Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 539
Offentligt
703002_0001.png
703002_0002.png
Opdateret 25/06/2009
24. august08.30-09.15
Registrering og kaffeIndledningssession
09.15-09.50
Velkommen til Trafikdage v/Lektor Harry Lahrmann, Aalborg UniversitetOverrækkelse af Professor P. H. Bendtsens trafikforskningspris v/Professor Otto Anker Nielsen, DTU TransportOverrækkelse af TØF-prisen 2009Tema: Klima og transport med fokus på delområderne: Kollektiv trafik, Elbiler og Road Pricing09.50-10.05: Oplæg om regeringens klima- og transportpolitik v/Henriette Kjær, Folketingets Trafikudvalg10.05-10.20: Oplæg ved Martin Lidegaard, formand for CONCITO, Danmarks grønne tænketank10.20-11.30: Rundbordsdiskussion mellem trafikpolitiske ordførere med Martin Lidegaard som moderator
09.50-11.30
11.30-12.45
Frokost1. liniePlanlægning2. linieJernbanerStrategi og procesMødeleder:Alex Landex, DTU TransportTrafikstyrelsens strategi forsikkerhed og interoperabilitet påjernbanenv/Jesper Rasmussen,Trafikstyrelsen
3. linieMobilitet og adfærdMobilitet og ambivalensMødeleder:Malene Freudendal-Pedersen,Dansk Arkitektur CenterBilen og det sociale liv – er vi påvej mod en ’post car future’?v/Lise Drewes Nielsen,Roskilde Universitet
4. linieTrafikpolitik,organisation og økonomiSamfundsøkonomiskmetodeMødeleder:Annette Christensen, DISamfundsøkonomi på transport-området - Finansministeriets nymetodevejledning og den opdate-rede version af TERESAv/Thomas Odgaard,Inventive PartnersInfrastrukturprojekters betydningfor et dynamisk arbejdsmarkedv/Sara Pezzolato Ipsen,TransportministerietTransport assessment and riskanalysis: the case of the 2nd fixedlink across the Danube Riverv/Nedyalka Mudova,DTU Transport
5. linieTrafiksikkerhed
12.45-14.15
Bæredygtighedi trafikplanlægningenMødeleder:Maria Wass-Danielsen,Københavns KommuneThe quest for environmentallysustainable transport. A compari-son of 4 cities in 4 countriesv/Anders Langeland, UIS
Mødeleder:Lars Klit ReiffVejdirektoratetFarlige kryds - afhængig af defini-tioner og datakilde?v/Dennis Hansen,Ulykkes Analyse Gruppen
Transport i klimaplanenv/Hanne Hansen Wrisberg,Rambøll og Annette Kayser,Københavns KommuneOdense Kommune – ny cykelstrategiv/Elsebeth Gedde,Odense Kommune
Banedanmarks Prioriteringsprocesv/Marie Louise Madsen,Banedanmark
Bilisters handlinger - mellemretsnorm og praksisv/Anette Jerup Jørgensen,Aalborg UniversitetAmbivalente chaufførliv -oplevede konsekvenser afbusbranchens forandringerv/Katrine Hartmann-Petersen,Roskilde Universitet
Sociale karakteristika af uheldsim-plicerede trafikanterv/Tove Hels, DTU Transport
Energibesparelser og CO2reduk-tion gennem tekniske, trafikale ogadfærdsmæssige løsningerv/Niels Helmø, DSB
Evaluering af kurser i alkohol ogtrafik for spiritusbilister(A/T-kurser)v/Gitte Carstensen og Lotte Larsen,DTU Transport
14.15-14.3014.30-16.00
PauseCykeltrafikMødeleder:Henrik Gudmundsson,DTU TransportPendling på cykel i Københavns-områdetv/Jimmy Valentin Lukassen,Via Trafik og Ulrik Djupdræt,Københavns KommuneSamfundsøkonomiske analyser afcykeltiltag - metode og casesv/Eva Willumsen, COWIPotentiale & udfordringerMødeleder:Dorte-Lene Bacher,BanedanmarkHøjhastighedstogs potentiale forhurtigere regionaltogsdriftv/Alex Landex, DTU TransportMobilitet og trafikplanlægningMødeleder:Mette Jensen,DMU. Aarhus UniversitetOdense Kommune borgerinddra-gelse i forbindelse med udarbej-delse af Trafik- og Mobilitetsplanv/Connie Juel Clausen,Odense KommuneOn the benefits of measures for“accessibility for all” (universaldesign) in public transportv/Merethe Dotterud Leiren,Transportøkonomisk instituttPrisvinderens foredragMødeleder:Otto Anker Nielsen,DTU TransportMødeleder:Lisbeth Harms,Københavns UniversitetEvaluation of effects on trafficsafety and traffic flow, Comparingperformance measures indifferent environmentsv/Thomas Engen,SINTEF Transport ResearchEn eksperimentel undersøgelseaf effekten af mental og motoriskdistraktion på simuleret bilkørselv/Mette Møller, DTU Transport
Letbaner i danske byerMed udgangspunkt i udenlandskecases gives nogle bud på, hvorforen hel del danske byer ikke er forsmå til letbaner i eget tracé og/elleri kombination med kørsel på eksi-sterende banerv/Helge Bay og Erik Kjærgaard,Atkins DanmarkKøreplanlægning baseret påsystematisk opfølgning af køre-plansafviklingv/Bernd Schittenhelm,DTU Transport
Evalueringer af tryghed, adfærdog registrerede konflikter i cykel-projekter i Københavnv/Anne Eriksson, Center for Trafik,Københavns Kommune16.00-16.1516.15-17.30
Trafikken over Øresundv/Jens Groth Lorentzen, COWI
Dybdeanalyse af trafikulykker -Havarikommissionens metodev/Lars Klit Reiff,Havarikommissionen forVejtrafikulykker
PauseCykeltrafikMødeleder:Henrik Gudmundsson,DTU TransportIdékatalog for bedre samspil mel-lem cykel og kollektiv trafikv/Jan Jørgensen, TrafikstyrelsenSPECIAL SESSIONMødeleder:Henrik Sylvan,IBU-projektet Femern-ÖresundTransportkorridoren Femern-ÖresundSpecialsessionen har til formålat præsentere problemstillingerog udfordringer i banestrategien,tekniske elementer eller barriererfor dens gennemførelse, tidshori-sonter osv. med henblik på at audi-toriet indgår i en kritisk dialog omstrategien dels i forhold til mulighe-derne for at planlægge og udførefremtidens trafikinvesteringer på etbæredygtigt grundlag med hensyntil miljø og natur, dels i forhold tilat sikre erhvervsøkonomiske ogbyudviklingsmæssige mulighederlangs en grøn transportkorridor.Se nærmere på:www.trafikdage.dkØresundstrafikMødeleder:Camilla Brems,DTU TransportRegional persontrafikmodel forØresundv/Sten Hansen, Region SkåneMødeleder:Gitte Carstensen,DTU TransportIntelligent Fartstilpasning i firma-biler - endelige resultaterv/Niels Agerholm,Aalborg Universitet
DEBATINDLÆGEn historisk stor investering i cy-kelfremme i DK stiller store kravtil omtankeHvordan sikres optimal priorite-ring/evaluering? - set med 3 for-skellige briller: DCF, en rådgiverog en kommune.Korte oplæg til en forhåbentligheftig debat blandt trafikfolk ogikke kun ”cykelfolk”.v/Erik Kjærgaard, Atkins Danmark19.30
Trafikmodeller til brug for analyseaf transport i Øresundsregionenv/Christian Overgård Hansen,COH ApS
Kan adfærd ændre holdning:”Sparpå farten” deltageres opfattelserog vurderinger af hastighed før ogefter 6 måneders kørsel med ISAudrustningv/Lisbeth Harms,Københavns UniversitetIntensjoner og faktisk kjøreatferdblant unge førere med informativ ISAv/Stian Brosvik Bayer,International Research Institute ofStavanger (IRIS)
MOCCA – en helt ny dynamiskmodell för arbetspendlandet iÖresundsregionenv/Karin Brundell-Freij,WSP Analys & Strategi
Konferencemiddag
Opdateret 25/06/2009
25. august1. linieGodstransport2. linieKøretøjsteknologi ogkøretøjernes klima- ogmiljøkonsekvenserReduktion af transportsek-torens CO2-emissionerMødeleder: Kaj Jørgensen,RISØEnergi- og CO2-mæssige effekteraf afgiftsændringen i april 2007v/Rasmus Gravesen, TetraplanThe inclusion of Environmentalconcerns in the development ofBiofuel Policies for Transportv/Maria Josefina Figueroa,DTU TransportBiodiesel forsøgsordning (RME)v/Anne Christoffersen, NIRASCenter for Grøn Transportv/Niels-Anders Nielsen,FærdselsstyrelsenFlypassagers tidsværdierv/Mette Bøgelund,Incentive Partners
3. linieTrafikmodeller
4. liniePlanlægning
5. linieKollektiv trafik
09.00-10.30
WORKSHOPMødeleder: Mads RøddikChristensen, Transport-ministerietEffektive godstransporter til byerneDer har det seneste år været forny-et fokus på, hvordan der sikres eneffektiv godstransport til byerne,hvor der sikres en hensigtsmæssigbalance mellem effektiv distribu-tion på den ene side og borgerneskrav til et godt bymiljø på den an-den side. Transportministeriet for-venter, at spørgsmålet om effektivgodstransport til byerne vil indgå ide strategiske analyser om Østjyl-land og hovedstadsområdet, somregeringen vil igangsætte som led iden politiske aftale 29. januar 2009”En grøn Transportpolitik”.Se nærmere på:www.trafikdage.dk
Rejser og tidMødeleder: Eva Willumsen,COWIModernisering af Transportvane-undersøgelsenv/Hjalmar Christiansen ogCarsten Jensen, DTU TransportDanskernes transport - hvor me-get, hvordan, hvor og hvornår?v/Carsten Jensen ogHjalmar Christiansen,DTU Transport
Større infrastrukturanlæg -fra analyse til beslutningMødeleder: Ole Svendsen,VejdirektoratetHvordan kan man udnytter al til-gængelig information når et infra-strukturprojekt skal vurderes?v/Anders Vestergaard Jensen,DTU TransportBeslutningsforløb for store trafik-anlæg i Danmark – eksemplificeretved den jyske længdebane og enfast Kattegatforbindelsev/Jørgen Kristiansen,Aalborg UniversitetStrategiske analyser som en del afen langsigtet infrastrukturv/Thomas Jørgensen,Transportministeriet
Planlægning af kollektivtrafikMødeleder: Niels Melchior,Aalborg UniversitetTrafikplan for Nordjyllandv/Signe Klintgaard Korac,Nordjyllands Trafikselsk.Trafikplan for Region Sjællandv/Lars Richter, MOVIA
Planlægger for bus, tog og bilv/Sine Dyreborg, Vejdirektoratet ogBirgitte Woolridge, RejseplanenModel for optimering af køretider iden kollektive bustrafikv/Thomas Hjorth Møller,Aalborg Universitet
10.30-10.4510.45-12.15
PauseWORKSHOPMødeleder: Niels Selsmark,TransportministerietDanmark som transitland –rasteplads eller logistikcenterFormålet med denne workshoper at drøfte perspektiver og mu-ligheder for at udnytte Danmarksrolle transitland i en periode, hvortransittrafikken forventes at vokse– ikke mindst efter åbningen afden faste forbindelse over FemernBælt. Transportministeriet planlæg-ger at igangsætte en analyse af per-spektiver for at udnytte Danmarksrolle som transitland, og i dennesammenhæng vurdere mulighederfor at understøtte Danmark som etattraktivt erhvervsområde.Se nærmere påwww.trafikdage.dkSPECIAL SESSIONMødeleder: Lisa Bjergbakke,EnergistyrelsenVedvarende energi i transport-sektorenVedvarende energi vil blive en afde vigtigste muligheder for, attransportsektoren kan bidragetilstrækkelig til reduktion af CO2udslippet uden at en reduktion imobiliteten vil betyde væsentligforringelse i vores kendte velfærd.Sessionens formål er dels at giveet overblik over den aktuelle pro-blemstilling inden for vedvarendeenergi i transportsektoren, dels atpræsentere hidtidige resultater ogigangværende forskningTrafikmodellerMødeleder: Henrik Nejst Jensen,VejdirektoratetIndledende samfundsøkonomiskvurdering af en fast Kattegatforbindelsev/Brian Gardner Mogensen,Grontmij | Carl BroOTM og dens anvendelse iprojektet ”Udbygning af KøgeBugt motorvejen”v/Goran Vuk, Vejdirektoratet ogHenrik Paag, TetraplanTrafiksimulering med VISSIM - Enanalyse af programmets grundlæg-gende adfærdsparametre samt be-stemmelse og test af adfærdspara-metre under danske forholdv/Anders PihlkjærSPECIAL SESSIONMødeleder: Charlotte Vithen,VejdirektoratetPulje for nye teknologiskemuligheder (ITS)Regeringen har valgt at sættefokus på ITS, og der er afsaten pulje på 600 mio. kr. til nyeteknologiske muligheder. Tids-horisonten for investeringerne erperioden 2009-2014.På sessionen vil der blive givet enstatus for de allerede igangsatteprojekter. Herudover vil det blivebeskrevet hvordan puljen til ITSprojekter forventes udmøntet.Se nærmere på:www.trafikdage.dkIncitamentsaftalerMødeleder: Jonas Andersen,DTU TransportTilgængelighedsanalyser ogservicemål i kollektiv trafikv/Jakob Høj, TetraplanIncitamentsaftale i Aalborg by- ogmetrobussystemv/Susan Jensen,Nordjyllands TrafikselskabPassagerincitamenter i bustrafik?!– baggrund og resultaterv/Torsten Rasmussen, MOVIAPassagerincitamenter i bustrafik?!– arbejdet i praksisv/Søren Jacobsen, MOVIA
12.15-13.1513.15-14.45
FrokostGodsmodeller og kapacitetMødeleder: Ove Holm, DTLGORM set fra en brugerssynspunktv/Hans Martin Johansen,TetraPlanDistribution of Economic Impactsfrom Heavy Vehicle Feesv/Ole Kveiborg, DTU TransportBanegodstrafikkens konflikter -Sverige-Tysklandv/Alex Landex, DTU TransportAnalysing heavy vehicles tripchains - potential for energysavings?v/Ole Kveiborg, DTU TransportSPECIAL SESSIONfortsatOplægsholdere:Niels Buus Kristensen, DTUTransportKaj Jørgensen, RISØJørgen Jordahl Jørgensen, COWILinda Christensen, DTU TransportAnders Bavnhøj Hansen, Energinet.dkPer Bromand Nørgård, RisøLærke Flader, Dansk EnergiSe nærmere på:www.trafikdage.dkSPECIAL SESSIONMødeleder: Per SkrumsagerHansen, TransportministerietNationalt modelsystemMed aftalen om ’En grøn trans-portpolitik’ i januar blev der afsat60 mio kr til et udvikling og driftaf et nationalt modelsystem forDanmark. Dermed får Danmarket fælles grundlag for strategiskplanlægning på transportområdetbåde mht. infrastrukturprojekterog andre transportpolitiske instru-menter. Samtidig bliver der taleom et modelsystem, der gør detmuligt på en konsistent måde atsammenligne projekter på tværsaf transportmidler og geografiskeområder.Mobilitet og de levede livMødeleder: Petter Næss,Aalborg UniversitetDen gamle landevej og de nyemuligheder - en undersøgelse afhovedvejes betydning og potenti-aler for det byggede miljø eftermotorvejsnetværkets sejrv/Ole B. Jensen, Aalborg UniversitetSPECIAL SESSIONMødeleder: Per Darger,TrafikstyrelsenNye puljer i kollektiv trafikFormålet med denne SpecialSession er at gøre status for pul-jer for den kollektive trafik, somer etableret på baggrund af rege-ringens grønne transportpolitik af29. januar 2009.
Det mobile livv/Mette Jensen, DMU,Aarhus UniversitetBæredygtig mobilitet og byrumv/Malene Freudendal-Pedersen,Dansk Arkitektur Center
Stationspuljen v/NNCykelpuljen v/NNGrøn Center for Transportv/Niels Anders NielsenFremkommelighedspuljenv/Jan AlbrechtPassagerpuljenv/Jan Albrecht.
14.45-15.0015.00-16.30
PauseTrafikteknikITS og fremkommelighedMødeleder: Harry Lahrmann,Aalborg UniversitetSamfundsmæssig nytte af bedretrafiksignalerv/Steen Merlach Lauritzen,VejdirektoratetEffektevaluering af variablehastighedstavler- ved kryds på veje i åbent landv/Laura Sand Pedersen,Aalborg UniversitetGPS data som grundlag for ennational rejsehastighedsdatabasev/Jan Holm, VejdirektoratetKøretider, belastningsgrader ogforsinkelser i kryds beregnet udfra Floating Car Datav/Kristian Torp, Aalborg UniversitetLuftforureningMødeleder: Ken Friis Hansen,Dinex A/SNO2virkemiddelkatalog - virkemid-ler til begræns-ning af overskridel-ser af NO2grænseværdien for luft-kvalitet i større danske byerv/Steen Solvang Jensen, DMUSPECIAL SESSIONfortsatFormålet med sessionen er at for-tælle om projektet til en bredereforsamling.Indlæg:Hvorfor en national dansk modelTidsplan og vigtigste aktiviteterundervejs - hvad er tidsmæssigtkritisk, hvad er udviklingsmæs-sigt kritiskKonkret erfaring fra modelbyg-ning i Sverige og HollandInddragelse af interessenterne iarbejdet med DK modelSe nærmere på:www.trafikdage.dk/WORKSHOPMødeleder: Erik Kjærgaard,Atkins Danmark”Trafikplanlægning og byrums-design - to sider af samme sag”Workshopmedintroduktion,hands-on øvelser i grupper samtdiskussion og opsummering i ple-num.Mentor for processen: MatthewTribe, Atkins UK assisteret af Ce-cilia Støvelbæk og Erik Kjærgaard,Atkins Danmark.Se nærmere på:www.trafikdage.dk/SPECIAL SESSIONMødeleder: Lykke Magelund,TetraplanFør trafikken står stilleHvad kan den kollektive trans-port bidrage med?Region Hovedstaden forventer ijuni at publicere resultaterne af enstørre udredning, som har fokuspå spørgsmålet om, hvordan mankan få flere bilister til at benytteden kollektive transport. Samtidigforventes Regionsrådet at kommemed anbefalinger til, hvilke tiltagder skal til for at realisere ønsketom færre biler på de belastedestrækninger og flere i den kollektivtransport.Se nærmere på:www.trafikdage.dk/
Emissionsopgørelse for skibe i1x1 km celler beregnet ud fra AISdatav/Morten Winther, DMU
Skibsfartens bidrag til luftforure-ning i Danmarkv/Helge Rørdam Olesen, DMU