Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 497
Offentligt
693486_0001.png
693486_0002.png
Stubdrupgruppen + Borgergruppen Vejle Sydv/Gunnar Kyed, Stubdrupvej 79, 7100 Vejle75 86 30 67v/Ilse Larsen, Svinholtvej 8, 7100 Vejle75 85 99 49Stubdrup, den 27. maj 2009
Til Medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg
Udbygning af E45 Østjyske motorvej på strækningen Vejle Nord, Horsensvej, tilmotorvejkryds Skærup i sydVi har læst Vejle kommunes notat fra maj 2009 (TRU alm. del – Bilag 467) om ovennævnte projektog har følgende kommentarer til notatet:Vejle kommune skriver, at de ønsker, at man anlægger variant A, hvor der etableres enparallelrampe mellem tilslutningen af motortrafikvejen Ødsted-Ny Højen-E45 og Vejle Syd og enudbygning til 8 spor mellem Vejle Syd og Vejle Nord.Vejle kommunes begrundelse er, at de ønsker at få etableret Borgmestervejen (E45 - Ødsted),som ikke er med i aftalen "En grøn transportpolitik".De anfører, at behovet for denne vej er veldokumenteret. Atundersøgelserneer veldokumen-terede er korrekt - det er efterhånden 12 år siden, man begyndte at se på dette vejprojekt i dettidligere Vejle Amt - på nuværende tidspunkt er der anvendt over 6 mio. kr. på undersøgelser, m.v.At der skulle være etbehovfor denne vej erikkeveldokumenteret. Det fremgår da også afkommunens notat, at Borgmestervejenflyttertrafikken fra Fredericiavej og Horsensvej i Vejle(henholdsvis 1.700 og 1.600 biler) til Grønlandsvej (1.500 biler) og Vejlefjord broen (1.200 biler).Aflastningen af Fredericiavej og Horsensvej er under 10 % og jævnt fordelt over døgnet og vil ikkeindvirke nævneværdigt på myldretidstrafikken om morgenen og eftermiddagen.Kommunen anfører side 3, afsnit 2, ”Trafikbelastning”, at trafikbelastningen på Vejlefjord broenefter etablering af Ødsted-Ny Højen-E45 og udvidelsen af broen vil være næsten 83.000 biler pr.døgn. Vejle Kommune argumenterer på denne baggrund for, at trafikforholdene på Vejlefjord broenallerede i 2020-2025 vil være lige så kaotiske som i dag, hvorfor de ønsker en udvidelse til 8 sporpå broen.Populært sagt bruger Kommunen således argumentationen, at Borgmestervejen skal anlægges,for at trafikbelastningen af Vejlefjord broen bliver stor nok til at argumentere for yderligere enudvidelse til 8 spor.Vejle kommune anfører side 2, afsnit 2 under ”Uddybende kommentarer til variant A”, atVejdirektoratets beregninger viser, at Vejlefjord broens fundament kan bære en overbygning med 8spor, m.v.Vi beder udvalget oplyse, om dette er korrekt, da vi har følgende fra ”Vejdirektoratet, Internt Notat,Kyst-kyst forbindelser, Baggrundsrapport, November 2007”, side 14:

”Udvidelse af den eksisterende Vejlefjord bro

Der arbejdes i øjeblikket med analyser af en udvidelse af den eksisterende Vejlefjord bro til at bære 2 *4 spors trafik forudsat at der etableres smalle kørespor. Med det foreliggende grundlag skønnes det ikkemuligt at udvide den eksisterende bro til at bære 2 * 4 spors trafik med 3,75 m brede kørespor, idet detallerede forekommer meget vanskeligt bæreevnemæssigt at etablere 4 spors trafik med smallekørespor.”
Stubdrupgruppen + Borgergruppen Vejle Sydv/Gunnar Kyed, Stubdrupvej 79, 7100 Vejle75 86 30 67v/Ilse Larsen, Svinholtvej 8, 7100 Vejle75 85 99 49
Iflg. kommunens notat, side 4, afsnit 5, fremgår det, at både Grønlandsvej og Koldingvej er anlagtsom 4-sporede veje. Dette er ikke korrekt – Grønlandsvej er anlagt som 2-sporet vej i dag.Kommunen ændrede for en del år siden Grønlandsvej fra at have 2 x 2 spor til 2 x 1 spor + cykelsti– sandsynligvis på baggrund af, at vejen er skolevej for mange af de børn, som bor i bådeparcelhuskvarterne og boligblokkene op til vejen, samt at der ligger en børnehave lige op til vejen.Spørgsmålet er, om en udvidelse af Grønlandsvej til 2 x 2 spor ikke bør undersøges nærmere medhenblik på at afdække konsekvenserne for uheld, m.v.Vejle kommune argumenter med, at en merudgift på 39 mio. kr. er lille i forhold til den samledeudgiftsramme, hvilket er korrekt, men de 39 mio. kr. betyder en forpligtelse for Staten til yderligereat skulle investere ca. 200 mio. i anlæg af Borgmestervejen, hvorfor dette beløb bør tages med iforrentningen af Borgmestervejen - og i det tilfælde bliver regnestykket helt anderledes.Med venlig hilsenBorgergruppen Vejle Syd & StubdrupgruppenIlse M. LarsenGunnar Kyed