Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 507
Offentligt
696264_0001.png
696264_0002.png
Nyhed
03-06-2009
Historisk chance for at styrke bustrafikkenNye tal viser, at de seneste års fald i antallet af bussernes passagerer erstoppet. Det giver en historisk chance for at få flere passagerer over iden kollektive trafik inden bilsalget – der i øjeblikket er stagneret –kommer i gang igen.Danske Regioner, KL og Trafikselskaberne i Danmark giver nu et fællesbud på hvad der skal til for at få flere passagerer i den kollektive trafik. Detsker i oplægget ”Visioner for den regionale og lokale kollektive trafik”,som lanceres onsdag den 3. juni. Udspillet giver en række konkrete bud på,hvad der skal til, for at gøre den lokale og regionale kollektive trafik kon-kurrencedygtig og mere miljøvenlig.- Det er vores fælles vision, at vi skal have flere passagerer i den kollektivetrafik. Vi ønsker at mindske trængsel samt transportens negative påvirkningaf miljø og klima. Det kræver at udbuddet af kollektiv trafik er hurtig, at-traktiv og energieffektiv. Vi bakker dermed op om regeringens vision om,at størstedelen af den fremtidige trafikvækst skal ske i den kollektive trafik,siger Carl Holst, formand for Danske Regioners Udvalg for Regional Ud-vikling.- Hvis passagertabet fra de senere år skal indhentes, er det nødvendigt ogsåat gøre noget på kortere sigt. Vi peger på, at en udbygning af bustrafikkenkan ske hurtigt og fleksibelt. Og da 2/3 af passagererne med den kollektivetrafik kører med bussen, og omkring 40 pct. af togpassagererne kører medbus til eller fra toget, spiller busserne en afgørende rolle for den kollektivetrafik – og for den lokale og regionale udvikling, siger Jens Stenbæk, for-mand for KL’s udvalg for teknik og miljø.- Vi bliver nødt til at sætte kundens behov i centrum, hvis vi skal sikre, atden enkelte skal se den kollektive trafik som et konkurrencedygtigt alterna-tiv til bilen, siger Thomas Kastrup-Larsen, formand for Trafikselskaberne iDanmark, og fortsætter:- Hvis vi skal øge den kollektive trafiks markedsandel, kræver det at hastig-hed, frekvens og komfort forbedres, samtidig med at sammenhængen mel-lem transportformerne forbedres.
Side 2
Folketinget har ved trafikforliget fra januar 2009 etableret puljer til projek-ter om udvikling af den regionale og lokale busdrift. Det giver et bidrag tilen nødvendig udvikling af busproduktet. Puljerne sikrer imidlertid ikkepenge til driften. Vi deler regeringens vision om, at der skal flere passagereri den kollektive trafik. Men det betyder også, at der skal investeres i områ-det og at der bliver behov for flere midler til drift. Derfor vil Danske Regi-oner og KL tage spørgsmålet om bustrafikkens vilkår op ved økonomifor-handlingerne med Finansministeriet i juni.For yderligere information, kontakt:-Kontorchef Lotte Holten-Møller, Danske Regioner, tlf. 3529 8311-Vicekontorchef Pia Færch, KL, tlf. 3370 3111-Direktør Niels Mortensen, Trafikselskaberne i Danmark, tlf. 3613 1863