Fra: Esben Juul Sørensen [mailto:[email protected]]
Sendt: 1. februar 2009 22:38
Emne: Fwd: Tekniske fejl - nu er det nok

Kære Politiker i Trafikudvalget i Danmark og Trafikutskottet i Sverige,

 

Tilstanden på Øresundsbroen er alvorlig. Jeg forventer, at ansvarlige politikere vil diskutere driftsikkerheden på Øresundsbroen og de administrative omkostninger. Øresundsbroen beskæftiger sig med alt muligt andet end at holde Øresundsbroen åben for trafik.

 

Desuden er prisen over de seneste to Ã¥r steget over 20% for en gennemsnitspendler. En undersøgelse af Foreningen Øresundsborger i sommeren 2008 hvor 800 øresundsborgere deltog, viste at over 60% ser Øresundsbroens prispolitik som den største enkelstÃ¥ende barriere for bedre integration i regionen.

 

Det er mit hÃ¥b, at Trafikudvalgene i Danmark og Sverige vil diskutere problematikken. Undertegnede foreslÃ¥r en udbudsrunde af driften og kunderservicen pÃ¥ Øresundsbroen sÃ¥ man opnÃ¥r konkurrence. Det var præcis det, der fjernede monopolet pÃ¥ telemarkedet og drev prisen pÃ¥ telefoni nedad. Idag er der monopol pÃ¥ Øresundsbroen.

 

Vedlagt er henvendelse til Øresundsbroen.

 

Venlig hilsen

Esben Juul Sørensen

BÃ¥tbyggaregatan 236

21642 Limhamn

Sverige

+45 6120 3808



 

---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra: Esben Juul Sørensen <[email protected]>
Dato: 28. jan. 2009 15.00
Emne: Tekniske fejl - nu er det nok

Hej Øresundsbron,

 

Imorges kom jeg for sent pÃ¥ arbejde 2. gang pÃ¥ en mÃ¥ned pga. "tekniske fejl" pÃ¥ Øresundsbron. Sidste gang i denne mÃ¥ned var sjovt nok pÃ¥ en svensk helligdag i Sverige (arbejdsdag i Danmark), hvor man havde "glemt" at salte ifølge trafikradioen.

 

Sidste vinter skete et meget alvorligt trafikuheld på bron, fordi I havde "glemt" at salte.

 

Hver eneste gang I "glemmer" et eller andet, og der sker en "teknisk fejl", kommer mindst 10.000 mennesker for sent på arbejde. Det er så stort et tal, at det burde kunne ses på Danmarks BNP.

 

Derudover kommer lange ventetider ved henvendelse i kundeservice, grotesk langsom tilbagebetaling af dobbelfakturering, og enorm dårlig information ved betalingsanlægget i sådan nogle situationer som dagens "tekniske fejl".

 

I skal vide, der hviler en ekstra stor opmærksomhed på jer, da I inddirekte er betalt af broens pendlere. I er tvunget til at levere den bedst mulige service, der ligger meget langt over dagens niveau. Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig en situation, hvor Københavns motorring 3 ikke er saltet, fordi man har "glemt" det.

 

Jeg er samtidig meget bekymret over min sikkerhed på broen - uanset om jeg kører på en spejlglat vej - eller om jeg står i tunnelen i et fuldstændig propfyldt tog.

 

 

At dømme efter tempoet hos jeres medarbejdere på betalingsanlægget imorges, burde der også være luft til at reducere staben af 180 ansatte i jeres hovedorganisation på det meget flotte og dyre kontor på Østerbro i København. På jeres hjemmeside fremgår det, at I er 25 direktører og chefer. Det er jo helt ufatteligt, at jeg skal betale så mange og så store lønninger. Sammenlign jer med andre organisationer. Det her er helt i skoven!

 

Iøvrigt er jeg interesseret i en stabil og ordentlig service - ikke i diverse mÃ¥nedsmagasiner, gavekortlotterier - og hvad I ellers fÃ¥r tiden til at gÃ¥ med. Jeg foreslÃ¥r, at man udbyder drift og administration af Øresundsbron i henhold til EU's konkurrencelovgivning, evt. med flere operatører pÃ¥ broen. Det kan kun blive mere effektivt.

 

 

cc til relevante politikere og ministre i det danske og svenske folketing.

 

Med venlig hilsen

Esben Juul Sørensen

BÃ¥tbyggaregatan 236

21642 Limhamn

Sverige

+45 6120 3808