Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 474
Offentligt
685703_0001.png
685703_0002.png
685703_0003.png
685703_0004.png
DE DANSKE BILIMPORTØRER
DBI 09:051Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1260 København K
13. maj 2009
Høringssvar i forbindelse med "Krav om e-godkendte tilkoblingsanordninger"Til orientering fremsendes hermed kopi af De Danske Bilimportørers høringsbrev til Færd-selsstyrelsen om "krav om e-godkendte tilkoblingsanordninger.
Med venlig hilsen
Agnethe Skovbye Nissen
Rådhuspladsen 16 . DK-1550 København V.Tlf.: +45 3 9 1 6 2 3 2 3 . fax: +45 3 9 1 6 2 4 2 4 . [email protected] . www.bilimp.dk
KOPID E D A N S K E BILIMPORTØRER
DBI 09:049Færdselsstyrelsen
7. maj 2009BM/tlj
Vedr.: Høringssvar i forbindelse med "Krav om e-godkendte tilkoblingsanordninger".De Danske Bilimportører takker for muligheden for at komme med høringssvar vedrørendeovenstående. Vi har med interesse læst det fremsendte udkast og har en række bemærknin-ger til forslaget.For så vidt gælder kravet om, at tilkoblingsanordninger på bil skal være godkendt og mær-ket i henhold til EF-direktiv 94/20/EF, har vi følgende bemærkninger:Overordnet finder DBI kravet om, at tilkoblingsanordninger skal være e-godkendte, for enunødigt besværende foranstaltning. I forbindelse med udarbejdelsen af dette høringssvar,har DBI været i kontakt med mange af de meget kompetence og erfarne tekniske medar-bejdere, som vore medlemmer har, og der er blandt dem ingen, der har erindring om, at såmeget som én enkelt ulykke, der kan henføres til fejl på anhængertræk i en almindelig per-sonbil. Grundlæggende ser DBI således ingen saglig begrundelse for at implementerer di-rektivet, hvorimod der ikke er tvivl om, at kravet om e-godkendelse vil øge de administra-tive byrder og ligeledes vil fordyre biler med tilkoblingsanordninger unødigt.
BilerDet er desuden DBIs opfattelse, at kravet om e-godkendelse for biler i vid udstrækning vilvære til særlig skade for biler med et begrænset salgstal. Her vil et krav om e-godkendelsemedføre, at modeller der i forvejen er "belastet" af et lavt salgstal, vil blive yderligere be-lastet grundet et forholdsvist meget dyrere anhængertræk. Dette er en konsekvens, deryderligere forstærkes af den økonomiske krise.Rådhuspladsen 161550 København VTlf: +45 3916 2323 • Fax: +45 3916 2424 • dbm.bilimp.dkwww.bilimp.dk
DE DANSKE BILIMPORTØRER
De nye regler risikerer ligeledes at få en negativ klimamæssig påvirkning. Der foregår iautobranchen i øjeblikket en meget stor udvikling af C02 venlige biler i alle afskygninger,dette være sig hybrid, rent elektriske biler og kombinerede elektriske med ladegeneratorm.v. Disse CO2venlige biler forventes indført på markedet meget snart. Det må være for-venteligt, at kundemassen til disse biler i startfasen vil være begrænset, idet al erfaring vi-ser, at det tager tid at vende forbrugerens købevaner. Derfor vil yderligere tekniske krav altandet lige fordyrer de i forvejen teknologisk dyre teknologier med deraf afledt forventetlavere salg af de ellers CO2venlige biler. At fordyrer funktionelt udstyr som anhængertrækvil ikke fremme salget af CO2venlige biler.I lighed med de lempede regler for konvertering af bil med forbrændingsmotor til elbil, børder derfor også som minimum indføres lempede regler for funktionelt udstyr til biler i småsalgstal.Ydermere hæmmes fleksibiliteten i branchen. Danmark har i dag flere producenter af an-hængertræk, med hvilke branchen gennem adskillige år har opnået et særdeles velfunge-rende samarbejde og en smidighed, der ikke vil kunne opnås ved køb hos de store europæi-ske producenter. Dersom e-godkendelse bliver et krav, vil det øjensynlige resultat blive, atde danske trækproducenter i stor udstrækning "bukker" under, og indkøb af anhængertrækvil være henvist til de store europæiske producenter. Den fleksible enkeltstyks produktionaf anhængertræk til specielt brugte biler vil derfor øjensynligt gå tabt, idet det antages, atde store europæiske producenter ikke vil producere enkeltstyks træk.Hertil skal lægges, at de meteorologiske forhold i Danmark medfører behov for en ander-ledes korrosionsbehandling end på de sydlige breddegrader. Specielt Danmark er særligtkorrosiv grundet vores store anvendelse af salt som det foretrukne sne- og isrydningskemi-kalie. Derfor er en række af de anvendte anhængertræk i dag specielt korrosionsbeskyttet.Ikke alene for det visuelle indtryk, men så sandelig også for holdbarhed og styrke på sigt.Behovet for en særlig korrosionsbehandling forstærkes yderligere af, at biler i Danmarkgennemsnitlig har en noget større levetid grundet vores afgiftssystem, og at anhængertrækderfor naturligvis skal have en tilsvarende holdbarhed.
Tunge køretøjerProblemerne for andre køretøjer end almindelige personbiler er særdeles alvorlige eftersomde foreslåede krav til e-godkendelse og mærkning omfatter også konsoller for montering afkoblinger på lastbiler m.v.Efter DBIs opfattelse vil forslaget reelt forhindre, at følgende køretøjer vil kunne godken-des som trækkraft for påhængskøretøj, idet konsoller for koblingen oftest fremstilles i for-bindelse med opbygningen (og ikke er eller ikke kan være indeholdt i bil/bus-fabrikantensleverance):Bil til trækkraft for sættevogn med kran og/eller blokvognsmodul samt forskydeligskammelVarebil NI som trækkraft for sættevognRådhuspladsen 16 • 1550 København VTlf: +45 3916 2323 • Fax: +45 3916 2424 • dbmbilimp.dkwww.bilimp.dk
DE D A N S K E BILIMPORTØRER
Lastbil N2 som trækkraft for sættevognVarebiler med stort overhæng bagtilLastbiler med 50 mm kuglekoblingCampingbilerBjærgningsbiler med bjærgningsgrillVare- og lastbiler med knæklad for maskin- og biltransportVare- og lastbiler med bagmonteret læsseanordningEn række busserEn sådan konsekvens vil være helt uacceptabelt og medføre såvel et økonomisk tab i bran-chen som en lang række konkrete praktiske problemer for brugerne af disse typer af køre-tøjer.Der opstår desuden det betydeligt problem, at kravet e-godkendelse afskærer DBF s med-lemmer og opbyggerae fra at kunne levere kundespecifikke løsninger på en række typer afkøretøjer. For disse køretøjer har det hidtil været individuel beregning afspændinger derhar udgjort dokumentationen. Det vil være ekstremt omkostningstungt og tidsrøvende atopnå en e-godkendelse, da en del løsninger kun produceres ned til et stk.DBI står naturligvis til rådighed, såfremt Færdselsstyrelsen måtte ønske uddybninger, lige-som vi meget gerne indgår i en dialogPå baggrund af det udsendte høringsmateriale er høringssvaret tillige sendt til Folketingetstrafikudvalg.
Med venlig hilsenBent MikkelsenAdm. direktør
Rådhuspladsen 16 • 1550 København VTlf: +45 3916 2323 • Fax: +45 3916 2424 • dbmbilimp.dk • www.bilimp.dk