Forslag til nye grønne afgifter:
Med udgangspunkt i at danskerne selv ønsker at bestemme hvad de skal betale skatter og afgifter, er dette forslag kommet frem.
Forslaget gÃ¥r ud pÃ¥, at man betaler variabel grøn afgift hvert kvartal. Udregningen bliver fastlagt pÃ¥ baggrund af den realiserede â€antal km. Pr. liter†som man præsterer med sin kørsel.
Det betyder:
Ø At man initialt køber en bil hvor den grønne ejerafgift er fastlagt efter nuværende principper.
Ø At man via sin kørsel selv bestemmer hvad man skal betale i grøn afgift. Kører man tilbageholdende, efter hastighedsgrænserne kan den estimerede grønne afgift nÃ¥s eller bedres. Kører man aggressivt med hÃ¥rde accelerationer og med høj hastighed betaler man selv for det ved en højere grøn afgift, da bilen da ikke kører sÃ¥ langt pr. liter. Dette afregnes efter initialskalaen, men efter â€realiseret antal km. Pr. literâ€.
Ø At den enkelte dansker selv kan bestemme om man vil betale meget eller lidt i grøn afgift. I byomrÃ¥der vil bilerne ikke køre sÃ¥ langt pr. liter og derved kommer automatisk en højere afgift. Her kan borgerne sÃ¥ vælge at anvende kollektivt trafik, cykel eller købe en â€Grøn bilâ€.
Erhvervslivet mener selv, at det gennem mange år været ramt af grønne afgifter. Det vil de måske også i dette tilfælde, men virksomheden har således selv mulighed for at følge op overfor den enkelte medarbejder, da driftsomkostninger for bilen afhænger af den enkeltes trafik adfærd. Der vil også med en mere tilbageholdende kørsel kunne opnås besparelser på dæk, sliddele o.s.v.
Den afledte effekt af denne form for afgift er også at hastigheden forventeligt sænkes på landevejene, hvilket vil påvirke antallet af trafikdræbte og udledningen af CO2. Trafikken i byerne forventes også at blive mere grøn da omkostningen ved kørsel i byer bliver højere.
Hvordan skal dette så finde sted?
Erhvervslivets ønske om at sikre et grønt samfund spiller igen ind. De firmaer som der her tænkes på er olieselskaberne, hvorfra dataindsamlingen skal ske. Hver bilist skal ved tankning opgive kilometer og registreringsnummer, således der hvert kvartal kan udregnes antal kørte kilometer pr. liter og derved en grøn afgift på det enkelte køretøj. Jeg har selv i en periode haft stillet firmabil til rådighed og skulle ved hver tankning opgive kilometertal, der efterfølgende blev brugt til af udregne omkostninger pr. kørte kilometer, så det kan lade sig gøre. Dette blev lagt ind på tankkortet, således der skulle tastes kilometer inden der kunne tankes.
Ved fremtidige køb af nyt køretøj skal der sammen med køretøjet udleveret et ID-kort/afgiftskort til hvert køretøj.
Afgiftskortet skal udleveres sammen med den ny indkøbte bil og anvendes ved hver tankning, dette kort følger køretøjet sammen med registreringsattesten. NÃ¥r køretøjet første gang skal synes ved det 4. Ã¥r, vil første kontrol af kilometerstanden blive valideret, og denne kan kalibreres med antal forbrugte liter benzin. Â
Ved ovennævnte metode opnÃ¥s at den enkelte dansker selv bestemmer hvad der skal betales i grøn ejerafgift for bilen. Man kan ogsÃ¥ tænke sig en situation hvor en højere â€kilometer pr. liter opnÃ¥s†og den grønne afgift vil sÃ¥ledes blive lavere afgift pr. kvartal.
Dette forslag som inspiration til næste tiltag for et bedre miljø, mindre trafikdræbte og større medbestemmelse for den enkelte borger.
  Â