Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 546
Offentligt
706213_0001.png
Fra: Thor GrønbækOrganisation:Adresse: Holtug Strandvej 5Postnr: 4660 St. Heddinge
Jeg tillader mig, at skrive denne mail til jer idet jeg som motorcykel bilist køre 12-15 tusindkm hvert år og i den forbindelse har konstateret nogle ting som kunne afhjælpe uheld mv.Det for mig mest åbenbare problem er de store stigninger i uheld med døden til følge vihar kunne konstatere de sidste 3-4 år. Hovedårsagen er efter min mening, at man i enalder af 40-45 år kan gå ind fra gaden og købe en motorcykel og drøne direkte ud afbutikken til trods for, at man måske ikke har kørt en sådan de sidste 20 år?Det er ikke lige frem et hit og de er meget nemme at få øje på i trafikken. De køre helt udei rabatten, så ”tante agate” der kommer ud fra side vejen tror at naboens Jens kommer påsin knallert!Her har jeg 2 forslag – 1. Alt hvad der køre under 45 skal køre med gult lys. (Det var danemt) 2. Alle der ikke har haft en MC forsikring indenfor 5 eller 10 år, skal have etkørekursus først. ( Genopfriskning er godt, nye regler, tavler mv.)Lange køer på Køge Bugt, Jylland/Fyn mv. 7 ud af 10 køre mellem rækkerne og det måman jo ikke? Det må man heller ikke i resten af EU. Men regler er til for at – tja. Jeg forstårgodt at man ikke må ræse af sted op i mellem rækkerne som en gal, men man må gerneoverhale udenom, hvilket man kan på den nye udvidelse af Køge Bugt. Her er der ca 1meter hvilket er nok til en MC. ( Ikke indenom eller nødsporet).Holder køen stille – eller er i bevægelse op til 10 km/t ville det være forsvarlig at tilladekørsel mellem rækkerne. ( I Paris køre selv Politiet mellem rækkerne ). Det skaber enhurtig afvikling af trafikken og de fleste laver faktisk plads helt af sig selv.Prøv at spørg 2-3 tilfældige om man må køre op mellem rækkerne hvis der er stau/kø! Defleste tror at man må?Det var lige tre hurtige ideer som i kan bruge eller ej. Men de er helt sikker aktuelle.