Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 425
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
TrafikudvalgetChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Udtalelse om grønbog om transeuropæiske net på transportområdet - KOM(2009) 0044I brev af 4. marts 2009 har Europaudvalget anmodet om Trafikudvalgets udta-lelse til Kommissionens grønbog om transeuropæiske net på transportområ-det – KOM (2009) 0044.Trafikudvalget skal på den baggrund foreslå følgende udtalelse fra Folketingetom grønbogen:”TilKommissionen for De Europæiske Fællesskaber.Kommissionen vedtog den 4. februar 2009 grønbogen om transeuropæiskenet på transportområdet (TEN-T) – KOM (2009) 44. Heri redegøres for en helrække nye udfordringer og der lægges op til overvejelser over, hvordan netteti fremtiden bør udvikles.Kommissionen har anmodet om bemærkninger til grønbogen senest d. 30.april 2009.På baggrund heraf skal det danske Folketing påpege nødvendigheden af, atder i en kommende budgetperiode foretages en omprioritering, således at derinden for den eksisterende ramme bl.a. tilføres forøgede midler til styrkelse afEU’s transportpolitik.Der vil på trods af en sådan styrkelse af de økonomiske midler til EU’s trans-portpolitik fortsat være behov for en prioritering af anvendelsen af disse mid-ler. og hvor mange midler de modtager fra TEN-T,Folketinget finder at EU’s transportpolitik skal ses som et grænseoverskriden-de og understøttende supplement til de nationale transportpolitikker. EU’s ind-sats bør derfor prioriteres til projekter, der set ud fra en helhedsbetragtning vilfremme en hurtig, effektiv og miljørigtig transport i EU, men som ikke støttesaf de nationale transportprojekter.
16. april 2009
Ref.: TRU alm. del - bilag 340KontaktJesper ThinghuusudvalgssekretærDir. tlf.+45 33 37 55 14
1/1
Folketinget kan derfor anbefale en fælles europæisk transportpolitik i EU, derbestår af to lag, nemlig dels et prioriteret net (basisnettet) med udgangspunkt ide nuværende prioritetsprojekter, som forbinder de store transnationale akserog vigtige knudepunkter, dels et prioriteret net der med udgangspunkt i skit-seplaner for de forskellige transportformer danner grundlag for økonomiskstøtte til udvikling af dette net.Folketinget skal i den forbindelse specielt pege på, at der må ske en hurtigereimplementering af de igangværende TEN-T projekter, at Europa Kommissio-nen bør udarbejde en årlig oversigt over, hvor langt de enkelte projekter er, atder sker en udvidelse af ITSs rolle i TEN-T, så den stigende trængsel i EUkan håndteres på en mere optimalmåde, at TEN-T politikken skal understøtteEU’s mål indenfor klima- og miljøpolitikken, at der bør udformes særskilteplanlægningsstrategier for henholdsvis gods- og passagertrafik, at de transeu-ropæiske net bør forbindes langt bedre med de vigtigste havne, at bekæmpel-se af flaskehalse for den grænseoverskridende trafik i EU bør indgå med be-tydelig vægt i de fremtidige prioriteringer samt, at der ved prioriteringen ogsåtages hensyn til den regionale mangfoldighed og et fortsat arbejde på at sikrealle regioner adgang til hele EU. Der skal endvidere specielt peges på ønske-ligheden af støtte til udviklingen af et skinne- og signalnet der muliggør kørseli hele Europa med højhastighedstog (320 km/timen).På udvalgets vegneSvend Auken”
Med venlig hilsenFlemming Damgaard Larsen,formand
2/2