Nørrebrogade 39, 1. tv
DK 2200 København N
Tlf.: 3536 1212
www.noah.dk/trafik
København den 25. marts 2009
Nej tak til en bilforbindelse over Østersøen. Vælg den miljømæssigt eneste forsvarlige løsning, nemlig en boret jernbaneforbindelse, der - ligesom under den engelske kanal – ogsÃ¥ kan overføre biler og lastbiler pÃ¥ biltogÂ
I morgen skal Folketinget behandle L 99 â€Forslag til lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmarkâ€. Der tegner sig et stort flertal for en fast forbindelse. Dette til trods for at der er langt større behov for at forbedre den kollektive trafik over hele Danmark og i særdeleshed i vore større byer. Det trafikforlig, der er indgÃ¥et for nylig indeholder desværre en stribe nye store miljøskadelige vejanlæg, mens der primært er tale om genopretning af Ã¥rtiers forsømmelser pÃ¥ banenettet.
Biltrafikken er eksploderet i Danmark gennem de seneste mange år. Denne udvikling giver store problemer. En broforbindelse mellem Danmark og Tyskland vil stimulere biltrafikken og energiforbruget og klimabelastningen yderligere.
Folketinget skal senere tage stilling til hvilken fast forbindelse, der skal bygges til Tyskland.
Vi vil opfordre Folketinget til at vælge en boret dobbeltsporet jernbaneforbindelse, som er den absolut mest sikre og miljøvenlige løsning.
En sådan har en meget stor kapacitet (se bilag 1) og vil uden besvær kunne løse transportopgaverne på strækningen. Der kan indsættes biltog, som under den engelske kanal. Der er ingen rimelighed i at bygge en stor 4-sporet motorvej til Tyskland når biler let kan transporteres med biltog. Det bedste vil dog være at udbygge banetrafikken så kraftigt og fastsætte taksterne sådan at flere og flere vil vælge at tage til og fra kontinentet med tog frem for bil. Det vil være en miljømæssigt og klimamæssigt mere ansvarlig fremtidsløsning
På Storebælt og Øresund har man set, hvordan bilkørsel stimuleres med en vejbro. Skadevirkningerne viser sig over store dele af landet ved mere biltrafik, mere støj og større utryghed i trafikken. Der er ingen rimelighed i at kaste yderligere benzin på trafikbålet med en vejbro til Tyskland.
I forbindelse med diskussionen om en Storebæltsforbindelse blev det skitseret, hvordan en biltogsløsning kunne se ud. Her er en tegning, der illustrerer, hvordan en sådan løsning ser ud:
 Â
Med venlig hilsen
Ivan Lund Pedersen
Bente Hessellund Andersen
Bilag 1:
En jernbane har meget stor kapacitet. Hvis man alene regner med pendlertrafik i biler sammenlignet med S-tog kan en dobbeltsporet jernbane transportere lige så mange mennesker, som en motorvej med 32 vejbaner. Kapaciteten er naturligvis lavere, hvis man også skal have godstog og biltog på en banestrækning. Her er tegning fra en udgivelse fra Bundesminister für Verkehr, Tyskland, som illustrerer førstnævnte situation: