Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 498
Offentligt
694159_0001.png
694159_0002.png
Statens LuftfartsvæsenCivil Aviation Administration - Denmark19. maj 2009NærhedsnotatKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om luftfartssikker-hedsafgifter KOM (2009) 217Journalnr. 09-2010-0036
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg1. Baggrund og indholdForslaget er fremsat den 11. maj 2009 under henvisning til traktatens artikel 80, stk. 2 ogskal vedtages efter proceduren i artikel 251 om fælles beslutningstagen.Under de nuværende forhold reguleres dækningen af udgifter til beskyttelse af luftfartenssikkerhed på nationalt plan. Kommissionens forslag har til formål at fastlægge fælles princip-per for opkrævning af sikkerhedsafgifter (dvs. afgifter der specifikt har til formål helt eller del-vist at dække omkostningerne ved sikkerhedsforanstaltninger, der skal beskytte den civileluftfart mod ulovlige handlinger) i Fællesskabets lufthavne.Forslaget indeholder regler om bl.a. ikke-diskrimination, samråd og klageadgang, åbenhed,omkostninger og om uafhængig tilsynsmyndighed.Regeringen bemærker, at der for nylig blev opnået enighed om fælles principper for opkræv-ning af lufthavnsafgifter i form af direktiv 2009/12/EF af 11. marts 2009. Direktivet finderanvendelse for alle større lufthavne i EU, der således allerede er omfattet af principper omåbenhed, ikke-diskrimination og samråd i forbindelse med opkrævning af sikkerhedsafgifter.2. NærhedsprincippetKommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at nærhedsprincippet finder anvendel-se, da Fællesskabet ikke har enekompetence på det område, forslaget vedrører.Kommissionen anfører videre, at målene i forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes afde enkelte medlemsstater hver for sig, da sikkerhedsafgiftssystemerne og fastsættelsen afsikkerhedsafgifter i de enkelte lufthavne ikke reguleres på en ensartet måde i hele EU. Deforskellige afgiftssystemer i medlemsstaterne hindrer lige konkurrencevilkår for både lufthav-ne og luftfartsselskaber.Ifølge Kommissionen kan målene med forslaget bedre gennemføres med en indsats på fæl-lesskabsplan af følgende grunde:Et sæt fælles grundlæggende regler for sikkerhedsafgifter, der anvendes i hele EU, vil skabelige og retfærdige betingelser for parterne i luftfartssektoren, når de fastsætter parametrenefor, hvordan omkostningerne ved at beskytte sikkerheden i lufthavnene skal fordeles.
Side 1 af 2LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon:36 18 60 00Fax:36 18 60 01Åbningstid:Fredag:E-post:Hjemmeside:CVR:EAN:09.00-15.3009.00-15.00[email protected]www.slv.dk555695175798000893412
Der er forskellige afgiftssystemer i medlemsstaterne. Ikke alle systemer bygger på grund-principper, der anvendes ensartet, når der skal fastsættes sikkerhedsafgifter, og når denunderliggende metode til beregning af dem skal fastlægges. Det foreslåede direktiv vil mu-liggøre en sådan ensartet anvendelse.Forslaget opstiller kun et minimum af regler for medlemsstaternes og/eller lufthavnsoperatø-rernes fastsættelse af sikkerhedsafgifter. Det foreslåede direktiv pålægger ikke medlemssta-terne et bestemt afgiftssystem. Tilrettelæggelsen af systemet overlades til medlemsstaterne.Derfor opfylder forslaget ifølge Kommissionen nærhedsprincippet.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, idet derfor større europæiske lufthavne er et behov for harmonisering af grundlaget for opkrævningaf sikkerhedsafgifter for at undgå forskellige konkurrencevilkår for både lufthavne og luft-fartsselskaber og for at sikre åbenhed om grundlaget for opkrævningen. En sådan harmoni-sering kan kun ske på fællesskabsniveau, hvorimod tilrettelæggelsen af det enkelte afgifts-system bør ske på nationalt niveau.
Side 2 af 2