København d.  22 Marts 2009

 

 

 

 

Til:                                                                                   Fra:

Folketingets Trafikudvalg                                                      Susanne Poulsen

                                                                                       Frederiksgade 6, 1th

                                                                                       1265 København K

                                                                                       Mobil: 27282221

                                                                                       [email protected]

Kære Trafikudvalg,

 

 

Hermed viderebringer jeg nogle geotekniske fakta som understreger risikoen ved at etablere en metrostation ved Marmorkirken.

 

Undertegnede har fredag d. 20 Marts 2009 ringet til projektleder Per Troelsen fra Realea som skal bygge på grunden "Tietgens Ærgrelse" som ligger ca. 20 meter fra Marmorkirken. Per Troelsen udtalte sig til mig om jordbundsforholdene ved Tietgens Ærgrelse. Som man kan læse nedenfor sætter hans udtalelser et stort spørgsmålstegn ved sikkerheden af metrostations byggeriet samme sted.

 

Realeas folk har kigget på data fra de boreprofiler som metroselskabet har indhentet sidste år i Frederiksgade omkring kirken, boreprofiler som i øvrigt er konfidentielle og som offentligheden derfor ikke kan få at se trods mange forespørgsler både hos Metroselskabet, GEO samt Realea.

 

Per Troelsen som er projektleder på Realeas byggeri på Tietgens Ærgrelse udtalte i vores telefonsamtale 20 Marts at "data fra boreprofilerne viser at sandet opfører sig anderledes end forventet". Han sagde yderligere at "dette medfører en øget risiko når man skal fundere bygningen".

 

Per Troelsen sagde at "man kan ikke presse, vibrere og ryste så meget som først antaget fordi sandet ikke er så kompetent som man troede".

 

Per Troelsen sagde at "hvis man laver spunsvæg som først planlagt, så er der en risiko for at skade de omkringliggende bygninger. Derfor er projektet på Tietgens Ærgrelse nu blevet re-designet og forsinket fordi man i stedet for spunsvæggene vælger den mere nænsomme løsning det er at bore huller ned i jorden og støbe beton ned i dem".

 

Jeg er selv ingeniør (PhD), og jeg vil gerne lægge hovedet på blokken og konstatere følgende:

 

Når Realeas ingeniører og geoteknikere efter at have analyseret de nyeste geotekniske resultater fra området vurderer at risikoen ved at ramme spunsvægge ned 20 meter væk fra kirken er så stor at man aflyser spunsvæggene i sidste øjeblik, så ligger der implicit i deres ekspertvurdering at risikoen forbundet med at anlægge en metrostation klos op ad den over 100000 tons tunge kirke er meget stor[1].

 

Det at bruge et par døgn på at ramme nogle sølle spunsvægge ned medfører minimale rystelser og vibrationer i forhold til et 4 årigt metroanlægsarbejde.

 

Da jeg begyndte at stille mere detaljerede spørgsmål til Per Troelsen vedrørende boreprofilerne, pumpeforsøgene samt de laboratorieforsøg som GEO har udført på boreprøverne, sagde han at han skulle snakke med en jurist inden han kunne give mig flere oplysninger.

 

Når et lille anlægsarbejde som byggeriet på Tietgens ærgrelse er udskudt og under re-projektering på grund af de overraskende resultater af de nyeste boreprofiler, så er det uansvarligt at fastholde at det langt større og mere voldsomme metroanlægsarbejde fortsat skal finde sted klos op ad kirken. Det eneste ansvarlige er at lægge metroanlægsarbejdet i en forsvarlig afstand til kirken. Undertegnede ved ikke hvad en forsvarlig afstand er. Men Realeas ingeniører har givet en del af svaret: Alt under 20 meter er åbenbart ikke en forsvarlig afstand.

 

De bedste hilsner,

 

Susanne Poulsen

Frederiksgade 6, 1 th

1265 kbh K

Mobil: 27282221

 

 



[1] På www.m.dk kan man læse at afstanden fra metro byggeri til kirkens fundament er 50 cm på det tætteste sted.