Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 509
Offentligt
Statens LuftfartsvæsenCivil Aviation Administration - Denmark
3. juni 2009
Journalnr. 09-2010-0036
GrundnotatKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om luftfartssikker-hedsafgifter KOM (2009) 217
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets TrafikudvalgResumé:Direktivforslaget har til formål at fastlægge fælles principper for opkrævning af afgifter til dæk-ning af udgifter til beskyttelse af luftfartens sikkerhed i Fællesskabets lufthavne. Forslaget inde-holder regler om bl.a. ikke-diskrimination, samråd og klageadgang, åbenhed, omkostninger ogom uafhængig tilsynsmyndighed.
1. Baggrund og indholdForslaget er fremsat den 11. maj 2009 under henvisning til traktatens artikel 80, stk. 2 og skalvedtages efter proceduren i artikel 251 om fælles beslutningstagen.Kommission anfører i sin begrundelse for forslaget, at under de nuværende forhold reguleresdækningen af udgifter til beskyttelse af luftfartens sikkerhed på nationalt plan, og den er ikkealtid til at gennemskue for brugeren. Der foregår ingen systematisk høring af brugerne ved allelufthavne i EU, før afgifterne fastsættes, eller før et afgiftssystem ændres.Kommissionens forslag - som blandt andet er blevet til på baggrund af en høring af alle interes-separter i luftfartssektoren og indhentelse af oplysninger og synspunkter hos medlemsstaternesamt på baggrund af en konsekvensanalyse - har til formål at fastlægge fælles principper foropkrævning af sikkerhedsafgifter i Fællesskabets lufthavne, dvs. afgifter der specifikt har til for-mål helt eller delvist at dække omkostningerne ved sikkerhedsforanstaltninger, der skal beskyt-te den civile luftfart mod ulovlige handlinger.Forslaget opstiller følgende grundprincipper, som lufthavnsoperatørerne skal overholde, nårde fastsætter sikkerhedsafgifter:Ikke-diskrimination:Der må ikke opkræves afgifter for luftfartssikkerheden på en måde, der indebærer forskelsbe-handling af luftfartsselskaber og passagerer.
Samråd og klageadgang:
Side 1 af 5LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon:36 18 60 00Fax:36 18 60 01Åbningstid:Fredag:E-post:Hjemmeside:CVR:EAN:09.00-15.3009.00-15.00[email protected]www.slv.dk555695175798000893412
Lufthavnsdriftsorganet, dvs. det organ som forvalter lufthavnsinfrastrukturen og koordinerer ogkontrollerer aktiviteterne i lufthavnen, og de luftfartsselskaber, der beflyver lufthavnen, eller deorganisationer, der repræsenterer dem, skal indgå i en dialog om det system af sikkerhedsafgif-ter, der gælder for en lufthavn - ikke kun når systemet ændres, men også når afgiftsniveauetfastsættes.Åbenhed:Lufthavnsdriftsorganet skal med jævne mellemrum for hver enkelt luftfhavnsbruger og luft-havnsbrugernes repræsentanter eller sammenslutninger forelægge oplysninger om, hvilke ele-menter der tjener som grundlag for fastsættelsen af samtlige de sikkerhedsafgifter, der opkræ-ves i lufthavnen.Luftfartsselskaberne skal til gengæld forelægge oplysninger om trafikprognoser, planlagt flåde-udnyttelse og deres nuværende og fremtidige særlige behov i lufthavnen, så lufthavnsdriftsor-ganerne kan anvende deres kapital og udnytte deres kapacitet bedst muligt.Luftfartsselskaberne bør desuden have ret til oplysning om sikkerhedsforanstaltninger, der erstrengere, end fællesskabsretten kræver.Forhold til omkostningerne:Indtægter fra sikkerhedsafgifter må kun bruges til dækning af sikkerhedsomkostninger.Tilsynsmyndighed:Der skal oprettes en uafhængig myndighed i hver enkelt medlemsstat, som skal føre tilsyn med,at direktivets bestemmelser anvendes korrekt.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDet område, der omfattes af direktivforslaget, er reguleret i direktiv 2009/12/EF om fælles prin-cipper for opkrævning af lufthavnsafgifter samt luftfartslovens § 71, som blev ændret i foråret2007 for bl.a. at modernisere og præcisere retsgrundlaget.Direktiv 2009/12/EF gælder for alle lufthavne i EU, som er åbne for erhvervsmæssig trafik, hvorden årlige trafik overstiger 5 mio. passagerbevægelser og for den lufthavn i hver medlemsstat,der har flest passagerbevægelser. Direktivet omfatter de afgifter som lufthavnsbrugerne, dvs.flyselskaber mm. betaler til lufthavnen for brug af de faciliteter og tjenesteydelser, der udeluk-kende stilles til rådighed af lufthavnen, og som er knyttet til landing, start, afmærkning af flyve-pladsen, parkering af fly samt passager- og fragtekspedition.Med hjemmel i luftfartslovens § 71 har Statens Luftfartsvæsen efter bemyndigelse fra Trans-portministeriet fastsat bestemmelser om betaling for benyttelse af lufthavne (lufthavnstakster),jf. BL 9-15, 2 udgave 2 af 19. december 2008.BL 9-15 omfatter de lufthavne i Danmark, der anvendes til erhvervsmæssig luftfart, og som harhaft mere end 10 mio. passagerbevægelser i gennemsnit pr. år inden for de seneste 3 kalen-derår og regulerer fastsættelsen af betaling for at benytte de luftfartsmæssige anlæg og ydel-ser, dvs. de anlæg og ydelser, som udelukkende leveres af lufthavnen, og som er knyttet tilstart, landing, afmærkning af lufthavnen, parkering af fly samt passager- og fragtekspedition,inklusive securityforanstaltninger.Efter bestemmelserne i BL 9-15 skal luftfartstaksterne være omkostningsrelaterede, ikke-diskriminerende og gennemskuelige og bestemmelserne bygger således på ICAO’s internatio-nale anbefalinger, som også direktiv 2009/12/EF bygger på.Side 2 af 5
Det foreliggende direktivforslag om luftfartssikkerhedsafgifter vil skulle finde anvendelse på allelufthavne i EU, og dermed også de mindre lufthavne i Danmark. Endvidere er direktivforslaget idets nuværende form ikke begrænset til kun at omfatte betaling for brug af faciliteter og tjene-steydelser stillet til rådighed af lufthavnen, men vil i princippet også omfatte lufthavne, hvor deteksempelvis er staten, der står for sikkerheden. I modsætning hertil gælder de generelle reglerom lufthavnsafgiftsregler i direktiv 2009/12/EF og de gældende danske regler i BL 9-15 i Dan-mark kun for Københavns Lufthavn og kun for de faciliteter og tjenesteydelser, lufthavnen stårfor. Det bemærkes i den forbindelse, at i Danmark varetages opgaverne med luftfartssikkerhed ilufthavnene af lufthavnene selv, mens denne opgave i nogle medlemsstater er en statslig op-gave.Der er i luftfartslovens § 71 hjemmel til også at fastsætte regler om betaling for de mindre luft-havne i Danmark, idet dette ifølge forarbejderne til bestemmelsen først vil ske, når der er udar-bejdet en analyse af provinslufthavnenes konkurrenceforhold, og når dette arbejde har væretforelagt de politiske partier til drøftelse.Det vurderes, at eventuel gennemførelse af reglerne i direktivforslaget om sikkerhedsafgifter vilkunne ske inden for rammerne af gældende lovgivning.
3. HøringDirektivforslaget er sendt i høring den 14. maj 2009 med frist til den 4. juni 2009 hos EU-Specialudvalget for transport samt følgende organisationer og virksomheder: AOPA Danmark,DANSAM, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Københavns Lufthavne A/S, Autoriserededanske flyværksteder, Danish Airline Pilots Association, Flyvebranchens Personaleunion, Bil-lund Lufthavn, SAS, CimberSterling og Starair.Pr. 3. juni 2009 er modtaget følgende høringssvar:Dansk Erhvervhar meddelt, at de ingen bemærkninger har.Der vil blive fremsendt et supplerende grundnotat om det endelige resultat af høringen
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af forslagetForslaget skønnes ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller væ-sentlige administrative konsekvenser.Det område, der omfattes af direktivforslaget, er reguleret i direktiv 2009/12/EF om fælles prin-cipper for opkrævning af lufthavnsafgifter samt luftfartslovens § 71. Den hidtidige administrationaf luftfartslovens § 71 bygger på ICAO’s internationale anbefalinger, og det vurderes at eventu-el gennemførelse af reglerne i direktivforslaget vil kunne ske inden for rammerne af gældendelovgivning.
5. NærhedsprincippetKommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at nærhedsprincippet finder anvendelse,da Fællesskabet ikke har enekompetence på det område, forslaget vedrører.Kommissionen anfører videre, at målene i forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af deenkelte medlemsstater hver for sig, da sikkerhedsafgiftssystemerne og fastsættelsen af sikker-hedsafgifter i de enkelte lufthavne ikke reguleres på en ensartet måde i hele EU. De forskelligeafgiftssystemer i medlemsstaterne hindrer lige konkurrencevilkår for både lufthavne og luftfarts-selskaber.Side 3 af 5
Ifølge Kommissionen kan målene med forslaget bedre gennemføres med en indsats på fælles-skabsplan af følgende grunde:Et sæt fælles grundlæggende regler for sikkerhedsafgifter, der anvendes i hele EU, vil skabelige og retfærdige betingelser for parterne i luftfartssektoren, når de fastsætter parametrenefor, hvordan omkostningerne ved at beskytte sikkerheden i lufthavnene skal fordeles.Der er forskellige afgiftssystemer i medlemsstaterne. Ikke alle systemer bygger på grundprin-cipper, der anvendes ensartet, når der skal fastsættes sikkerhedsafgifter, og når den underlig-gende metode til beregning af dem skal fastlægges. Det foreslåede direktiv vil muliggøre ensådan ensartet anvendelse.Forslaget opstiller kun et minimum af regler for medlemsstaternes og/eller lufthavnsoperatører-nes fastsættelse af sikkerhedsafgifter. Det foreslåede direktiv pålægger ikke medlemsstaterneet bestemt afgiftssystem. Tilrettelæggelsen af systemet overlades til medlemsstaterne.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet principielt er overholdt,idet der for større europæiske lufthavne er et behov for harmonisering af grundlaget for op-krævning af sikkerhedsafgifter for at undgå forskellige konkurrencevilkår for både lufthavne ogluftfartsselskaber og for at sikre åbenhed om grundlaget for opkrævningen. En sådan harmoni-sering kan kun ske på fællesskabsniveau, hvorimod tilrettelæggelsen af det enkelte afgiftssy-stem bør ske på nationalt niveau.
6. Regeringens foreløbige generelle holdningDer blev for nylig opnået enighed om fælles principper for opkrævning af lufthavnsafgifter i formaf direktiv 2009/12/EF af 11. marts 2009. Dette direktiv gælder for alle lufthavne i EU, som eråbne for erhvervsmæssig trafik, hvor den årlige trafik overstiger 5 mio. passagerbevægelser ogfor den lufthavn i hver medlemsstat, der har flest passagerbevægelser (I Danmark alene Kø-benhavns Lufthavn). Direktivet omfatter de afgifter som lufthavnsbrugerne, dvs. flyselskabermm. betaler til lufthavnen for brug af de faciliteter og tjenesteydelser, der udelukkende stilles tilrådighed af lufthavnen, og som er knyttet til landing, start, afmærkning af flyvepladsen, parke-ring af fly samt passager- og fragtekspedition.Regeringen er på den baggrund tvivlende overfor behovet for de særlige regler om sikkerheds-afgifter, der er indeholdt i det foreliggende direktivforslag.Hvis der imidlertid skulle vise sig at være et behov for sådanne særlige regler om sikkerhedsaf-gifter, er det regeringens opfattelse, at disse regler, ligesom de generelle regler om lufthavnsaf-gifter i direktiv 2009/12/EF, kun skal finde anvendelse for større lufthavne (over 5 mio. passa-gerbevægelser årligt), da regeringen ikke finder, at det er hensigtsmæssigt at lade sikkerheds-afgifterne, som blot udgør et enkelt element af den samlede betaling for brug af lufthavnene,have et bredere anvendelsesområde. Regeringen finder i den forbindelse, at det ikke vil værehensigtsmæssigt med et nyt direktiv på området, men at sådanne eventuelle regler bør inkorpo-reres i det gældende direktiv 2009/12/EF ved en ændring heraf.Regeringen bemærker, at direktivforslagets krav om en uafhængig tilsynsmyndighed indebæ-rer, at dette kan være den samme myndighed, som den myndighed der skal sikre, at direktiv2009/12 om lufthavnsafgifter anvendes korrekt. Kravet om uafhængighed kan dog medføreproblemer for Danmark, hvis alle lufthavne i EU omfattes, idet således også den statsejedeBornholms Lufthavn vil være omfattet heraf.
Side 4 af 5
7. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
8. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 5 af 5