Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 418
Offentligt
Fra:
Kim Sporring [mailto:[email protected]]Sendt:
6. april 2009 23:20Til:
Folketingets AdministrationEmne:
Assistens Kirkegård og metrobyggeriKære Formand for Folketingets TrafikudvalgI oktober 2008 undersøgte jeg hvilke synlige gravsteder, som ville blive berørte af metrobyggeriet påAssistens Kirkegård - København. Dengang skrev jeg i en artikel tilnydebat.dk,at tusinder lå begravet påområdet, da kirkegården har været flittigt benyttet siden 1760. Men for troværdighedens skyld holdt jeg migtil de gravsteder som kunne iagttages på overfladen. Det er jo ikke muligt at undersøge på andre måder.Man kan ikke lave en sådan undersøgelse ved hjælp af kirkebøger o.lign. Om det er mange eller fågravsteder som bliver berørt, afhænger nok af hvilke øjne, der ser, men det er et faktum, at der ligger mangehistoriske kulturpersonligheder i dette område. Området har desuden en meget stærk lokalhistorisk kraft påydre Nørrebro, en betydning som hverken metroselskab eller politikere har haft den mindste interesse i atundersøge, endsige at tillægge nogen værdi.Gitteret ved Runddelen blev opsat i 1805, dels fordi det gav Nørrebros Runddel et større rum, da man kunnese ind til den nyopførte graverbolig og dels fordi man ville have borgerne til at kunne holde øje med illegaleaktiviteter på kirkegården som f.eks gravrøverier. Gitteret er desuden et vartegn for Nørrebros Runddel, somigen regnes som Nørrebros hjerte. Dertil kommer at bynaturen er udviklet gennem det sidste hundrede år,som følge af forholdet mellem graverboligen, gartneriet, stierne og gravene. Det er ikke vild natur, men ennatur som man ikke kan planlægge, da den er resultatet af utallige små sammenstød. Dette bliver nu ødelagtog man har allerede ødelagt meget. København mister et historisk byrum i denne proces. Det er trist ogsånår vi som borgere samtidig skal høre, at disse grønne byrum er uhyre vigtige, og at man så gerne (jvf.Københavns Borgerrepræsentations slogan "Sammen om byen") vil inddrage os. For mig virker det somom man kun vil inddrage borgerne, når alle væsentlige beslutninger er taget. Hvis det er sandt at alle vilhave metro, så burde politikerne ikke have så meget at frygte. Man burde være mere imødekommendeoverfor bløde værdier, som betyder meget for os, de lokale. Det bliver en gevinst for Nørrebro, at vi fårmetrostationer i fremtiden om 10 år, men derfor behøver man vel ikke glemme vor historie og kultur heltunder planlægningen.Vi bliver opfattet som brokkehoveder, når vi giver udtryk for vores oplevelse af situationen. Det synes jeg ermeget trist, at vi såkaldte almindelige (og magtesløse) regnes for så lidt.Vi ved alle at vi skal have en metrostation ved Nørrebros Runddel, det er ikke til diskussion, men det burdeikke betyde, at man ikke må diskutere alternative anlægsmodeller, som f.eks placering ved Jagtvej 69 ellerunder selve Nørrebros Runddel. Det er udelukkende et spørgsmål om prioritering af værdier, ikke etspørgsmål om at andre muligheder, er urealistiske.Jeg sender dig mit materiale som vedhæftede filer.Her kan du blandt andet få et overblik over området. Hvert synlige gravsted har jeg angivet med et nummer.De historiske og kendte personer har jeg beskrevet i en artikel, hvor jeg også har angivet det nummer, derfortæller, hvor de ligger. Desuden har jeg lavet en liste over gravene, også med numre. Jeg har ogsåfotograferet gravstederne.Jeg håber, at du kan benytte mit materiale i dit politiske arbejde.Venlig Hilsen Kim SporringNordbanegade 6.1 Th2200 København N60703071her er en adresse til mit indlæg inydebat.dkresultatet af undersøgelsen af antallet af berørte grave er en smule anderledes, men hovedmeningen er densammehttp://www.nydebat.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=115:gravsteder-pa-assistens-kirkegard-som-vil-blive-pavirket-af-metrobyggeri&catid=55:metroen&Itemid=119#comment-113