Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 542
Offentligt
DEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.24. juni 2009129-62
Internationalt Kontor
GrundnotatMeddelelse:En bæredygtig fremtid for transport: Mod et integreret, teknologi-orienteret og brugervenligt systemKOM(2009)279/4Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTrafikudvalg.ResuméKommissionen har den 17. juni 2009 offentliggjort en meddelelse, der har tilformål at fremme en debat om udviklingen af den fælles transportpolitik i detkommende årti. Resultatet af denne debat vil indgå i Kommissionens overve-jelser vedr. udarbejdelsen af en ny Hvidbog om EU’s transportpolitik frem til2020, som efter planen vil blive fremlagt i 2010.I meddelelsen formulerer Kommissionen nogle politiske målsætninger for denfremtidige transportpolitik i EU, og der foreslås en række instrumenter til atnå disse målsætninger under overskrifterne infrastruktur, finansiering, lov-givningsmæssig ramme, teknologi, adfærd, effektiv og koordineret handlingsamt den eksterne dimension.
1. Baggrund og indholdKommissionen offentliggjorde i 2001 en Hvidbog ”(Den europæiske transport-politik frem til 2010 – De svære valg” ), der omhandler den europæiske trans-portpolitik frem til 2010. Hvidbogen blev fulgt op med et mid-term review i2006 (”Hold Europa i bevægelse – Bæredygtig mobilitet på vores kontinent”).Da denne 10-årsperiode nu nærmer sig sin afslutning, har Kommissionen den17. juni 2009 offentliggjort en meddelelse med titlen ”En bæredygtig fremtidfor transport: Mod et integreret, teknologiorienteret og brugervenligt system”
Kommissionens meddelelse har til formål at fremme en debat om den fremti-dige fælles transportpolitik i det kommende årti. Efter planen vil Kommissio-nen i 2010 fremlægge en Hvidbog, der vil indeholde konkrete forslag i relationtil en fælles transportpolitik frem til 2020.1.1 Den fælles transportpolitik i det første årti af det 21. århunderedeMeddelelsen opridser indledningsvis nogle hovedtræk i transportsektorens si-tuation efter 2000:Transportsektoren repræsenterer ca. 7 pct. af Europas BNP og over 5 pct. afden totale beskæftigelse i EU.Markedsåbning har generelt ført til større effektivitet og lavere omkostninger.Dette er tydeligt inden for luftfartssektoren, hvor udviklingen er kommetlængst.Politikken vedr. transeuropæiske transportnet (TEN-T) har øget koordinatio-nen af medlemsstaternes planlægning af infrastrukturprojekter. Der er foreta-get ca. en tredjedel af de nødvendige investeringer på 400 mia. € i TEN-T-prioritetsprojekterne.Det er lykkedes at tilvejebringe en afkobling mellem væksten i BNP og væksteni persontransport, idet BNP gennemsnitligt er steget med 2,5 pct. om året,mens persontransporten er steget med 1,7 pct. om året i gennemsnit. Derimoder godstransporten steget med gennemsnitligt 2,7 pct. om året.Transportsektoren er stadig 97 pct. afhængig af fossile brændstoffer.Der er sket fremskridt i bekæmpelsen af luftforurening og ulykker. Luftkvalite-ten i europæiske byer er forbedret mærkbart som følge af stadig strammereEURO-emissionsnormer, men der må gøres mere, især hvad angår emissioneni byområder af NOx og fine partikler.Der er etableret sikkerhedsagenturer for luftfart (EASA), søtransport (EMSA)og jernbanetransport (ERA).2001-Hvidbogen refererede ikke til security. Efter terrorangrebene i New Yorkden 11. september 2001 er der gennemført EU-lovgivning for security inden foralle transportformer og kritiske infrastrukturer.Der er vedtaget regler om passagerrettigheder på luftfartsområdet og jernbane-området.
Side 2/2
1.2. Tendenser og udfordringerDet anføres i meddelelsen, at der ved formuleringen af den fremtidige trans-portpolitik bl.a. må tages hensyn til følgende forhold:1.2.1. AldringAldring forventes, at udgøre en væsentlig udfordring for det europæiske sam-fund. Det forventes at den europæiske befolknings gennemsnitsalder vil væreover 7 år højere i 2060 end i dag. Antallet af borgere på eller over 65 forventesat stige med næsten 80 pct., mens antallet af borgere under 65 forventes at fal-de.Den ældre del af befolkningen rejser i dag mere end tidligere generationergjorde. Denne tendens forventes at fortsætte og forventes forstærket af bedrehelbred, flere rejsemuligheder og bedre kundskaber i fremmedsprog.På grund af aldringens virkninger på de offentlige finanser og på arbejdsmar-kedet vil der være færre ressourcer til tilvejebringelse og vedligeholdelse aftransportinfrastruktur og til kollektiv transport.1.2.2. Indvandring og intern mobilitetNettoindvandring til den Europæiske Union forventes at øge EU’s befolkningmed 56 mio. borgere de næste 50 år. Også mobiliteten af arbejdstagere forven-tes øget med en gradvis fjernelse af administrative og lovgivningsmæssige bar-rierer og med den videre udvikling af Det Indre Marked.1.2.3. UrbaniseringUrbaniseringen har været en klar tendens i de seneste årtier og forventes atfortsætte. I 2007 boede 72 pct. af den europæiske befolkning i byer. Denne an-del forventes at stige til 84 pct. i 2050.Transport i byer står for 40 pct. af CO2-emissionerne og 70 pct. af emissionenaf andre forurenende stoffer fra vejtransport.Trængsel er en kilde til store omkostninger i form af forsinkelser, spildtid ogøget brændstofforbrug. Da de fleste person- og godstransporter starter og slut-ter i byområder, påvirker trængsel i byer også transporter mellem byer nega-tivt.1.2.4 MiljøudfordringerDer er et stigende pres på transportsektoren for at mindske dens negative virk-
Side 3/3
ninger på miljøet. Sammenlignet med 1990’erne har ingen sektor haft en så højvækstrate for udledningen af drivhusgasser som transportsektoren.Transportsektoren anses også for at være den største kilde til støj, som sammenmed luftforurening og ulykker har en væsentlig negativ påvirkning af det men-neskelige helbred.Transportsektoren selv vil lide under virkningerne af klimaforandringerne:global opvarmning, som resulterer i øget vandstand i havene, vil forøge kystin-frastrukturernes, herunder havnes, sårbarhed. Ekstreme vejrforhold, øgedevindhastigheder og intensiteten af uvejr kan påvirke sikkerheden i luft-, sø- oglandtransport.1.2.5 Øget knaphed på fossile brændstofferI de kommende årtier forventes fossile brændstoffer, især olie, at blive dyrere itakt med, at efterspørgselen stiger og lavomkostnings-kilder udtørrer. Samtidigvil udbuddet af vedvarende energi, som produceres mere decentralt, øges.Teknologisk fremskrift og masseproduktion af vedvarende energi vil muligvislukke gabet mellem prisen på fossile brændstoffer og prisen på vedvarendeenergikilder.Skiftet i relative priser vil gøre investeringer i alternative energikilder mere at-traktive. Imidlertid vil den relativt lange levetid for transportinfrastruktur ogkøretøjer forsinke denne overgangsproces.1.3. Politiske målsætninger for bæredygtig transportMålet for den fælles transportpolitik er at etablere et bæredygtigt transportsy-stem, der imødekommer samfundets økonomiske, sociale og miljømæssige be-hov.I meddelelsen formuleres syv brede politiske målsætninger for den fremtidigefælles transportpolitik:1.3..1 Sikker og komfortabel transportForbedring af den personlige sikkerhed og reduktion ulykker og helbredsrisicimå forblive en høj prioritet i transportpolitikken.Personer med nedsat bevægelighed skal have komfortable transportløsningertil rådighed.
Side 4/4
1.3.2 Et godt vedligeholdt og fuldt integreret netværkTransport er en netværkindustri. Transportnetværkene består af forskelligeelementer: infrastruktur (veje, jernbaner, indre vandveje, lufttrafikkontrol),knudepunkter (stationer, lufthavne, havne, fragtterminaler etc.), køretøjer ogudstyr, netværk services (f.eks. service-stationer og nødhjælpstjenester) ogoperationelle og administrative procedurer.Bedre udnyttelse af netværkenes kapacitet og af den relative styrke for den en-kelte transportform kan bidrage betydeligt til reduktion af trængsel, emissionerog ulykker.1.3.3 Mere miljømæssigt bæredygtig transportReduktion af forbruget af ikke-vedvarende ressourcer er essentielt for alletransportsystemer. Transportens uønskede miljømæssige konsekvenser kræveren yderligere indsats særligt mod støj, luftforurening og udledning af drivhus-gasser. Der er allerede krav i EU-lovgivningen på mange af disse områder. Dis-se krav må løbende vurderes og opdateres.1.3.4 Bevare EU i front på området for transporttjenester og teknologierIntelligente transportsystemer på vejområdet (ITS) og trafikstyringssystemerpå jernbaneområdet (ERTMS) og luftfartsområdet (SESAR) kan optimere an-vendelsen af netværket og forbedre sikkerheden. Køretøjsteknologi kan reduce-re emissioner og afhængigheden af olie samt øge komforten.
Side 5/5
1.3,5 Beskytte og udvikle den menneskelige kapitalTransportsystemet vil undergå betydelige forandringer som følge af yderligeremarkedsåbning og innovation. Arbejdstagere i transportsektoren kan i noglesektorer miste deres jobs som følge af ændrede økonomiske og energimæssigeforhold. Det må sikres, at sådanne forandringer forudses og styres, således atde ændrede forhold også vil være kilden til nye jobs, og at arbejdstagerne kandeltage i processen. Det må også sikres, at arbejdsforholdene bevares eller for-bedres.1.3.6 Intelligente priser: Når markedets signaler bliver trafiksignalerØkonomisk effektivitet forudsætter også på transportområdet, at priserne af-spejler alle interne og eksterne omkostninger, som forårsages af brugerne.Transportsystemet ville drage fordel af bedre prissignaler. På luftfartsområdeter det ikke usædvanligt med forskellige priser på billetter på en given destinati-on hhv. kl. 6:00 0g kl. 8:00 styret af passagerernes præferencer. En lignende
prisforskel på vejtransportområdet hhv. inden for og uden for myldretiden erimidlertid usædvanlig. Der er således p.t. ikke noget incitament til at anvendemere støjsvage biler, sikrere transportformer eller mere miljøvenlige køretøjer.Med en korrekt prissætning af eksternaliteter vil det være muligt at få brugernetil at træffe de rigtige valg blot ved at gå efter den billigste transportløsning.1.4. Politikker for bæredygtig transportPå basis af ovenstående brede målsætninger foreslås i meddelelsen en rækkeinstrumenter til at opnå de skitserede mål:1.4.1. Infrastruktur: vedligeholdelse, udvikling og integration af modale net-værkHvis transportsystemet skal fungere optimalt, kræves fuld integration og inte-roperabilitet for de enkelte dele af netværkene samt forbindelser mellem deforskellige modale netværk. Afgørende for at nå dette er knudepunkter, sombinder netværkene sammen både for person- og godstransport.En fokuseret udvidelse af infrastrukturen vil bidrage til at undgå trængsel ogtidstab. Infrastrukturen må være nøje planlagt og prioriteret med henblik på atoptimere transportkæderne og det overordnede transportnet. Ud over fjernelseaf flaskehalse er det vigtige at etablere grønne korridorer for at reducere træng-sel og forurening.Der må udvikles fælles metoder til at vurdere infrastrukturprojekter på tværs aftransportformer og lande. Opgradering af eksisterende infrastruktur er ofte denbilligste måde at forbedre det samlede transportsystem.Hvor trafikmængderne tilsiger det, bør muligheden for at etablere særskilt in-frastruktur for persontransport og godstransport overvejes.1.4.2 Finansiering: Finde ressourcer til bæredygtig transportTransportsystemet står over for store forandringer, og de nødvendige finansie-ringsressourcer vil være vanskelige at finde.Investeringer i transportinfrastruktur finansieres hovedsageligt af offentligemidler, hvilket retfærdiggøres af de samfundsøkonomiske fordele ved disse in-vesteringer. Disse fordele bør vurderes gennem fælles metoder til vurdering afprojekter, som gradvist bør harmoniseres på EU-niveau.De totale infrastrukturomkostninger på vejtransportområdet skønnes til ca. 1,5pct. af BNP. På grundlag af de eksisterende skøn udgør de mest almindeligeeksterne omkostninger på vejtransportområdet 2,6 pct. af BNP. Disse omkost-
Side 6/6
ninger betales under ét af alle borgere på en måde, som ikke er relateret til eks-ternaliteterne, hvorfor incitaments-effekten og fordelene ved prissignaler gårtabt.Kommissionen foreslog i 2008 en gradvis strategi for internalisering af ekster-ne omkostninger for alle transportformer. Dette omfatter bl.a. handel medemissionskvoter på luftfartsområdet i EU fra 2012 og introduktion af internali-serede afgifter for lastbiler.Det må forudses, at transportsektoren i stigende grad er nødt til at være selvfi-nansierende i relation til infrastruktur. Trængselsafgifter, som afspejler knap-heden på infrastruktur, kan være en god indikation af behovet for yderligerekapacitet og kan udgøre finansieringen af udvidet infrastruktur eller alternativetransportløsninger.1.4.3 Den lovgivningsmæssige ramme: yderligere markedsåbning og konkur-renceFærdiggørelsen af Det Indre Marked med en stærk håndhævelse af konkurren-cereglerne er vigtig. Dette bør også omfatte en administrativ forenkling, dersigter på at fjerne unødvendige byrder for transportvirksomhederne.På basis af de opnåede resultater på luftfarts- og vejtransp0rtområdet er nyeregler for markedsåbning kombineret med en effektiv håndhævelse af den eksi-sterende lovgivning nu særlig vigtig på jernbaneområdet.Regelsættet må udvikles yderligere i retning af harmonisering af miljøkrav, ef-fektiv håndhævelse, ensartede regler for beskyttelse af arbejdstagere og bruger-rettigheder.1.4.4 TeknologiDer er et tvingende behov for et teknologisk skift til køretøjer med lave eller in-gen emissioner.Der findes allerede lovende teknologier, men de politiske beslutningstagere måetablere rammebetingelserne for at få dem ud på det kommercielle marked.Det vigtigste politiske instrument vil være fastlæggelse af standarder. Dissestandarder skal sigte på interoperabelt, sikkert og brugervenligt udstyr. Detteer ikke kun vigtigt for Det Indre marked, men også for at fremme europæiskestandarder internationalt.
Side 7/7
1.4.5. Adfærd: uddanne, informere og involvereUddannelse og oplysningskampagner vil spille en vigtig rolle i påvirkningen afden fremtidige brugeradfærd.Borgerne bør have bedre information om begrundelserne for politiske beslut-ninger og om mulige alternativer. En bedre forståelse for de eksisterende ud-fordringer er en forudsætning for befolkningernes accept af løsningerne.1.4.6 Effektiv og koordineret handlingTransportsektoren kan kun få succes, hvis de politiske beslutningstagere er istand til at levere god planlægning, tilstrækkelig finansiering og hensigtsmæs-sige lovgivningsmæssige rammer til markedsoperatørerne. Dette er en udfor-drende opgave, som forudsætter politisk koordination mellem forskellige orga-ner og på forskellige niveauer.Fordelene ved en sådan effektiv, koordineret indsats er især tydelige på to om-råder:1) standarder og interoperabilitet, hvor der er behov for en koordineret indsatsfor at undgå forskellige systemer i medlemslandene (f.eks. opkrævning af vej-venyttelsesafgifter og ITS)og2) forholdene i byer, hvor beslutningerne tages af de lokale og nationale myn-digheder, men hvor EU på en række områder kan pege på mulige løsninger ogfremme udveksling af ’best practices’.1.4.7 Den eksterne dimension: behovet for at Europa taler med én stemmeTransportsektoren er i stigende grad international. Den fælles transportpolitikmå tage højde for dette med henblik på at sikre tættere forbindelser til nabo-landene og på at kunne fremme Europas økonomiske og miljømæssige interes-ser i en global sammenhæng.Det internationale transportsamarbejde sigter på at etablere de nødvendigeforbindelser og akser til nabolandene og til det afrikanske kontinent.EU’s rolle er særlig vigtig på søtransportområdet og luftfartsområdet, som erglobale industrier. For at bevare en fremtrædende rolle på disse markeder ifremtiden er det nødvendigt, at Europa taler med én stemme i de relevante or-ganer, hvor regeringer, repræsentanter for industrien og regulatorer mødes påglobalt niveau.
Side 8/8
2. Gældende dansk retIkke relevant.3. HøringMeddelelsen er sendt i høring i EU-Specialudvalget vedr. Transportspørgsmålmed frist den 3. august 2009. Der vil blive fremsendt et supplerende grundno-tat om resultatet af høringen.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-kvenser af forslagetIkke relevant.5. NærhedsprincippetIkke relevant6. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen, idet det er vigtigt atforetage en samlet vurdering af de elementer, som skal indgå i den fremtidigetransportpolitik i EU.Regeringen noterer med tilfredshed, at nøglepunkter i Kommissionens medde-lelse er en effektiv infrastruktur, reduktion af transportsektorens påvirkning afmiljøet og udnyttelse af den teknologiske udvikling. En indbyrdes afstemning afbl.a. disse elementer er en forudsætning for et samlet, effektivt og bæredygtigttransportsystem i EU.Der bør i særlig grad fokuseres på samspillet mellem transportformerne (co-modalitet), herunder ikke mindst samspillet mellem landbaserede transport-former og søtransport. Der bør derfor lægges vægt på optimeringen af knude-punkter, der forbinder baglandet med større og mindre havne.7. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.8. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen har ikke tidligere været forelagt i Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9