Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 519
Offentligt
699754_0001.png
699754_0002.png

Kopi af email til Transportminister Lars Barfoed sendt d. 12. juni 2009

Kære Transportminister Lars BarfoedSom du helt sikkert er bekendt med, fortæller TV2 og flere andre danske medier i dag, d. 12.juni 2009, at DSBs nye IC4 tog skalen tur tilbage til Italien for at bringe dem op på det samme niveau som et alleredetypegodkendt togsæt.IC4 togets iondtog i Danmark lader derfor endnu engang vente på sig, og man må derforspørge sig selv, både som minister og borger,om vi kan blive ved med at fortsætte denne farce?I sammenhæng med overstående, kan jeg berette, at jeg som et led i mit sabbatår havdefornøjelsen af at tilbringe en måned pårundrejse i England. I den forbindelse rejste jeg og to andre meget med tog. Udover attogrejserne i England i sig selv var en stor oplevelse,fik jeg også tid til at læse to bøger af Sir Richard Branson. Manden bag Virgin gruppen.Jeg er ikke klar over, hvor meget du kender til Richard Branson, men ellers kan jeg oplyse, atVirgin gruppen står bag, firmaet Virgin Trains som kørerpå West Coast strækningen. I bøgerne "Richard Branson - Uden Omsvøb" og "Losing myVirginity" beskriver Richard Branson hvorledes Virgin Trainsstartede som virksomhed, og hvad virksomheden står for. Begge bøger kan jeg meget stærktanbefale!Virgin Trains måtte i starten overtage gamle tog og skinner. Med tiden har de dog, isamarbejde med British Rails, fået løftet standarden forskinnerne på strækningen. Derudover har Virgn Trains investeret i nye tog, nemlig de såkaldtePendolino tog.Richard Branson beskriver i bogen "Uden Omsvøb" fordelene ved disse tog (s. 106-112):- Pendolino togene er eldrevet (en beslutning taget på baggrund af udsigten til svingende oghøje brændstofpriser, samt miljøhensyn!)- Togene kan tilte 8 grader i et sving og med forøgelse af farten fra 135 km./t til ca. 175km./t, hvis føreren får en klarmeldning hermom (større komfort for kunderne)- Muligheder for at køre op til 225 km./t hvis strækningerne i England bliver forbedret til det(en fremtidssikring!)- De nye tog afgiver 76 % mindre CO2 pr. sæde end indenrigsflyHan beskriver yderligere i bogen "Losing my Virginity", hvorledes et togsæt kom ud for enulykke. Beskrivelsen af denneulykke vil ikke være værdig i min simple gengivelse. Den bør dog læses, og det kan på siderne532-48 i "Losing my Virginity".Alt i alt sidder man som læser tilbage med en lyst til at prøve et af disse tog. Tanken om, atkunne køre igennem det danske landskab i et sikkert, miljøvenligt (togene giver 17% energitilbage i skinnerne, når det bremser, og kører som nævnt på strøm) og hutigt tog som Virgins.Ville det ikke bare være herligt.Men desværre! Jeg fik ikke mulighed for at prøve dem i England. Istedet er min opfordring tildig som minister, at genoverveje IC4 toget som projekt. Måskebør man, selvom det kommer til at koste mange penge, genoverveje beslutningen om IC4-toget.
Måske bør man for det første finde en leverandør, der kan levere til tiden, og måske burdeman overveje, at bruge flere midler på elektricificeringaf togstrækningerne i Danmark.Pendolinotogene er produceret afFiat Ferroviaria,som blev overtaget afAlstomi 2002. Ved atfølge dette link kan man komme på tur i et pendolinotogsæt:http://www.virgintrains.co.uk/travelling_with_us/our_trains/pendolino_tour/default.aspxJeg vil opfordre dig til at se nærmere på dette, ved at læse om ikke andet så uddrag fra deovernævnte bøger. Jeg synes, som borger og som dansker, at vi ikkelængere kan holde til denne farce som IC4-toget er blevet!Til sidst vil jeg blot nævne, at på hjemrejsen fra England landede vi i Kastrup Lufthavn ogskulle så videre med tog til Gråsten Station. Som borger i den sydlige delaf Danmark er jeg efterhånden vant til problemer på strækningen Tinglev-Sønderborg. Dennedag var ikke en undtagelse! Mens vi sad i bussen fra Kliplev til Gråstenoverhørte jeg flere af mine medpassagere fortælle, at dette nedbrud af kørestrøm ofte fandtsted. Ironisk nok havde jeg få timer forinden færdiggjortlæsningen af en af Richard Bransons bøger. Min mening om DSB på daværende tidspunktholder jeg for mig selv!For god ordens skyld, skal jeg nævne, at jeg har sendt en kopi af denne email tilTrafikudvalget.Med venlig hilsenMorten V. Hansen