Til Folketingets trafikudvalg.
jeg skriver til jer i anledning af at jeg har læst i medierne, at Folketingets trafikudvalg i næste uge skal komme med en indstilling til trafikministeren om linieføringen for metrocityringen. I den forbindelse har der været en del skriverier om Marmorkirken, og ulykken i Køln den 3. marts 2009, hvor en bygning er styrtet sammen. Et metrobyggeri er mistænkt for at have forÃ¥rsaget ulykken via underminering af fundamentet. Metroselskabet har en artikel pÃ¥ deres hjemmeside om ulykken, http://www.m.dk/cityringen/cityringen_aktuelt/ulykke+i+koln.aspx . Ingeniøren skriver den 13. marts 2009, at â€førende ingeniører og geologer imidlertid fastslÃ¥et, at projektet med al sandsynlighed bærer skylden…â€, altsÃ¥ at det efter deres mening med al sandsynlighed er metrobyggeriet der har forÃ¥rsaget sammenstyrtningen; http://ing.dk/artikel/97031-kln-tunnel-har-mange-ligheder-med-koebenhavns-cityring .
 Tillad mig at påpege, at ulykken, og en tidligere ulykke i Amsterdam, bør rejse spørgsmål om andet end Marmorkirken. Der findes to beboelsesejendomme, hvor byggegruben til en metrocityring station går ind under selve bygningsfundamentet, nemlig ejendommen som jeg selv bebor, Haraldsgade 4, og naboejendommen, Haraldsgade 2. Derudover giver VVM-rapporten over metrocityringen indtryk af, at også byggeriet ved Østerport har dette forhold for en enkelt ejendom, det er dog ikke klart for mig om bygningen der anvendes til beboelse.
 Medens vi naturligvis har forståelse for bekymringen for marmorkirken, er vores eget liv og helbred også en ting der ligger os på sinde, og vi er naturligvis voldsomt bekymrede over at høre, at andre metrobyggerier, hvor man må formode at Metrobyggeriet er blevet ledsaget af ligeså stålsatte erklæringer om mangel på risiko som dem som Metroselskabet herhjemme har meldt ud, alligevel mistænkes for at have forårsaget sammenstyrtning af bygninger. Det faktum at byggegruben skal føres ind under vores ejendom gør os voldsomt udsatte, hvis det alligevel skulle vise sig at der er forhold som der ikke er taget højde for. Når man finder ud af den slags, er det jo for sent.
 I den forbindelse er det ikke en betryggende udmelding, at teknisk direktør i Metroselskabet Torben Johansen i ovennævnte artikel i Ingeniøren den 13. marts er citeret for at føle sig â€meget sikker†pÃ¥, at der ikke vil ske en tilsvarende ulykke ved metrocityringen. Det er ikke godt nok, for for mig og min familie er det med livet som indsats, hvis ikke sandsynligheden for en sÃ¥dan ulykke fuldstændig kan tilbagevises, ogsÃ¥ for bygninger hvor byggegruben gÃ¥r ind under fundamentet. Jeg har tidligere via min Andelsboligforening A/B Haraldsgade 4 fremsendt et høringssvar til VVM-rapporten om metrocityringen, men dette er et nyt aspekt af sikkerhedsproblematikken, som ikke er kommet med i det daværende høringssvar.
 Jeg vil opfordre Folketingets trafikudvalg til at påse, at der ikke bygges ind under beboelsesejendomme i forbindelse med anlægsarbejdet, med mindre at det 100% kan afvises at en sådan fremgangsmåde giver en forøget risiko for sammenstyrtning af bygninger. Sagen med ulykken i Køln har netop vist, at forsikringer fra bygherren ikke er en forsikring mod ulykker, og at det bør påses at der er udført en reel vurdering af risikoen.
En mail svarende til denne henvendelse er fremsendt til Folketingets partiers trafikordførere.
Med venlig hilsen
Anders Stockmarr
Haraldsgade 4, 1. th.
2200 København N.
tlf. 26298804
email [email protected]
Â
 Â