Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 499
Offentligt
694403_0001.png
694403_0002.png
694403_0003.png
694403_0004.png
694403_0005.png
694403_0006.png
694403_0007.png
694403_0008.png
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.25. maj 2009222-95
EU- og LuftfartskontoretSteen JonssenTelefon 33 92 34 01[email protected]
Supplerende samlenotat vedr. mandat til Kommissionen til at påbe-gynde forhandlinger på vegne af EU med Albanien, Bosnien & Her-zegovina, Kroatien, den tidligere jugoslaviske republik Makedonien,Montenegro, Serbien samt Kosovo vedr. en traktat om oprettelse afet transportfællesskabRev. notatKOM-dokument findes ikke
1. Baggrund og indholdKommissionen fremlagde i marts 2008 en anbefaling til Rådet om at giveKommissionen mandat til at påbegynde forhandlinger med en række lande påVestbalkan (Albanien, Bosnien & Herzegovina, Kroatien, den tidligere jugosla-viske republik Makedonien, Montenegro, Serbien samt Kosovo) om indgåelseaf en traktat mellem EU og de pågældende lande om et transportfællesskab.Traktaten skal baseres på Fællesskabs-acquis’et på transportområdet for så vidtangår infrastrukturudvikling, markedsåbning, teknisk interoperabilitet, sikker-hed, miljø og sociale bestemmelser. Formålet med transportfællesskabet skalvære at bidrage til en sikker, effektiv og bæredygtig transport. Fair konkurrenceinden for en transportform og mellem transportformerne skal sikres ved fuldimplementering og praktisk anvendelse af alle relevante dele af acquis’et.Kommissionen foreslår, at forhandlingsmandatet omfatter følgende hoved-punkter:1.1 InfrastrukturHeri indgår bl.a.En definition af det netværk, som aftalen skal omfatteEt netværk inden for rammerne af forhandlinger om det fremtidigetranseuropæiske transportnet
En proces for udviklingen af en 5-års rullende arbejdsplan for udviklin-gen af netværket og identifikationen af prioritetsprojekter af lokal inte-resseInddragelse af det fremtidige miljø-acquis i relation til transport, navn-lig Strategisk Miljøvurdering, VVM og natur- og luftkvalitetsrelaterededirektiverUdvikling af effektive trafikstyringssystemer på regionalt niveauEffektiv regional udvikling af lufttrafikstyringsinfrastruktur på linjemed Single European Sky og SESAR
Side 2/2
1.2. JernbanetransportHeri indgår bl.a.Effektive, uafhængige og kompetente regulatoriske institutioner, her-under et regeludstedende organ, et licensorgan og en national sikker-hedsmyndighedAdskillelse af infrastrukturledelse og transportserviceKompensation for offentlige serviceforpligtelser vedr. jernbaneperson-transport og jernbaneinfrastrukturstyringForbedring af jernbanevirksomhedernes økonomiske situationGradvis åbning af adgangen til markedet for levering af transportydel-ser på basis af Fællesskabsacquis’et for jernbanelovgivningTeknisk og operationel harmonisering, herunder tekniske specifikatio-ner for interoperabilitetSikkerhed, navnlig forhold vedr. sikkerhedscertifikater for jernbane-virksomheder og lokofører-licenserSociale bestemmelser, navnlig arbejdsbetingelserne for mobile arbejds-tagere, der beskæftiger sig med interoperable, grænseoverskridendeydelserTransport af farligt gods
1.3. VejtransportHeri indgår bl.a.Adgang til erhvervet og adgang til markedet for vejtransport baseret påvandel, økonomi og faglige kvalifikationerTrinvis udvikling af bilaterale og multilaterale tilladelser til internatio-nal vejtransport, som eventuelt kan føre frem til fuld markedsintegrati-on (dvs. afskaffelse af bilaterale tilladelsesordninger)Kørekort og køreuddannelseKøre- og hviletidsbestemmelser, digital takograf og arbejdstidsbe-stemmelserTekniske krav til køretøjers vægt og dimensioner, periodiske syn og ha-stighedsbegrænsere
Side 3/3
Kommissionen er i maj 2009 fremkommet med et supplerende forhandlings-mandatet for så vidt angår vejtransport. Udover de ovenstående punkter inde-holder mandatet:Transport af farligt godsUdannelse af chauffører
Desuden foreslår Kommissionen, at den gradvise bevægelse mod fuld markeds-integration på området skal ske gennem to faser. I den første fase får de om-handlende lande på Vestbalkan tildelt ekstra turbaseret transittilladelser forlastbiler i Euro- kategorien 4 eller højere under den forudsætning at turens af-slutning sker i et land, der har en bilateral aftale. Antallet af ekstra tilladelser idenne fase vil ikke overstige 1/3 af den nuværende tildeling.Tilsvarende får EU-landene ekstra turbaseret transittilladelser til Vestbalkan-landenen eller til tredjelande.Antallet af tilladelser vil gradvist øges efterhånden som Vestbalkanlandene im-plementerer EU’s samlede regelsæt på området.I fase to foreslår Kommissionen at de Vestbalkanlande der har implementeretovenstående for national og internationale transporter samt indført:minimumssatser for vægtafgift og minimumsafgifter og
gennemsigtige afgifter for brug af vejinfrastruktur, hvor sådanne afgif-ter opkræves,
Side 4/4
blive tildelt ekstra tidsbaserede tilladelser for transportopgaver mellem regio-nen og EU. Antallet af tilladelser vil med udgangen af fase to ikke overstige50% af den nuværende tildeling.Tilsvarende får EU-landene tidsbaserede tilladelser for transportopgaver mel-lem regionen og fællesskabet samt indenfor regionen.Derudover foreslår Kommissionen at aftalen skal tages op igen på et seneretidspunkt1.4. SøtransportSømotorveje og nærskibsfartHeri indgårEtablering nye forbindelser med EU-landeUdvidelse af maritime forbindelser fra landene på Vestbalkan til tredje-lande i det sydlige Middelhav og ved Sortehavet
Maritim sikkerhedHeri indgår bl.a.Harmonisering af maritime sikkerhedspolitikkerFremme af og støtte til implementeringen af relevante IMO-konventioner og relevante resolutioner fra IMO’s Maritime Sikkerheds-komité og IMO’s Maritime MiljøbeskyttelseskomitéEffektiv udvidelse af sikkerhedsfaciliteter i skibe og havne under an-vendelse af IMO-instrumenter, navnlig SOLAS-konventionen kap. XI-2og ISPS Code og i overensstemmelse med EU-standarderEffektiv håndhævelse af maritime sikkerhedstiltag på områderne forhavnestatskontrol og flagstat
Transport ad indre vandvejeHeri indgår bl.a.
Gradvis åbning af adgang til erhvervet og adgang til markedet for indrevandvejs-tjenester
Side 5/5
1.5. HavnepolitikHeri indgår bl.a.Gennemsigtige regler for offentlig støtte til søhavneinfrastruktur oghavnetjenesterIndsatser mod miljøpåvirkning fra operationer i havneStyrkelse af havnesikkerhed
1.6. Lettelser af grænsepassageHeri indgår bl.a.Fremme af ”one-stop” kontorer med fælles faciliteterForenkling og harmonisering af handels- og transportrelateret doku-mentation på linje med EU-praksis
1.7. Institutionelle bestemmelserTraktaten skal ifølge anbefalingen organiseres med følgende organer:Et ministerråd, der skal mødes hvert andet år eller efter behov og skaltage strategiske beslutningerEn regional styrekomité, der skal overvåge implementeringen af Trans-portfællesskabet, komme med anbefalinger og tage beslutninger, somparterne skal gennemføreEn teknisk komité, der skal støtte arbejdet i den regionale styrekomité,idet den er ansvarlig for implementering af aftalen for hver enkelttransportform. Desuden etableres en teknisk miljøkomité og et SocialtForum, der skal sikre implementeringen af miljøacquis’et og det socialeacquis.Et permanent sekretariat skal yde administrativ og teknisk støtte til deovennævnte organer.
Forhandlingerne skal føres af Kommissionen på vegne af Det Europæiske Fæl-lesskab. Kommissionen skal assisteres af en specialkomité bestående af repræ-
sentanter for medlemslandene og skal løbende holde Rådet informeret omfremskridt i forhandlingerne.2. Gældende dansk lovgivning på områdetIkke relevant.3. HøringForslaget har været i høring i EU-specialudvalget for transport med frist for hø-ringssvar den 29. april 2008:Følgende har haft bemærkninger:DSB:DSB anfører, at der må forventes en hurtig udvikling af transportområ-det i Vestbalkan, ikke mindst i forhold til Kroatien. Det er derfor DSB’s opfat-telse, at en fuld implementering af acquis’et på transportområdet vil være afstor betydning for alle aktører.
Side 6/6
International Transport Danmark(ITD):ITD vil gerne udtale sig positivt
om forhandlinger med Vestbalkan-landene på transportområdet.Balkan-landene har siden Balkan-krigene i 1990’erne på talrige områder virketsom en hindring for den frie lastvognstrafik. Ikke mindst transporterne til/fraGrækenland er i dag påvirket negativt af, at der er mange grænsekontroller,lange ventetider ved grænsepassage, krav om kørselstilladelser, forskellige reg-ler for kørsel med bestemte varetyper, ligesom der er forskellige regler forkørselsforbud, afgiftspålæggelse m.m.En del lastbiltransporter til/fra Grækenland/Tyrkiet/Mellemøsten benytter idag en større omvej via Rumænien/Bulgarien eller benytter sejlads fra Italien,fordi Balkan-landene anses for at være besværlige og dyre at køre gennem.Samtidig er der i dag ingen tidsmæssig gevinst ved at benytte Balkan-landenesom transitrute.Der er imidlertid ingen tvivl om, at det ved kørsel på en lang række destina-tioner vil betyde en omkostningsmæssig, økonomisk og miljømæssig fordel,såfremt transitruterne gennem Balkan-området gøres så frie som muligt forEU-lastbiler.ITD foreslår i første omgang en trinvis liberalisering af kørselstilladelserne. Ensådan trinvis liberalisering kan ske over en årrække, for eksempel 5-8 år, ogden bør ske sideløbende med, at de nævnte Balkan-lande forpligter sig til attiltræde EU’s forskellige transportregler (for eksempel adgangsdirektivet, di-
rektiver om vægt og dimensioner, regler om den digitale tachograf, køre-hvile-tids-bestemmelser m.m.).Samtidig bør forhandlingerne have til formål at etablere regler om en maksi-mering af afgifter ved lastbilers benyttelse af vejnettet på Balkan.Opmærksomheden henledes særligt på Kroatiens vedkommende, idet detteland har påbegyndt drøftelser med EU om en mulig optagelse som EU-medlemi løbet af en vis årrække. I den videre proces kan det måske være nødvendigt atudskille Kroatien fra de øvrige Balkan-lande i forhold til drøftelserne om ettransportfællesskab.ITD kan generelt bakke op om Kommissionens initiativ, og anbefaler i førsteomgang en liberalisering af kørselstilladelserne som ovenfor anført.
Side 7/7
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og miljømæssige konsekvenserEn senere aftale mellem EU og landene på Vestbalkan vil kunne indebære posi-tive samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom der er potentielle miljøgevin-ster i en sådan aftale.5. NærhedsprincippetIkke relevant6. Regeringens foreløbige generelle holdningDet er Danmarks overordnede holdning, at man målrettet skal understøtteEU’s nabolandes ønske om et tættere samarbejde, herunder inddragelse i EU’sprogrammer og adgang til EU’s markeder i takt med fremskridt i landenes re-formbestræbelser.Danmark kan derfor som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til for-handlingsmandat vedr. en transportaftale med landene på Vestbalkan i detshelhed.For så vidt angår søtransportområdet kan Danmark acceptere forhandlings-mandatets afsnit vedr. sømotorveje, nærskibsfart og maritim sikkerhed. Samti-dig lægges der vægt på, at spørgsmål om markedsadgang, som allerede er regu-leret i eksisterende aftaler mellem EU og Balkan, ikke berøres i forhandlings-mandatet vedr. en transportaftale med landene på Vestbalkan.For så vidt angår vejtransportområdet anerkender Danmark, at det EU-retligeudgangspunkt er, at tilladelser til vejgodstransport mellem EU-lande og tredje-
lande er fællesskabskompetence. Samtidig anerkendes det, at der er behov forovergangsordninger, hvis det nuværende regime af bilaterale tilladelser skal er-stattes at et fællesskabsregime af multilaterale tilladelser uden utilsigtede kon-sekvenser for vejgodstransportmarkedet.Danmark kan således på sigt acceptere indførelse af multilaterale tilladelser,såfremt det gennem overgangsordninger sikres, at vognmandsbranchen ikkestilles ringere end efter det nuværende system med bilaterale tilladelser.Endelig finder Danmark, at det bør sikres, at en ny tilladelsesordning i relationtil landene på Vestbalkan ikke skaber utilsigtede præcedensvirkninger i forholdtil en senere generel omlægning af tilladelsessystemet i relation til internationalvejgodstransport.For så vidt angår det supplerende mandat på vejtransportområdet finder Dan-mark, at Kommissionens oplæg ligger i tråd med de danske synspunkter bl.a.om gradvise overgangsordninger.7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 8/8
På rådsmødet (TTE) den 12.-13. juni 2008 gav rådet Kommissionen bemyndi-gelse til at indlede forhandlingerne med landene på Vestbalkan om oprettelsenaf et transportfællesskab. På vejtransportområdet blev det dog besluttet at Rå-det skal vedtage et supplerende forhandlingsmandat, når substansforhandlin-ger skal finde sted.Det tjekkiske formandskab har sat det supplerende forhandlingsmandat pådagsordenen for rådsmødet den 11. juni 2009. Forslaget har været drøftet ilandtransportarbejdsgruppen og i Coreper.En række lande mener, at mandatet ikke er modent til en vedtagelse på Råds-mødet. Omvendt ønsker et par andre lande en hurtig vedtagelse.
8. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant9. Tidligere forelæggelser for EuropaudvalgetSagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 4. ju-ni 2008.