Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 477
Offentligt
685794_0001.png
685794_0002.png
685794_0003.png
685794_0004.png
685794_0005.png
685794_0006.png
685794_0007.png
685794_0008.png
685794_0009.png
685794_0010.png
685794_0011.png
685794_0012.png
685794_0013.png
685794_0014.png
Intelligent trafik
Demonstratorforsøg
IndholdsfortegnelseIntelligent trafik Demonstratorforsøg......................................................................................... 1Projektbeskrivelse................................................................................................................................ 3Trafiksystemet: AVANTI og dets funktion ........................................................................................ 4Projektformål ...................................................................................................................................... 5Projekt historik.................................................................................................................................... 5Tilblivelse........................................................................................................................................................................... 5Udviklingsforløb................................................................................................................................................................ 5Tilbagemeldinger fra fokusgruppemødet..........................................................................................................................6Øvrige ønsker til systemet.................................................................................................................................................. 6
Fra trafikradio til navigationssystemer.............................................................................................. 8Real time trafik informationers effekt på trafikafvikling..................................................................................................... 8ETSC anbefaler real time trafik informationer i EU ITS plan............................................................................................ 8Udlandet ser også på real time trafikinfo på mobiltelefonen ............................................................................................. 9
Udviklingen af brugen af mobiltelefonen med GPS til at modtage trafikinformationer ................. 9ITS og regeringens trafikplan .......................................................................................................... 10Konklusion ........................................................................................................................................ 10Perspektiverne ................................................................................................................................... 11EU og ITS systemer .......................................................................................................................................................... 13
Bilag 1 Systembeskrivelse ................................................................................................................. 13Bilag 2 Informations flow................................................................................................................. 14
2
DeltagereDamarks Radio DRDansk Industri ITEKTDCMikroVærkstedet A/SDansk Autohjælp A/S / Mobile Workforce A/SNokiaSonyEricssonHTC MobileMotorolaLG mobileCellpointJohn P Lerche Trafikforsker (UK)
ProjektbeskrivelseEt udvalg af DR trafikrapportører har modtaget locations bestemte trafikinformationer, også kaldetReal Time trafikinformationer1på mobiltelefonen via voice. Meddelelsen er blevet oplæst uden attestpersonen skal foretage sig noget.Trafikmeldingerne har været mere deltaljerede og kun omfattet informationer om de områdertrafikrapportørerne har befundet sig i.”DRs trafikmeldinger får en kode, der fortæller, hvor hændelsen er sket. Computeren lægger så enzone uden om hændelsen og registrerer de tilsluttede mobiltelefoner, der befinder sig inden forzonen. Zonen størrelse varierer efter, hvor alvorlig meldingen er ”.Kilde: DR artikelVi har valgt strækningen Ringsted – København ud fra DR anbefaling, da der vil være tilstrækkeligtrafikale begivenheder til et datagrundlag for at vurdere servicen med trafikmeldinger bragt viamobiltelefonen.Til forsøget er der udviklet trafikprogrammet AVANTI og mobiltelefonerne, der er indgået er entenmed indbygget GPS eller ekstern GPS.Varighed5½ måned. Start ultimo juni. slut medio november 2008.
1
Real time trafikinformationer giver et billede af de kortsigtede forventninger om den efterfølgendetrafiksituation. Bilisten får her og nu informationer om de trafikale forhold, for at kunne brugevejnettet mere effektivt og undgå ventetider. Af real time trafikinformationer kan nævneskødannelser og anvisning af alternative ruter.
3
Trafiksystemet: AVANTI og dets funktionTrafikprogrammet AVANTI er en Java applikation (åben standard) og fylder ikke mere end 289byte.. Det fungerer på alle telefoner baseret på Windows og Symbian, som udgør hovedparten afplatformene på markedet Der findes versioner til telefoner både med og uden indbygget GPSantenne.AVANTI der indgår i projektet, er udviklet af Mobile Workforces udviklingscenter i Warszawa,AVANTI registrerer telefonens position og sender positionen til Mobile Workforce’s Trafik server,der holder øje med hvor test subjekterne er i forhold til de angivne zoner.Denne første version af AVANTI fungerer udelukkende som indsamler og afsender af positionsdata samt styrer frekvensen af positioner, der sendes til Trafik serveren.Sådan fungerer systemet:
Information flowDR TrafficMobile WorkforceVoice mail Server
Der rapporteres et uheld et sted mellem Ringsted og Køge,Og DR genererer en Zone.MW serveren lokaliserer en varebil med AVANTI derkører I retning mod Ringsted, når bilen når zonenvil MW automatisk aktivere Voice Mail Serveren.MW Voice Mail Serveren sender en “oversat” direkte tilbilistens mobiltelefon.Voice Mail beskeden vil automatisk aktivere mobiltelefonen(AVANTI) og transmitere beskeden over telefonens højtaler
Mobile WorkforceLocationand information
Chaufføren skal intet foretage sig og udelukkendesørge for at mobiltelefonen er tændt.
Text to Speech serverplaced I Odense
Kilde: Dansk Autohjælp/Mobile WorkforceYderlig information om system og information flow beskrivelse kan ses i bilagene: Bilag 1:Systembeskrivelse og Bilag 2: Information flow.
4
ProjektformålIntelligent trafikprojektet er et demonstratorforsøg, hvis formål er at se muligheden og effekten afreal time trafik informationer modtaget på mobiltelefonen via voice samt øge trafiksikkerheden vedat begrænse informationsmængden til bilisten.Real time trafikinformation indgår i nuværende som fremtidens informationssamfund, og det er endel, som Danmark bør inkludere i den samlede satsning på informationsteknologi. Udlandet harlænge fokuseret på denne del, da ITS har vist sig at have en klar effekt på trafiksikkerheden.Trafikinformationers indhold har medvirkende faktorer til at forbedre trafikafvikling, øgetrafiksikkerhed og ikke mindst forbedre miljøet.Intelligent trafikprojektets formål er at bidrage til et ide katalog forITSover hvilke initiativer, derkan anvendes for at opnå ovennævnte faktorer som alle indgår i EU samlede målsætning om atreducere dræbte og tilskadekomne, øge trafiksikkerheden samt forbedre miljøet.
Projekt historikTilblivelseDI ITEK etablerede en mobilitetsgruppe med mulighed for at gennemføre pilotprojekter. Gennemflere møder med forskellige oplæg til projekter, valgte vi at tage udgangspunkt iDansk Autohjælp datterselskab Mobile Workforce software platform, som allerede var i brug hosDansk og Norsk Shell til at informere deres chauffører om vejtekniske forhold, der kan udgøre enfare for trafiksikkerheden.Mobile Workforce platformen kan lave zoner omkring trafikale hændelser, som hermed niveauinddeler trafikmeldingerne efter DR hændelse standarder.UdviklingsforløbTrafikprogrammet AVANTI blev udviklet på baggrund at Mobile Workforce platform, og netopdenne udviklings proces var længere end antaget, da der undervejs opstod uforudsete tekniskeproblemer.En af udfordringerne var at AVANTI skulle håndinstalleres på de enkelte telefoner for at fungereoptimalt.Mobile Workforce har senere oplyst at dette skulle være løst med et nyudviklet software som selvkan foretage installationen.
Den endelig version af AVANTI var klar i ultimo juni måned 2008, og her begyndte udleveringer afudstyr og telefoner til testpersonerne. Systemet var i funktion ultimo juni, og vi valgte pga. ferien atstarte fuldt op i august efter ferien.
5
Starten bød på flere tilpasninger af systemet herunder ændringer og tilpasninger i stemmenstyringen, der blev brugt i projektet, da nogle at testpersonerne fik oplevelsen af en koncertsal somfølge af en meget høj volumen.Testpersonerne i projektet er DR trafikobservatør med flere års erfaring med at ind rapporteretrafikmeldinger og derfor vant til at informere, registre og lytte til trafikmeldinger, hvilket ogsåbetød en meget grundig tilbagemelding om systemets funktioner og anvendelighed.Vi besluttede at arrangere et afsluttende fokusgruppemøde med nogle af testpersonerne for at fåderes afsluttende tilbagemeldinger og erfaringer om projektforløb og systemet generelt.Her gav vi dem også en mulighed for at se hvilke forbedringer, der skulle til for at systemet kunneblive kommercielt brugbart.Tilbagemeldinger fra fokusgruppemødetDe fleste trafikinformationer, som de modtog, var brugbare, dog var der et par forsinkelser vedopståede trafikhændelser, hvor de modtog informationerne efter de havde passeret stedet.De har påpeget at trafikinformationerne kan gøres endnu mere præcise ved at tage højde for enspersonlige kørselsmønster og ved ændring af ens normale rute, som fx den daglige vej til og frajobbet.
Systemet skal ikke fuldautomatiseres, men der skal helst være en menneskelig evaluering indover,som f.eks. DR trafikmedarbejdere til at vurdere hændelser og zonerne.Zone opdelingen skal forbedres yderligere ved at f.eks. DR kunne ændre og sammensætte zonerne,så der ikke forekommer meddelelser der oplæser flere gange. Der kan f.eks. være 6-8-10zonestørrelser hvor en zone dækker hele landet. Kompetente personer der skal koordinere og vælgestørrelser på zonerne. Visse forhold skal kunne genererezoner, der dækker hele landet og andre skalnaturligt nok være strengt lokale.Stemmestyringen skal også forbedres ved at alle forkortelser om andre ord bliver registret, så der eren klar standard for hvordan disse udtales.Øvrige ønsker til systemetMulighed for at definerer egneindividuellelokalområder.Internet baseret så man kan planlægge ruter hjemmefra for at undgå forhindringer.Oprette en internetprofil evt. med mulighed for at fravælge visse meldingstyper på veje, hvor manmener at kende alle forhold. Man bliver træt af at høre om det samme vejarbejde hver dag på dendaglige pendler rute.Oplyse 10 sekunder efter en hændelse er indtruffet.
6
Systemet skal kunne give tilstrækkelig info, så bilisten kan vurdere, om der skal tages en andenrute.Man skal kunne vælge om systemet skal informere om nationale trafikhændelser eller bare lokale(locations bestemte).System og opstart skal forenkles med at der kun skal trykkes en gang, på en knap for at detfungerer.Mulighed for gentagelse af meldinger og at undgå gentagelser, hvis man kører samme rute hverdag..Tanken var også at få statiske zoner som skoler og andre institutioner med i projektet, men dissedata modtog vi desværre meget sent i projektet, hvilket betød at de ikke indgik. DanskAutohjælps/Mobile Workforce erfaringer fra andre evalueringer med mere end 200 chauffører fraDansk og Norsk Shell er dog at de har stor glæde af at vide, hvornår de eksempelvis befinder sig i etskole/institutions område, i byerne hvor disse nemt kan være ligge gemt bag boligblokke mm.Testpersonerne mener at systemet er brugbart, dog skal det videreudvikles og talesyntesen skalforbedres for at skabe en bedre forståelse af de oplæste trafikinformationer.Det ligger også klart at trafikmeldingerne i systemet kan forbedres, da testpersonerne er DRtrafikobservatører og derved sammenligner de indmeldinger, som de kommer med til DR.Flere vil gerne have oplyst alternative ruter for at undgå kødannelser mm og en egentlig status påmotorvejene som kan betyde længere rejsetid.Der er enighed, om hvis systemet fungere optimalt, kan det have en klar indvirkning på trafikken ogmiljøet.Det vil kræve en videreudvikling for at løse ovennævnte, så systemet bliver fuldt funktionelt tilbrug i hverdagen.Testpersonerne ser systemet som et godt supplement til de radiobragte trafikmeldinger og netop detudviklede system som indgår i intelligent trafik projektet er i kraftig vækst på projekt såvel somsom i kommercielt brug.
7
Fra trafikradio til navigationssystemerFra at være det mestanvendte medietil at indhente trafikinformationer, er trafikradioen nu blevetsuppleret med Mobiltelefon m GPS og andre GPS systemer. Disse systemer er i hastig fremgang,hvilket kan ses i at mobiltelefoner med GPS efterhånden er ved at blive ligeså almindeligt somkamera funktionen.Det åbner op for helt nye muligheder, og hvor trafikradio primært beskriver de overordnedetrafikforhold som kødannelser, vejarbejde og uheld, giver mobiltelefoner med GPS og andrenavigationssystemer flere og mere deltaljerede trafikinformationer om selve vejnettet.Eksempel herpå: Trafikinformationer vil kunne tage højde for den aktuelle trafiksituation og kunneoplyse om parkeringspladser, restauranter og seværdigheder mm.DR vurdering af radiobragte og de indgåede trafikmeldinger i intelligent trafikprojektet.”Forskellen fra trafikmeldinger i radioen er, at det her er meget mere målrettet den enkelte bilist.Det betyder også, at der vil komme flere detaljer i trafikmeldingerne, siger Jan Fredholm fra DRTrafik”.Real time trafik informationers effekt på trafikafviklingEn faktor for at reducere kødannelser i byområder er, at have nøjagtig og hurtig adgang til real timeinformationer. Det har hidtil været svært og tidskrævende at indsamle detaljerede og nøjagtigetrafikinformationer over et stort område. En løsning på dette er den hurtige fremadskridendetrådløse kommunikation, herunder informationsteknologi med mobiltelefoner med indbygget GPS.Real time trafikinformationer har vist sig at være en vigtig faktor for bilistens valg af rute. Dekonstante ændrede trafikforhold kan bedst fungere gennem anvendelse af real timetrafikinformationer, under forudsætning af at informationerne er troværdige.
ETSC anbefaler real time trafik informationer i EU ITS planDerfor anbefaler den uafhængige trafikorganisation ETSC (European Transport Safesty Council) atreal time trafikinformationer der kan modtages på mobiltelefon med GPS eller anden GPS systemindgår i en samlet ITS action plan for EU.“This includes the definition of procedures for the provision of EU-wide real timetraffic and travel information services and optimisation of collection andprovision of road data and traffic circulation plans, traffic regulations andrecommended routes ”.
8
Udlandet ser også på real time trafikinfo på mobiltelefonenFlere udenlandske projekter og systemer viser at der også satses på real time trafik info påmobiltelefonen og at GPS data bruges til at skabe real time trafik data.“By capturing anonymous GPS signals that are automatically emitted by mobile phones, ATI plansto convert these GPS signals into real time traffic data and to map them graphically on portabledigital devices such as road navigation systems, cell phones, and PDAs.”ATI pilotforsøg i Seoul med at indsamle anonyme GPS data for at omforme dem til real time trafficinfo, kan vise sig at være omkostningsbesparende, hvilket kan betyde en lavere pris på enkommende service med real time trafik info.Franske Mobilemedia system tilbyder allerede nu at bilisterne kan modtage real time trafikinfo påmobiltelefonen og i bilens GPS system. Det er dog ikke muligt at indlægge zoner, som detudviklede trafiksystem, der er brugt i intelligent trafik projektet. Systemet fungerer kun i Frankrig.
Udviklingen af brugen af mobiltelefonen med GPS til at modtage trafikinformationerDet er ikke kun systemleverandører af real time trafik der er i vækst. Terminal leverandørerne medstarten fra 2007 og frem til i dag har skub i udviklingen af terminaler med indbygget GPS modtager,hvilket yderlig har forstærket brugen af mobiltelefonen som navigation.“According to a new research report by Berg Insight the number of mobile subscribers downloadingnavigation routes using their mobile handsets is expected to grow from 16 million users in 2008 at acompound annual growth rate (CAGR) of 27.9 per cent to reach 70 million users in 2014.The growing adoption will be driven mainly by the introduction of GPS-technology in smartphonehandsets and bundling of navigation applications with mobile devices or service plans”.Stigningen af mobiltelefoner med GPS er mere end fordoblet i forhold til antallet af bærbarenavigationssystemer, som vi kender fra dem, der kan købes i bl.a. supermarkeder ogelektronikforretninger.
9
ITS og regeringens trafikplanDet ligger klart med regeringens trafikplan, at udvidelse af eksisterende vejnet samt bygning af nyeveje ikke kan løse trængselsproblematikken alene. Der skal ligeledes satses på ITS intelligenttrafiksystemer2) for at forbedre trafikafviklingen for det eksisterende vejnet. Her ses ITS som ennøgle faktor for at opnå bedre trafikledelse og vil kunne bidrage med optil 5 - 10 % meretrafikafvikling på det eksisterende vejnet samt reducere trafikuheld med 35 %.
KonklusionBehovet for en mere effektiv trafikafvikling og øget trafiksikkerhed samt at tage højde til miljøet,betyder fokus på trafikledelse, så trafikken kan forbedres på det eksisterende vejnet.Regeringen har med trafikplanen afsat 600 millioner til ITS systemer, som kan medvirke til at opnåmere trafikafvikling på eksisterende vejnet med optil 10 %.
The government will allocate a pool of 600 million. DKK until 2014 for the construction and use of intelligenttransport systems. Kilde The Danish Goverment Traffic plan improve infrastructure.
2
10
Det stigende antal biler på vejene betyder en yderlig acceleration af kødannelser på det danskevejnet. Udover at udlede CO2, betyder kødannelser tid og tabt arbejdsfortjeneste, der alene kostersamfundet ca. 5,7 mia. årligt.Danmark ligger nu på 17 pladsen på clima change performance skalaen. I 2007 lå vi på 3 pladsenTallet er baseret ud fra det internationale klimaagentur.En nøglefaktor for at reducere kødannelser er at have adgang til valide real time trafikinformationer, som kan give mere specifikke trafikinformationer end de radiobragte.Trafikmeldinger på mobiltelefonen via voice har som følge at den større udbredelse, atmobiltelefoner med indbygget GPS vundet større udbredelse i trafikken.ABI Research forudser at 12,5 millioner nord amerikanere i 2012 modtager real time trafikinformationer på mobiltelefonen, for at undgå kødannelser og spare transporttid.Intelligent trafikprojektet har vist at det er muligt at modtage målrettede trafikinformationer (realtime) på mobiltelefonen via voice som kan være medvirkende til at bilisten kan reduceretransporttiden.Projektet giver et in spark på hvordan ITS kan indgå i den samlede trafikafvikling, for at øgetrafiksikkerheden og miljøet og herved opnå samfundsøkonomiske fordele.Der er eksempelvis store økonomiske fordele, såfremt bilisterne vælger at bruge mobiltelefonen tilat modtage trafikinformationer og betale for det. DR og Vejdirektoratet kan opnå en bedretrafikafvikling på vejnettet med minimale omkostninger..Real time trafikformationer kræver en adgang til offentlige data og muligheden for at offentlig ogprivate samarbejder om service lokalt såvel på EU plan.Trafiksituationen uden for hoved- /motorveje og byområder er sjældent monitoreret, hvilket betyderat disse er ukendte for trafikinformations leverandører (DR og Vejdirektoratet), etablering afstedkoder for veje udover disse, øger ikke alene præcisionen i meldingerne, men sikrer også, atkøretøjer med dynamisk navigation ikke alle ledes af samme alternative rute, alternativt tung trafikigennem byområder, eller øget trafik ved foruddefinerede "blackspots" såsom skoler etc.
Regeringens trafikplan, der skal sikre en mere effektiv trafikafvikling og øge trafiksikkerheden,indgår ITS som et af de værktøjer, der skal bruges for at opnå dette, og her er det vigtigt at se på deITS systemer, som kan give en bedre udnyttelse at det eksisterende vejnet og forbedretrafikafviklingen.Flere udenlandske projekter og fuld funktionelle real time trafik informationssystemer tilmobiltelefonen har vist at have en effekt på trafikafvikling og det anbefales at netop real time trafikinformationer indgår i en samlet ITS action plan for EU.
PerspektiverneITS har i dag en afgørende faktor for trafiksikkerhed, fremkommelighed og miljø. Havde vi ikkevalgt at bruge ITS, for at fremme trafiksikkerhed og fremkommelighed havde tallet aftilskadekomne og kødannelser på vejnettet set meget anderledes ud i dag. Vi står forsat over for
11
store udfordringer, herunder at reducere CO2 mm., så der ingen tvivl om, at der er et stigende behovfor at bruge ITS og ITS teknologier løbende udvikles.Demonstratorforsøget har vist at locations baserede trafikinformation har en effekt påtrafikafviklingen og kan øge trafiksikkerheden.Der er opstillet 3 forskellige scenarier med det formål at perspektivere konklusionerne i forsøget.
1. Demonstratorforsøget er slut. Ingen videre forløb.For:Deltagerne kan bruge den opsamlede viden til intern brug i virksomheder ogorganisationer evt. mhp. strategiudvikling.Imod:Manglende implementering af statiske zoner(institutioner mf) og defineretzonestørrelser, hvilket kunne have skabt endnu flere brugbare trafikmeldinger.2. Forsøget rulles ud i stor skala med mere end hundrede testpersoner.For:Mulighed for at bedre at definere zonestørrelser og hvor de skal ligge samt hvilkeværdi de har. Herved vil man også kunne undgå at en trafikmelding bliver gentagetadskillige gange på ens normale rute.Imod:Det er ikke muligt at håndinstallere trafikprogrammet til mere end 100 testpersoner,da det vil tage meget lang installations tid.Kræver en større investering som evt. kan gennemføres ved hjælp af fondsmidler, hvilketbetyder at der skal lægges 3 – 4 måneder til for at få en tilbagemelding påfondsansøgningerne. Usikkerhed og fondsmidlerne bliver tildelt.3. Er klar til at færdigudvikle et kommercielt produkt.For:Behovet for locations baserede trafikinformationer er til stede og tendenser fraudlandet viser at flere serviceprovider er i gang med at udvikle lignende.Imod:Er der nok viden og erfaring for at kunne udvikle et kommercielt produkt.Før punkt 2 og 3 kan iværksættes skal der findes en teknisk løsning på den uforudsete faktor, deropstod, med at trafikprogrammet skulle håndinstalleres til de enkelte telefoner, hvilket betød enekstra lang installations tid.Det anbefales også at optimere trafikmeldingerne. Hvilket er relevante og hvornår skal dekomme(1, 5, 10 eller 20 minutter før en givet hændelse).
12
EU og ITS systemerEU har tildelt et særskilt frekvensbånd til brug af datatransmission. ITS systemer vil kunne brugedette frekvensbånd.Det giver mulighed for at skabe en individuel trafikservice som kan tages med, hvilket betyder atder er en større villighed for at betale og dette er godt for en Businesscase.
Bilag 1 Systembeskrivelse
System beskrivelseMobile WorkforceVoice mail ServerMobile WorkforceLocationand informationserver
DR Traffic
?
?
Text to Speech server
Kilde: Dansk Autohjælp/Mobile Workforce
13
Bilag 2 Informations flow
Information flowMobile WorkforceVoice mail Server
DR TrafficMobile WorkforceLocationand information serverPlaced in Aarhus
The Mobile Workforce Server transmit thetext string the Text to SpeechServer in Odense
DR Traffic databaseprovide the MobileWorkforce server withgeo coded traffic incidents anda text string containingBasic incident information
Text to Speech serverplaced I Odense
The Text to Speech servermakes an automatic text to Speechtranslation and return the translatedstring to the Mobile Workforce server, whereIt is stored in the Mobile Workforce Voice Mail Server
Kilde: Dansk Autohjælp/Mobile Workforce
14