyelsesbehov på drænområdet samt et øgetbehov for vedligeholdelse af afvandingsanlæg.Det samlede behov på dræn og afvanding er anslået til knap 270 mio. kr.(PL08) i peri-oden 2007-2014, hvilket er ca. 184 mio. kr. mere end forudsat ved indgåelse af Aftaleom trafik for 2007. Den ekstra indsats på dette område vil være fokuseret på indhent-ning af regularitets- og sikkerhedskritisk efterslæb. De 184 mio. kr. overføres fra
Side 28(34)
broområdet, hvilket indgår som en korrektion til åbningsbalancen i Tabel 34. Tilsva-rende er opgørelser af ny viden om mængder på områderne dræn og afvanding angivetsom korrektion i Tabel 35.Tabel 34: Efterslæb på forstområdet, mio. kr.
Anlægstype(mio. kr. PL08)DrænlægningGrøfterHegnskonverteringBanehegnBevoksningOprydning på ba-nearealerI alt
Efterslæbprimo20086316866216242
Korrek-tion184000184
Nytefter-slæb000000
Afvikletefterslæb46361056
Efterslæbprimo200920113806116370
Efterslæb2009 ift. pri-mo 2007240 %83 %90 %98 %100 %139 %
Hegnskonverteringer og opsætning af skel- og passagehindrende hegn følger planen,og registreringen blev afsluttet ved udgangen af 2008.Tabel 35: Efterslæb på forstområdet, mængder.
Anlægstype (stk.)Drænlægning, kmGrøfter, kmHegnskonvertering,kmBanehegn, kmBevoksning, haOprydning på ba-nearealer
Efterslæbprimo 2008236083953251368369
Korrektion384550000
Nytefterslæb000000
Afvikletefterslæb8207218220
Efterslæbprimo 2009531043323*
3071347369
*)Afvigelser skyldes afrundinger
Tabel 36: Forstområdets forventede/forudsatte fornyelse (inkl. hegn) Aftale om trafik for2007
Mio. kr.ForudsatiAftaleomtrafik for 2007Realise-ret/prognose*Merforbrug
200733
200839
200924
201032
201132
201219
201316
201416
I alt210**
14-19
5819
24
32
77**
6546
6246
6246
394184
46
*)I forhold til efterårets afrapportering er der her fra broområdet overført 184 mio. kr. (PL08) som følge af ny viden om øget behov påområdet dræn og afvanding. **) Afvigelse skyldes afrundinger
Side 29(34)
Andre aktiviteterStatus på dæmningerBanedanmark har i 2008 gennemført dæmningshandlingsplanen. Dæmningsgeometri-en og særlige afvandingsbehov ved dæmninger er blevet kortlagt. Der er indført pro-cedurer for overvågning af uroligt spor samt for systematisk visuel inspektion af etantal særlig problematiske dæmninger.
Side 30(34)
4. Effektivisering i 2008Banedanmark opgør en gang årligt effektivisering fordelt på hovedkonto.Banedanmark har foretaget en sådan opgørelse, jf. Tabel 37.Som det fremgår, har der i 2007 og 2008 været en effektivisering på mere end 2 pct.på Banedanmarks driftskonto (28.63.01)Samtidig har effektiviseringen på fornyelse og vedligehold overholdt målet om engennemsnitlig effektivisering på 2 pct. På anlægspuljen har der ikke kunnet opstillessammenlignelige nøgletal som har muliggjort en opgørelse af effektiviseringen.Tabel 37: Oversigttabel over effektivisering i 2007
Effektivisering i mio. kr.28.63.0128.63.0228.63.05Effektivisering i procent28.63.0128.63.0228.63.05
200717,0-69,420073,3 %-3,0 %
200829,2-37,520086,0 %-1,3 %
Side 31(34)
5. Optimering af Banedanmarks organisationSom forudsat i Aftale om trafik for 2007 har Banedanmark i 2007 og 2008 systemati-seret og optimeret Banedanmarks processer, mhp. at opnå de forudsatte mål i Aftaleom trafik for 2007 - herunder ikke mindst den forudsatte effektivisering på 2 pct. pr.år.Banedanmark har således med udgangen af 2008 gennemgået alle virksomhedenshoved- og kerneprocesser. Gennemgangen har givet anledning til en række forbedrin-ger af processerne. Implementeringen af samtlige processer er igangsat i 2008. Projek-tet har dermed fulgt den forudsatte tidsplan.I forbindelse med gennemgangen af processerne er det besluttet at sikre systemunder-støttelsen af processerne for at opnå højst mulig effektivitet. Systemunderstøttelsensker primært i Banedanmarks SAP-system, hvor første fase med fokus på den økono-miske styring, er gennemført i 2008. Anden fase med fokus på vedligeholdelsesstyringer planlagt gennemført i 2009. Samtidig sker der en afklaring af omfanget af en evt.tredje fase, hvor bl.a. projektstyring, indkøb og HR er planlagt yderligere systemun-derstøttet.For at sikre forankringen af de nødvendige forbedringer har Banedanmark bl.a. desidste år gennemført en struktureret uddannelse af alle ledere og samtidig arbejdetsystematisk med performance og evaluering. Dette arbejde vil fortsætte i 2009 medindførelsen af en performancekultur, der skal sikre løbende forbedringer og involve-ring af alle ansatte.Med udgangen af 2009 er det Banedanmarks målsætning, at virksomhedens processerer klar til ISO-certificering.
Side 32(34)
6. SignalprogrammetSom forudsat i Aftale om trafik for 2007 har Banedanmark udarbejdet beslutningsop-læg til udskiftning af signalsystemet. Den endelige politiske beslutning om gennemfø-relse af Signalprogrammet inden for en ramme på 24 mia. kr. inden 2021 blev truffetden 29. januar 2009 med aftale om ”En grøn transportpolitik”. Dette er første årligeafrapportering på programmets fremdrift.Herudover vil Banedanmark, som det fremgår af aftaleteksten, forelægge status forprojektet, herunder opdateret budget og tidsplan med henblik på en stillingstagen tileventuelle justeringer i forbindelse med to milepæle 1) udsendelse af udbudsmaterialeog 2) underskrivelse af den endelige kontrakt med leverandøren.I 2009 er Signalprogrammets primære opgave at opbygge organisationen, gennemføreudbud af rådgiverydelsen, udarbejde projektmanual, ankerbudget og skabelon til af-rapportering efter principperne for ny anlægsbudgettering. Disse opgaver forventesløst indenfor de i beslutningsoplægget skitserede tidsfrister, som er blevet præciseret iBanedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet.I perioden efter indgåelse af aftalen om ”En grøn transportpolitik” har Signalpro-grammet især haft fokus på følgende:OrganisationSignalprogrammets organisation inkl. første version af Signalprogrammets projekt-håndbog skal være klar til godkendelse i september 2009. Der arbejdes fortsat ud fraden skitserede organisering som angivet i beslutningsoplægget, december 2008.Signalprogrammets projekthåndbogUdarbejdelsen af projekthåndbog er påbegyndt. Håndbogen udgør det overordnedestyringsredskab i Signalprogrammets ledelsessystem og suppleres af underliggendeprocedurer, som udspecificeres i nødvendigt omfang i instrukser og suppleres af kon-krete værktøjer.Håndbogen vil på et strategisk niveau beskrive ledelse og styring af Signalprogrammetherunder de overordnede processer og ansvarsfordelingerne i programmet. Håndbogenvil blive koordineret med Banedanmarks gældende forretningsgange. Hvor det er hen-sigtsmæssigt at bruge disse, og hvor der identificeres behov for ændringer i forholdhertil, vil der blive redegjort for ændringerne. Desuden inddrages relevante erfaringerfra projekter som DR-byen, Øresundsforbindelsen samt Metroen.Kravene til økonomistyring, som følger af regler om Ny Anlægsbudgettering, indar-bejdes i håndbogen, ligesom relevante forhold fra det politiske beslutningsoplæg.Rekruttering til SignalprogrammetSignalprogrammet har siden aftale om ”En grøn transportpolitik” haft fokus på ansæt-telse af ledere til programmet, og processen forventes afsluttet ved udgangen af juni2009.
Side 33(34)
Anden runde af ansættelser er netop påbegyndt med stillingsopslag vedr. projektledereog fagprojektledere.BygherrerådgivningAftale med bygherrerådgiver skal ifølge planen være indgået inden oktober 2009.Prækvalifikation af tilbudsgivere er gennemført, og de to ansøgere, der var, er blevetgodkendt. Udbudsmaterialet blev udsendt fredag den 20. marts 2009 og lagt frit til-gængeligt på Internettet. Der er tilbudsfrist den 31. maj 2009.Udbud af assessment rådgivning (sikkerhedsgodkendelse) igangsættes. Efter planenindgås separat rådgivningskontrakt på denne ydelse oktober 2009.
Side 34(34)