Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 479
Offentligt
688156_0001.png
688156_0002.png
688156_0003.png
688156_0004.png
TrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
18. maj 2009
Billetklipningsproblemer på SjællandTrafikudvalget bedes foreslå DSB - DSB First - Movia at stoppe det nuværende interneregelrytteri, når det ikke tjener et formål, men kun er til skade for kunderne i den offentligetransport.Et eksempel vedlægges.Det har formentlig aldrig været Folketingets ønske unødvendigt at besværliggøre billetklipningen,da DSB's monopol blev brudt. Monopolbruddet har blandt andet betydet, at togene nu i langt højeregrad kører til tiderne. Fint. Nu skal blot også billetklipningen gøres bedre end den er i dag.Jeg har forsøgt at få DSB's Administrerende direktør Søren Eriksen til at forstå dettekundeproblem, men han var ikke lydhør.Jeg ser med interesse frem til at modtage kopi af Trafikudvalgets kommende svar fratransportørerne.Venlig hilsen
Steen AndersenAdministrationschefKildehøj Alle 1,2990 Nivå
DSB
Steen AndersenKildehøj Allé 12990 Nivå
DSB Fjern- ogRegionaltogKære Steen AndersenTak for din henvendelse om benyttelse af klippekort på strækningen Slagelse - Nivå,som administrerende direktør Søren Eriksen har bedt mig besvare.£T)—v\fLJfS)Et klippekort til et lokalt trafikområde - her Movia Hovedstadsområdet, kan ikkegøres gyldigt til en rejse i et andet trafikområde. Kortet skal stemples i det trafik-område, som det er gyldigt til. Årsagen hertil er blandt andet at klippekortet /billettener gyldig fra det tidspunkt, det stemples i stempelautomaten. Stempler du kortet tilen rejse til alle zoner, er det ikke sikker, at du kan nå frem, mens billetten er gyldig.V
12. maj 2009DSB KundecenterKundeservicePostboks 340DK-0900 København CTelefon 70 13 U 15[email protected]www.dsb.dk
' ^
an
�P*
vse a t
'
d
et
'kke
nar været
muligt at finde en brugbar løsning på ovenståen-
Journalnummer:2009-9703053863
de.
Ønsker du at benytte klippekortene til rejsen Slagelse - Nivå, skal klippekortet tilMovia Hovedstadsonwådet ifølge regterne stemples i sfempelautomaten på Borupstation.Med venlig hilsen
V^rcrT^Marianne Gadegaard Petersenafdelingsleder
1. Enig. Det er ikke sket og det er ikke emnet/problemet2.Alle zoner-kortet har en gyldighed på "2 timer i alle zoner", hvilket fremgår af kortetsbagside. Jeg har derfor ingen problemer med at nå frem, mens kortet er gyldigLøsningen er så simpel: Instruer personalet om, at når 2 billetter dækker helerejsestrækningen, er det gyldigt.4.Regelrytteri, fordi de 2 tog i timen mellem Slagelse og Roskilde ikke standser i Borup.Stempelmaskineme på Slagelse Station virker fint, også til Alle zoners kort, jævnførvedlagte afstempling på de 2 billetter.18. maj 2009 - Steen Andersen
9
Adm.direktør Søren EriksenDSBSølvgade 401349 København KKære Søren Eriksen
30. april 2009
En venlig DSB-kontrollør meddelte mig (den 27. april kl. 19.30 omkring Sorø), at jeg med1 klip på et kort fra Slagelse til Borup og1 klip i et Alle zoners kortikke lovligt kan rejse fra Slagelse til Nivå.Begge klip blev foretaget samtidig på Slagelse Station, hvorved jeg opfyldte betingelserne påbilletkortenes bagside om "Klip kortet ved rejsens begyndelse".Hvis der hos DSB findes en sådan ufleksibel regel om, at 2 billetter, der tilsammen i alt dækker helerejsestrækningen, ikke er gyldig, beder jeg venligst om, at reglen annulleres, og personaletinformeres herom.Til orientering vedlægger jeg kopi af de 2 billetter, der ifølge DSB-kontrolløren skulledokumentere, at han burde opkræve en kontrolafgift på 600 kroner.Jeg fornemmede på DSB-kontrolløren, at han også fandt reglen bureaukratisk og kundefjendsk,hvorfor han undlod at give mig den nævnte bøde.Skulle DSB fastholde en sådan ufleksibel og uforståelig regel, vil jeg orientere FolketingetsTrafikudvalg om DSB opfattelse af en for publikum uforståelig billetpraksis.Jeg ser med interesse frem til at modtage dit svar.Venlig hilsen
Steen AndersenAdministrationschefKildehøj Alle 1,2990 Nivå
Standard.GvldistUlfJ-fjBorupStøelse• M M
$s&m~Ki.1234
Alle zonerLb*0 < B ~
.l9Ss27*Q030§ «•13£24W0Q6ii
-^ V^9*yg7S$Q3Qj
Oo-24^308ug-
17^16^0080110830V) ::!50S;