Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 376
Offentligt
657510_0001.png
657510_0002.png
657510_0003.png
KOLONIHAVEFORBUNDETFOR D A N M A R K
Folketingets TrafikudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
RingstedbaneJnr
'
�en 17. marts 2009
Støjgener i forbindelse med den projekterede jernbane København - Ringsted.
Vedlagt fremsendes til orientering kopi af Kolonihaveforbundet for Danmarks skrivelseaf dags dato til trafikminister Lars Barfod.
Med venlig hilsen
Mjfjgens/Ginnerup-Nielsensneralsekretær
Frederikssundsvej 304A • DK 2700 Brønshøj • Telefon 3828-8750 • Fax 3828-8350 • Giro 500-3539Arbejdernes Landsbank 5341-0442255 • http://www.kolonihave.dk • E-mail: [email protected]
KOLONIHAVEFORBUNDET
KOLONIHAVEFORBUNDET
FOR DANMARKTilTransportminister Lars BarfodTransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
FOTOKOPIORIENTERING
Ringstedbane
Den
17. marts 2009
Baneprojektet København - Ringsted
Kære Lars Barfoed.Tak for dit brev af 20. januar 2009 vedrørende de støjmæssige konsekvenser af banepro-jektet København - Ringsted for kolonihaveområdeme i Brøndby.Du anfører, at Trafikstyrelsen ved sine analyser af de støjmæssige konsekvenser har an-vendt en grænseværdi på 64 dB for kolonihaveområdeme.Vi er opmærksomme på, at Miljøministeriet har hævet støjgrænsen for kolonihavehusetil 64dB. Vi finder det imidlertid helt ubegrundet, at der for kolonihaver opereres medså høj en støjgrænse, som er beregnet for tungt, isoleret byggeri, og som ligger væsent-ligt højere end de 59dB, der for eksempel gælder for sommerhuse. Kolonihavehuse be-bos typisk hele sommerhalvåret og betragtes i øvrigt som rekreative arealer.Du anfører endvidere, at Trafikstyrelsen i sine vurderinger har fulgt en godt 20-årigpraksis, hvorefter støjdæmpning i form af støjskærme og facadeisolering alene forud-sættes gennemført for såkaldte boligområder, hvilket ikke omfatter kolonihaveområder.Der er derfor ikke foretaget økonomiske vurderinger af omkostninger til en støjdæmp-ning, der rækker videre end dette.Du peger på, at en støjdæmpning omfattende kolonihaveområdeme i Brøndby derfor vilvære udtryk for et tilvalg i forhold til de kriterier for støjdæmpning, der er anvendt iforbindelse med VVM- undersøgelserne af København - Ringsted projektet.Vi vil indledningsvis nævne, at den mærkbare forhøjelse af støj-grænseværdien for ko-lonihaver, som for nylig er gennemført, kunne have været en god anledning til at revide-re Trafikstyrelsens praksis med hensyn til hvilke bebyggelser, der eventuelt bør støjbe-skyttes .
«
Frederikssundsvej 304A • DK 2700 Brønshøj • Telefon 3828-8750 • Fax 3828-8350 • Giro 500-3539Arbejdernes Landsbank 5341-0442255 • http://www.kolonihave.dk • E-mail: [email protected]
Uanset at projektets støjmæssige konsekvenser endnu ikke er fuldt ud belyst, ligger detimidlertid fast, at over 1000 familier boende i haveforeninger op til det projekterede an-læg vil blive direkte berørt af mærkbare støjmæssige gener, medmindre der træffes pas-sende støjdæmpende foranstaltninger.Det er ikke acceptabelt, at sommerhalvåret fremover skal gøres til et støjhelvede formange af disse familier som følge af passagen af næsten 100 gods- og højhastighedstogi døgnet med en accepteret støjbelastning på op til 85dB. Støjbelastningen fra et person-tog med 180 km/1 er endda 90 dB, hvilket i følge Trafikstyrelsens egne oplysninger no-genlunde svarer til støjen fra et startende propelfly på 25 meters afstand.Vi skal derfor opfordre dig til at bede Trafikstyrelsen om - med udgangspunkt i de en-delige støjberegninger - at belyse mulighederne for gennem støjdæmpning at reduceregenerne i områdets kolonihaver til et acceptabelt omfang. Herved kan der skabes de ret-te forudsætninger for et politisk tilvalg af denne løsning.I håbet om at Folketingets trafikpolitiske ordførere vil støtte dig i bestræbelserne for atfå begrænset de nævnte støjproblemer, har vi tilsendt udvalget en kopi af dette brev.Vi har endvidere sendt en kopi til borgmestreme i Brøndby, Vallensbæk og Ishøj.
Med venlig hilsen

//fasCL

Preben JacobsenForbundsformand