Lokale Aktions Gruppe – LAG – i Faaborg-Midtfyn kommune
c/o formanden Erik Rahn Jensen, Bellisvænget 12, 5856 Ryslinge.
                                                                                                            Ryslinge den 18. oktober 2008.
Transportminister Lars Barfoed
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Vedr. Forslag til principper for busdrift i Region Syddanmark.     Â
Regionen har udsendt forslag til principper for bustrafik. LAG Faaborg-Midtfyn har et stort behov
for at kommentere forslaget.
De foreslåede direkte ruter med få stop og uden omveje mellem de større byer er en udmærket løsning i myldretiden for de daglige pendlere. Men, i Faaborg-Midtfyn kommune med
en decentral struktur og hvor over 70% af befolkningen bor uden for kommunens 2 større byer, Ringe og Faaborg, vil den foreslåede ændring få stor betydning for vore borgere.
Det er grundlæggende forkert, at man alene tager udgangspunkt i de større byer og trafikknude-
punkter med etablering af citat â€direkte, hurtigere og hyppigere regionale busforbindelser†og helt
uden hensyntagen til de mindre bysamfund.
Regionens forpligtigelse til også at servicere borgerne udenfor de større centre og i de tyndt befolkede områder, bliver helt tilsidesat med forslaget
Planlægningen af den fremtidige bustrafik må helt afgørende baseres på en analyse af kundebehov frem for ensidig fokusering på de valgte teoretiske principper med større byer og knudepunkter.
Kundeanalysens udgangspunkt bør være passagertallene fra de nuværende ruter. Analysen vil sikkert dokumentere, at hovedparten af passagerne ikke transporteres mellem de større byer eller trafikknudepunkter, men mellem de større byer/trafikknudepunkter og de mindre bysamfund.
I Faaborg-Midtfyn kommune har vi over 20 mindre bysamfund hvor behovet for busforbindelser
er åbenbart for unge uddannelsessøgende til skoler, gymnasier, handelsskoler og de videregående
uddannelser i de største byer. Muligheden for transport af de unge til/fra disse uddannelsesinstitu-
tioner, er afgørende for at fastholde og tiltrække børnefamilier til de mange mindre bysamfund.
Hertil kommer bustransport til arbejde, fritidsaktiviteter, indkøb, lægebesøg mv.
Overordnet må det være en samfundsopgave – statens – at sikre den kollektive trafik i landdistrik-
terne, ellers vil mange landsbysamfund sygne hen. Der må ikke, som i forslaget fra Region Syd-
danmark,  tænkes snævert i passagertal og økonomi.
Venlig hilsen
Erik Rahn Jensen
Formand LAG Faaborg-Midtfyn
 Â