Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 418
Offentligt
Gravsteder på Assistens Kirkegård som vil blive påvirket afmetrobyggeriSkrevet af Kim SporringTorsdag, 30 Oktober 2008 20:57Siden 1760, altså næsten 250 år, har Assistens kirkegårds afdeling G ved Nørrebros Runddel, væretden sidste hvile for tusindvis af Københavnere. De grave som er synlige på jordens overflade er enmeget lille promille af de faktiske grave. Da området forberedes til park er man holdt op med atbegrave flere.Det betyder, at de synlige gravsteder som er tilbage, kun bevares, fordi de pårørende stadig passerdem, eller fordi deres 20 årige fredningsperiode ikke er udløbet, eller fordi de er historiskinteressante (mindesmærker), eller fordi de er blevet glemt, skjult bag buske og krat. Der eksistererikke gravfred i Danmark. Dog har en gravplads altid 20 års fredning, medmindre samfundet finderdet nødvendigt, at benytte den for almen-vældets skyld. Da kan man flytte graven til et andet sted,som de pårørende kan acceptere, eller sløjfe graven helt. Men myndighederne har altid pligt til atkontakte pårørende til aktive gravpladser, og derfor skal hver enkelte plads altid kontrol-leres førden ryddes. De knogler som findes i jorden vil blive samlet i en fællesgrav på kirkegården.Når Metroselskabet begynder at anlægge Metrostation i hjørnet af kirkegården, er der mindst 36 påoverfladen visuelle gravsten med angivne personer, som med sikkerhed vil blive fjernet, fordi deligger, hvor stationen skal nedsænkes. Nogle af stenene er overvoksede af buske. Derudover vilmindst 68 navngivne personer, som ikke vil blive gravet op, med sikkerhed få fjernet deresgravstene, og 16 gravsteder vil blive direkte intimiderede uden dog, at have risiko for at blivereducerede, 130 angivne personer både indenfor og udenfor den midlertidigt udlagte anlægszone,har risiko for indirekte at blive intimiderede.Nogle gravsteder ligger udenfor afd.G på den anden side af stien med risiko for at blive indirekteintimiderede, særligt hvis arbejdsområdet pludselig udvides. Man planlægger at give plads til 300cykler langs murene, hvilket naturligvis vil påvirke gravstederne.Hvert nummer på kortet fra "Google Earth "refererer præcist til et gravsted. Dette kan værevanskeligt at finde, men jeg kan dokumentere, hvert eneste sted.
Citat: Kristeligt Dagblad 24.10.2007 Af Claus Vincents”Ledelsen af Ørestadsselskabet, som står for byggeri og gravearbejdet på den planlagteunderjordiske Cityring gennem en del af det ydre København, understreger imidlertid, at projektetved runddelen ikke vil gå ud over fredede mure og gravsten eller eventuelle eksisterende grave nedei jorden, og københavnere, som har gravsteder på lokalkirkegården, vil heller ikke føle siggeneret.”
Senest opdateret ( Torsdag, 18 December 2008 20:18 )