Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 483
Offentligt
689160_0001.png
689160_0002.png
689160_0003.png
Stubdrupgruppen + Borgergruppen Vejle Sydv/Gunnar Kyed, Stubdrupvej 79, 7100 Vejle75 86 30 67v/Ilse Larsen, Svinholtvej 8, 7100 Vejle75 85 99 49Vejle KommuneKirketorvet 227100 VejleAtt.: Teknisk Forvaltning, [email protected]
Vejle, den 19. maj 2009
Kommuneplan/Trekantområdets Fælles Kommuneplan 2009-2021

Indsigelse mod Ødsted-Ny Højen-E45, E45-Rute 28 over Skærup Ådal, samt

erhvervsområder i Horsted og Svinholt i Vejle Syd

Vi vil opfordre til at ovenstående veje og erhvervsområder fjernes fra kommuneplanen 2009-2021,og at kommunen arbejder positivt for at fjerne den stavnsbinding af lodsejerne, som det tidligereVejle Amt gav i forbindelse med vedtagelsen af vejen fra E45 til Ødsted i 2005.Ødsted-Ny Højen-E45 (Borgmestervejen)I den Fælles Kommuneplan, ”Trafik og tekniske anlæg” hedder det, citat:”Der planlægges indenfor den nærmeste årrække gennemført udvidelser af vissestrækninger af E20 og E45 til 6 spor, men disse udvidelser vil kun hjælpe en kortårrække. Samtidig bliver den nye Rute 18 motorvej fra Herning indenfor de nærmesteår tilsluttet E45 nord for Vejle, hvilket vil være med til at øge trafikbelastningen påbl.a. Vejlefjord-broen yderligere.”Det er da dejligt at se, at man nu har erkendt, at ikke alle nye veje aflaster! Det ville i denforbindelse have været særdeles relevant at medtage den planlagte vej fra Ødsted over Ny Højentil E45, da denne jo også vil medvirke til at øge trafikbelastningen på bl.a. Vejlefjord-broen!Det har man så valgt ikke at gøre i planen – nej, følgende kan læses i ”Det vil vi” under ”Veje”:”●Arbejde for, at de statslige myndigheder færdiggør Herningmotorvejen oggennemfører de planlagte motorvejsudvidelser af Vejlefjordbroen, over Vestfyn ognord-vest om Kolding hurtigst muligt.Arbejde for at de statslige myndigheder fremskynder anlæg af de planlagte nyemotortrafikveje, Bredsten-Vandel (rute 28) og ”Borgmestervejen”.Indgå i et nærmere analyse- og planlægningsarbejde med de statslige myndigheder,der:- skal fremme en ny nord-syd gående motorvej, der sikrer at de vestlige dele afTrekantområdet, herunder Billund, får en god betjening, og- skal sikre den nødvendige vejkapacitet på tværs af Lillebælt.Arbejde for, at der etableres trafikledelse til bedre afvikling af trafikken på detoverordnede vejnet, dvs. via de teknologiske muligheder informere om status påtrafikken og derved sikre en bedre afvikling”.”Vi” vil altså alligevel arbejde for, at trafikbelastningen på Vejlefjord-broen bliver endnu værre vedat presse på for at få anlagt en vej fra Ødsted over Ny Højen til E45, som ikke kunne anbefales af
Stubdrupgruppen + Borgergruppen Vejle Sydv/Gunnar Kyed, Stubdrupvej 79, 7100 Vejle75 86 30 67v/Ilse Larsen, Svinholtvej 8, 7100 Vejle75 85 99 49Infrastrukturkommissionen, og som Regeringen heller ikke har medtaget i den statsligeinvesteringsplan.Samtidig er det misvisende at kalde vejanlægget ”Borgmestervejen”, da det vedtagneRegionplantillæg nr. 1 omhandler en motortrafikvej fra Ødsted i vest over Ny Højen til E45. Mendette er måske for bevidst at fjerne fokus fra det faktum, at ”Borgmestervejen” ikke inkluderer etvejstykke fra E45 i vest til rute 28, som qua sin manglende berettigelse blev udtaget af Regionplan2005?Vedtagelsen af Regionplantillæg nr. 1 i det tidligere Vejle Amt beskrives i udklip fra artikel i VejleAmts Folkeblad den 8. juni 2005:
Stubdrupgruppen + Borgergruppen Vejle Sydv/Gunnar Kyed, Stubdrupvej 79, 7100 Vejle75 86 30 67v/Ilse Larsen, Svinholtvej 8, 7100 Vejle75 85 99 49Vi synes, artiklen taler for sig selv, og skal derfor ikke her bringe yderligere argumenter til torvs,men blot henvise til VVM-redegørelsen for vejanlægget.Vi skal dog opfordre Trekantområdet/Vejle Kommune til at arbejde for sine egne målsætninger, jf.”Trafik og tekniske anlæg”:”Fremkommeligheden, sikkerheden og tilgængeligheden skal derfor forbedres foralle trafikformer og der skal udvikles et mere effektivt kollektivt transportsystem somet reelt alternativ til privatbilismen. Gennem et effektiv samspil mellemtransportformerne for persontransport og godstransport skal sammenhængen mellemvæksten i transportarbejdet og CO2-niveauet brydes.Transportarbejdet i området skal minimeres gennem samspil mellem byudvikling ogtrafikplanlægning. Som alternativ til individuel transport, skal der mellem områdetsstørre byer etableres et højklasset trafiksystem og gode baneforbindelser til de størrebyer i Danmark, Tyskland og Sverige. Med henblik på at flytte godstransport fra vej tilbane og skib, skal der ske en udbygning og effektiv sammenkobling mellemTrekantområdets godsterminaler.”Ovenstående er gode intentioner om reduktion af CO2, reduktion af væksten i transportarbejdet,og øget kollektiv transport, men det halter desværre med at konkretisere disse intentioner i defremlagte planer.Et middel til at blot at tage et lille skridt hen mod de gode intentioner ville være at arbejde for at fåfjernet arealreservationen for Ødsted-Ny Højen-E45 og droppe ønsket om at udlæggearealreservation for et vejanlæg i Skærup ådal fra E45 til Rute 28.Vi ved desværre også, at Vejle Kommune sandsynligvis ikke vil give afkald på Ødsted-Ny Højen-E45, da dette vejanlæg er forudsætningen for de massive udlæg til erhvervsjord i Horsted ogSvinholt i Vejle Syd – udlæg, som vi mener, må være i strid med Statens interesser.Med venlig hilsenBorgergruppen Vejle Syd & StubdrupgruppenIlse M. LarsenGunnar Kyed
Kopi til: Vejle ByrådMiljøcenter RibeFolketingets Trafikudvalg