Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 421
Offentligt
668178_0001.png
668178_0002.png
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.3. april 2009121-32
Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi - trans-portdelen) den 30. marts 2009 i Bruxelles
Internationalt Kontor
Dagsordenpunkt 7: Direktivforslag om ændring af Eurovignettedi-rektivetÆndringen af Eurovignettedirektivet har til formål at gøre det muligt for med-lemsstaterne at opkræve vejafgifter for lastbiler, der afspejler vejgodstrafikkenseksterne omkostninger i form af luftforurening, støjpåvirkning og trængsel. Af-giftsprovenuet fra den del af vejafgiften, der knytter sig til eksterne omkostnin-ger skal ifølge forslaget øremærkes investeringer i projekter, mv. der virker iretning af en bæredygtig godstransport.Ved en bordrunde om sagen blev det klart, at landene ikke har flyttet sig væ-sentligt på de centrale udeståender, som er spørgsmålene om øremærkning afafgiftsprovenuet, hvorvidt direktivændringen skal omfatte en trængselsafgiftfor tunge køretøjer og om implementeringen af en sådan trængselsafgift i givetfald skal udsættes som følge af den økonomiske krise.Der var ikke enighed om, hvorvidt afgiftsprovenuet skal øremærkes. Visse lan-de gav udtryk for principiel modstand mod en øremærkning. En række andrelande fandt derimod, at en øremærkning er hensigtsmæssig.Flere lande, herunder Danmark, gav udtryk for, at rammerne for en trængsels-afgift for tunge godskøretøjer også bør omfatte andre vejbrugere, der er med-virkende til at forårsage trængsel i trafikken. Andre lande var skeptiske overfortrængselsafgiften, og mente at indførelsen af den som minimum burde udsky-des i 48 måneder.En række lande mente desuden, at timingen for forslaget, særligt trængselsde-len, er dårlig, set i lyset af den nuværende økonomiske krise, hvor det ikke an-ses for hensigtsmæssigt at beslutte nye rammer for afgifter på erhvervet.Dagsordenpunkt 9: Handlingsplan for anvendelse af ITS i de euro-pæiske transportsystemerRådskonklusionerne for handlingsplanen blev vedtaget.Dagsordenpunkt 10: SESAR: ATM-MasterplanRådet godkendte ATM Masterplanen og vedtog rådsresolutionen. Transport-kommissær Antonio Tajani understregede vigtigheden af SESAR projektet, somvil medføre en betydelig reduktion af omkostningerne ved lufttrafikstyring ogen nedbringelse af luftfartens miljøbelastninger.
Dagsordenpunkt 11: Eksterne relationer i luftfarten – forslag tilgodkendelse af luftfartsaftale med CanadaForslaget blev godkendt af Rådet, men den formelle godkendelse vil finde stedsenere, så aftalen kan underskrives på topmødet mellem EU og Canada d. 6.maj 2009.Dagsordenpunkt eventuelt: Forslag til forordning om ændring afslotsforordningenDer var en række lande, herunder Danmark, der tog ordet på dette dagsorden-punkt. Storbritannien gav udtryk for støtte til forslaget mens Sverige mente, atder er for lidt fokus på forslagets negative effekter, som bør overvejes. Danmarkstøttede forslaget, idet det er tale om en midlertidig foranstaltning, men gavudtryk for betænkeligheder ved at sætte hindringer for dynamikken og konkur-rencen i Fællesskabet. Danmark foreslog derfor, at man i stedet for fuldstændigat suspendere den såkaldte ”use-it-or-lose-it” regel, kan sænke kravet om ud-nyttelse af slots fra de nuværende 80 %.
Side 2/2