Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 447
Offentligt
674705_0001.png
674705_0002.png
Til skatteministeren
Trafikselskaber og lønsumsafgiftKære Kristian JensenTak for dit svar fra den 31. marts 2009.Det fremgår af det notat fra Skat, som du har vedlagt dit svar:”Konkret har den forudsætning vist sig ikke at være korrekt. Det kan således konstateres, at der itrafikselskaberne fortsat er personale, som er beskæftiget med at få aktiviteten ’’personbefor-dring’’ til at fungere, selvom den egentlige personbefordring og billetsalget udføres af underleve-randører.
Brev23. april 2009
Konkret er det således konstateret, at der i trafikselskaberne fortsat er personale beskæftiget med bl.a.indgåelse af aftaler med vognmænd om kørsel, betaling af vognmænd for kørsel, distribution af billetter,udarbejdelse af køreplaner m.v.Et trafikselskab vil derfor fra den 1. januar 2009 være omfattet af lønsumsafgiftspligten for egne lønnin-ger, i det omfang trafikselskabet har personale, der er beskæftiget med aktiviteten ’’personbefordring’’. ”
Den afgørelse skal ses på baggrund af din egen tidligere udtalelse i samme sag:”Nej. SKAT har oplyst, at SKAT ikke er bekendt med, at offentlige trafikselskaber, der har udliciteret drif-ten til entreprenører, har aktiviteter, der er omfattet af lønsumsafgiftspligten, da de ikke leverer momsfripersontransport”.
I Trafikselskaberne i Danmark undrer vi os over den nye afgørelse. Efter vores opfattel-se er alle opgaver i trafikselskaberne knyttet til aktiviteten ’’personbefordring’’.Loven om lønsumsafgift blev i sin tid lavet for at skabe lige konkurrenceforhold blandtselskaber, offentlige såvel som private, der udfører persontransport. Den opgave har deforskellige trafikselskaber udliciteret til underleverandører, der står for den daglige per-sonbefordring via busdriften. De eneste undtagelser er driftsafdelingerne i Odense og
Århus. Det er oplagt, at disse driftsafdelinger skal betale lønsumsafgift, da de er i direk-te konkurrence med andre underleverandører.Det er til gengæld langt fra oplagt, at trafikselskaberne (bortset fra de omtalte driftsafde-linger i Odense og Århus) skal betale lønsumsafgift. Efter loven om trafikselskaber ta-ger trafikselskaberne sig af opgaver som driftsopfølgning, takstfastsættelse, koordine-ring af den kollektive trafik med videre. Den direkte personbefordring er udliciteret tilunderleverandører, og derfor vil det at pålægge trafikselskaberne at skulle betale løn-sumsafgift ikke skabe konkurrenceudligning, men blot flere administrative opgaver.I loven om lønsumsafgifter nævnes ”offentlige busselskaber” udtrykkeligt, mens trafik-selskaberne ikke bliver nævnt. Det er derfor vores opfattelse, at det aldrig har været in-tentionen med loven at ramme trafikselskaber, og vi håber derfor, at du vil genovervejedit svar.Hvis du fastholder dit svar, vil det få økonomiske konsekvenser for trafikselskaberne.Det er klart, at trafikselskaberne bør kompenseres for disse merudgifter.
Med venlig hilsenThomas Kastrup-LarsenFormand for Trafikselskaberne i Danmark
Side 2