Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 469
Offentligt
682767_0001.png
682767_0002.png
682767_0003.png
Fra:Transportøkonomisk Forening - TØF [mailto:[email protected]]Sendt:11. maj 2009 15:39Til:Jesper ThinghuusEmne:Mobilitetskonference
TØF i samarbejde med Danske Regioner og DI Transport16. juni 2009, DSB Kursuscenter Østerport, København ØMobilitet – mere end transport og infrastruktur- mens vi venter på trafikaftalens resultaterDanske Regioner har foreslået en national mobilitetsplan som supplement til den eksisterendeinfrastrukturplanlægning og trafikaftalen ”En Grøn Transportpolitik” fra januar 2009.Hvad skal en mobilitetsplan indeholde for at knytte forbindelsen mellem trafikinvesteringer,transportplanlægning og den enkeltes transportbehov?Mobilitet er kombinationen af transportbehov, transportadfærd, transportmuligheder ogtransportmønstre. Mobility management er en vifte af værktøjer og virkemidler, som går tæt på denenkelte borgers og virksomheds mobilitet, og på de konkrete transportløsninger, der kan virkelokalt.Hensigten med mobility management er at dreje transportforbruget i retning af mere effektive ogklimavenlige transportløsninger – uden at gå på kompromis med ønsket om en høj mobilitet.I Danmark er mobility management indtil nu brugt lokalt i forbindelse med cykeltrafik, samkørsel ogdelebilsordninger, men metoderne og erfaringerne fra lokale mobility management projekter kanmåske give en ekstra streng at spille på, når vi skal realisere den politiske vision bag ”En GrønTransportpolitik”?PROGRAM09.30:10.00:Ankomst, registrering og morgenbrødVelkommenv/ Moderator Jakob Høj, senior trafikplanlægger, Tetraplan A/SDanmark har behov for en effektiv mobilitetsplanlægningv/ Seniorkonsulent Johan Nielsen, Danske RegionerEffektiv mobilitet indebærer, at der bliver taget hånd om trængsel og miljøproblemer,samtidig med at arbejdskraftens mobilitet og erhvervslivets behov for mobilitet afgods sikres. Det kræver helhedsorienteret planlægning på tværs af trafikformerne,som bør tage udgangspunkt i befolkningens og virksomhedernes mobilitetsbehov ogikke i de enkelte trafikale sektorer.10.30:En introduktion til Mobility Management –metoder og virkemidler inden for bæredygtig transportadfærdv/ Konsulent Dea Schiødt Seeberg, COGITASådan kan den enkelte borgers transportvaner påvirkes og ændres i en bæredygtigretning.11.00:11.15:PausePå vej mod en ny mobilitetskultur i Bremen; Integreret cyklisme, offentligtransport og delebiler
10.05:
Indlægget holdes på engelskv/ Senior Project Manager Michael Glotz-Richter, City of Bremen /Sponsor: DITransportBremen er en by med ca. 550.000 indbyggere, den er kendt for sinemobilitetskoncepter og er inviteret til EXPO 2010 i Shanghai for at præsentere sinsucces med bl.a. delebiler. Integrationen af de forskellige transportformer gang,cykling, offentlig transport og delebiler kombinerer høj mobilitet med høj livskvalitet.På samme tid reduceres antallet af biler løbende, hvilket får transportsystemetseffektivitet til at stige endnu mere.Michael Glotz-Richter er senior projekt manager for bæredygtig mobilitet iforvaltningen ”Environment, Construction, Transport og Europæiske Anliggender” iCity of Bremen. Han vil belyse de erfaringer som er samlet i arbejdet mod en nymobilitetskultur, samt vise potentialet hos europæiske byer, både hvad angårreduktion af CO2-emissioner og ikke mindst hvad angår pladsbesparelse – ennøglefaktor for livskvalitet i byområder.12.00:13.00:FrokostBedre bytrafik med mobility managementIndlægget holdes på engelskv/ Direktør Christer Ljungberg, Trivector / Sponsor: Danske RegionerMobility management er et udbredt fænomen flere steder i EU, f.eks. Holland,England og Sverige. Christer Ljungberg fortæller om effekten af mobilitymanagement som supplement til infrastrukturplanlægning, og det potentiale der liggergemt i Danmark - hvad er det danskerne undværer fordi vi ikke bringer mobilitymanagement i spil? Lund bliver brugt som eksempel.13.45:Delebilisme er en voksende trend i storbyerne –Udgangspunktet, udviklingen og udfordringerne for delebilerne i Københavnog Århusv/ Formand René Jakobsen, DelebilfondenHvis delebilen skal spille en større rolle i storbyernes trafikplanlægning, hvilkeudfordringerne skal så løses?14.05:ARCIMEDES-projektet i Aalborgv/ Projektleder Gustav Friis, Aalborg KommuneAalborg Kommune skal som leder af EU-projektet ARCHIMEDES, et samarbejdemellem seks europæiske byer, være med til at afprøve en række forskellige projekter,der fokuserer på bæredygtige transportløsninger.Gustav Friis præsenterer målsætninger og planerne for det videre arbejde medbæredygtig transport i Aalborg. Blandt andet vil der være fokus på et nyt delprojektinden for trængselskortlægning og brug af ITS løsninger til at fremme brugen af denkollektive trafik.14.30:15.00:PauseVerdens bedste cykelby - hvordan?v/ Projektleder Lasse Lindholm, Teknik- og Miljøforvaltningen , Københavns KommuneKøbenhavn vil være verdens bedste cykelby. I kommunens miljøpolitiske vision'Miljømetropolen - vores vision CPH 2015' opstilles tre politiske målsætninger for2015:- Mindst 50% cykler til arbejde eller uddannelse i København.- Antallet af alvorligt tilskadekomne københavnske cyklister er mere end halveret iforhold til 2005.- Mindst 80% af de københavnske cyklister føler sig trygge i trafikken.Men hvad er status - og hvordan når vi derhen? Er det nok at iværksætteinfrastrukturelle tiltag, eller bliver vi nødt til at spille på flere strenge?Lasse Lindholm er ansvarlig for kommunikation i Teknik- og Miljøforvaltningenscykelsekretariat.15.20:Indblik i DSB's strategi vedr. prioriteringen af stationsnær parkeringv/ Bygherrechef Niels Dam, DSB Ejendomme
Et element i ”En Grøn Transportpolitik” er en aftale mellem DSB og regeringen om enpulje på 1 mia. kr., der især skal gå til etablering af flere parkeringspladser vedstationer, herunder Parker & Rejs anlæg, samt generelt bedre adgang til stationerne.Puljen finansieres gennem salg af ledige DSB-ejede arealer i tilknytning tiljernbanenettet.I første omgang er opgaven at afdække behovet for stationsnær parkering i forhold tilden vækst, der måtte være. Niels Dam fortæller om den anvendte metode for denneanalyse, og et indblik i den proces, som skal føre til iværksættelse af enudmøntningsplan.15.40:Ægte grønt – Hvad har vi af løsninger?v/ Direktør Susanne Krawack, Trekantområdet Danmark og formand fortransportarbejdsgruppen i tænketanken CONCITOOpsamling på dagens program og afsluttende fælles debatv/ seniortrafikplanlægger Jakob Høj, TetraplanHvordan kan vi i Danmark samle de mange mindre projekter og lokale tiltag, og hvorkunne det organisatoriske ophæng i givet fald være?Kan vi arbejde frem mod et partnerskab mellem kommuner og staten inden formobility management, med fokus på udvikling af idéer, redskaber og afprøvning?
16.00:
PRAKTISK
Tid:Sted:Pris:
Tirsdag d. 16. juni 2009 kl. 9.30 – 16.30DSB Kursuscenter Østerport, Folke Bernadottes Allé 7, 2100 København ØMedlemspris: 1.000 kr. ex. momsØvrige: 1.500 kr. ex. moms.Til orientering koster et personligt medlemskab af foreningen 500 kr. for perioden 1.april 2009 til 31. marts 2010.Indmeldelse i foreningen kan ske via webformularen påwww.toef.dk/medlemskab.
Tilmelding:Venligst benyt webformularen påwww.toef.dk/konferencer.Du modtager herefter en bekræftelse i din mailboks.Bemærk tilmelding senest fredag d. 12. juni 2009.Afmelding:Afmelding skal ske skriftligt via mail.Sker afmelding senere end d. 2. juni refunderes 50% af prisen.Sker afmelding senere end d. 9. juni refunderes pengene ikke.Info:Har du brug for mere information er du velkommen til at kontakte koordinator KarenBoyd i TØF-sekretariatet på telefon 7730 3300 eller e-mail til[email protected].
Afmeld TØF-mail:Hvis du ikke længere ønsker at modtage mails fra os kan duframelde mailservice her.