Fredag den 6. februar 2009

 

Til medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg

 

Vedrørende Transportministerens svar på spørgsmål nr. 205

ISOBRO rettede i november måned 2008 henvendelse til Trafikudvalget og gjorde opmærksom på de betydelige besparelser, ISOBRO’s medlemmer kan opnå ved en fuld åbning af det danske postmarked. I henvendelsen til Trafikudvalget havde ISOBRO vedlagt to konkrete eksempler på besparelser opnået ved brugen af alternative postleverandører.

Efterfølgende blev Transportministeren af Trafikudvalget bedt om at kommentere på ISOBRO’s henvendelse. Transportministeren har den 21. januar i år afgivet denne kommentar, og Transportministeren har i den forbindelse også bedt Post Danmark om at kommentere på henvendelsen. Ifølge Post Danmark er de fremsendte regneeksempler fra ISOBRO konstruerede, de er baseret på et ikke sammenligneligt grundlag og de er direkte misvisende.

Vi er ikke enige i, at eksemplerne er misvisende. Vi vil derfor overfor udvalget præcisere forudsætningerne for de to priseksempler, som vi fremsendte.

Det er meget almindeligt, at organisationer som led i kampagner, for at få nye bidragydere udgiver enkelte numre/magasiner i store oplag. Da disse er engangsudgivelser, kan de ikke sendes med Post Danmarks magasinpostprodukter, da det her er en forudsætning, at et magasin udkommer mindst 4 gange om året.

Det ene eksempel var et magasin i et oplag på 150.000. Her henviser Post Danmark til, at eksemplet er misvisende, fordi kunden kunne bruge et magasinprodukt i stedet for at sende magasinet som C-breve.

Magasiner og kampagnematerialer, der udsendes 1 – 3 gange om året, kan billigst hos Post Danmark udsendes som C-brev. Derfor er prisforskellen således 6,78 kr. pr. stk., idet Post Danmark beregner 10,16 pr. stk. og Bring City Mail kr. 3,38 pr. stk. Den opnåede besparelse bliver således 1.017.000 kr. pr. udgivelse.

Det andet eksempel var et magasin på 88 gram, der udsendes fire gange om året, i et oplag på 3400 om året. Her er der i vores eksempel anvendt priserne for B-breve. Hovedreglen hos Post Danmark er, at et blad skal komme i mindst 30.000 eksemplarer om året for at kunne sendes som magasinpost.

Post Danmark gør det imidlertid muligt at fravige kravet på de 30.000 mod at betale ekstra, således at et magasin, som det nævnte, kan sendes for 4,83 kr. i produktet ”udgiveradresseret maskinel magasinpost”. Den alternative leverandørs pris er 3,42 kr. Den opnåede besparelse i det andet eksempel bliver således 19.176 kr. om året.

Vi har i ISOBRO’s medlemskreds mange blade, der har et oplag på under 3000 pr. nummer. Disse blade skal sendes som B-post med Post Danmark, da der ikke dispenseres fra grænsen på 3000 pr. nr.

Der vil derfor for vores medlemsorganisationer – især de mindre – være væsentlige besparelser ved en konkurrence på lige fod mellem distributører.

Det vil for eksempel for et blad med et oplag på 2.700 eksemplarer pr. nummer, der udkommer 6 gange om året og vejer 88 gram, betyde en pris hos Post Danmark på 10,00 kr. pr. stk., mens en pris hos Bring City Mail er 3,42 kr. På en sådan udgivelse kan organisationen spare 106.626 kroner om året!

Vi vil derfor fortsat opfordre til, at liberaliseringen fremskyndes mest muligt til gavn for økonomien i indsamlingsorganisationerne.


Med venlig hilsen
ISOBRO

 

Robert Hinnerskov
Generalsekretær

Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation
Kløverprisvej 10B - 2650 Hvidovre
Tlf. 36 35 96 22 - Fax 36 35 96 97 - E-mail [email protected]

 

 

 
Â