Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 434
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
17. april 2009534-1
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Status for levering af IC4Rollefordeling og godkendelsesprocesDSB har bestilt IC4-tog til levering fra AnsaldoBreda.Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndigheden i Danmark, som skal godkende IC4-togene. Godkendelsen foregår i flere etaper. Først typegodkendes IC4 som en-keltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt. TÜV Nord er ble-vet inddraget som assessor.DSB, AnsaldoBreda, og Trafikstyrelsen mødes jævnligt til statusmøder for atdiskutere fremdriften i leveringen af sikkerhedsdokumentation og mere gene-relle aspekter om godkendelse og prøvekørsel.StatusAf figur 1 neden for fremgår proces og status for IC4-togenes stadier af godken-delse. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelseog fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have indivi-duelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.
Figur 1. Forventede stadier af godkendelsePlan StadieLukket sporuden passa-gererÅbent sporuden passage-rerÅbent spormed passage-rerTypedoku-mentation ogtest lukketsporTypedoku-mentation,åbent spormed passage-rerNuværendestadieTypegod-kendt enkelt-kørende tog-sætType godken-delse sam-menkoblettogsætLøbendeibrugtagningtilladelser af83 togsæt
Den 27. januar 2009 udstedte Trafikstyrelsen en betinget typegodkendelse tilenkeltkørende togsæt. Betingelsen består i, at en række mindre ikke-sikkerhedskritiske forhold bringes i orden i løbet af en nærmere angivet perio-de.
Den 17. marts 2009 fremsendte AnsaldoBreda en plan, hvor det førstkommen-de mål i godkendelsesprocessen af tog til sammenkoblet kørsel i landstrafik eren betinget typegodkendelse. Den 26. marts 2009 blev der afholdt et mødemellem DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen, hvor AnsaldoBredas ønske om -og plan frem mod - en betinget typegodkendelse blev diskuteret.På baggrund af AnsaldoBredas ønske om betinget typegodkendelse, fremsendteTrafikstyrelsen den 31. marts 2009 en sammenfatning af hvilken dokumentati-on Trafikstyrelsen forventer at modtage i forhold til forskellige grader af betin-get typegodkendelse.AnsaldoBreda indsender løbende dokumentation til brug for sagsbehandlin-gen. Der udestår dog stadig vurderingen af testdokumentation og assessorrap-porten fra TÜV. Begge dele er nødvendig som grundlag for ansøgning om be-tinget typegodkendelse. TÜVs assessorrapport er varslet til indsendelse 17.april 2009 sammen med ansøgning om betinget typegodkendelse af tog tilsammenkoblet kørsel.På nuværende tidspunkt har DSB overtaget 8 enkeltkørende togsæt. Togsætte-ne opgraderes løbende af AnsaldoBreda til den typemæssige konfiguration.DSB vil i løbet af kort tid overtage yderligere togsæt.De 8 togsæt anvendes til følgende:Tre togsæt benyttes i driften til kørsel i landsdelstrafikken på stræknin-gen mellem København og Aalborg.To togsæt anvendes som planlagt til at teste den opdaterede software-pakke. De sidste elementer af opdateringspakken installeres for øje-blikket.To togsæt anvendes til uddannelse af lokomotivførere.Et togsæt er ved at blive gjort klar til drift.
Side 2/2
Sideløbende med leverancen af enkeltkørende togsæt arbejder AnsaldoBredapå at levere et typegodkendt og kontraktuelt IC4 i maj 2009. I den forbindelsegennemfører AnsaldoBreda aktuelt tests i Velim i Tjekkiet. Det togsæt, der skalleveres typegodkendt og kontraktuelt i maj, er ankommet til Danmark, hvor detforventes at være klar til testkørsler inden for kort tid.Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen eraftalt til den 23. april 2009.Med venlig hilsen
Lars Barfoed