Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 27. januar 2009 15:29
Til: [email protected]
Emne: Ny rapport om trængselsafgifter viser mulige reduktioner på 33-38 % af trafikken på indfaldsvejene i myldretiden. Rapporten, der er bestilt af Regeringen, fjerner ethvert grundlag for alle planer om at udvide indfaldsvejene mod København


Rådet for Bæredygtig Trafik

Nørrebrogade 39, 1. tv.,  2200  København

35361212

www.baeredygtigtrafik.dk

 

København den 27. januar 2009

Til Folketingets Trafikudvalg

 

I forbindelse med igangværende trafikforhandlinger vil vi komme med følgende opfordring:

 

Ny rapport viser, at trængsel pÃ¥ indfaldsvejene kan fjernes med trængselsafgifter.  SkÃ¥n derfor HovedstadsomrÃ¥det for flere og større indfaldsveje

til Storkøbenhavn og spar milliarder af skatteydernes penge. Ifølge analysen vil trafikken i myldretiden pÃ¥ indfaldsvejene  f.eks. kunne reduceres med 38  %  ved ring 2,  33% ved M3 og 33% ved ring 4.  Derved er al kø væk.

 

Rådet for Bæredygtig Trafik har tidligere opfordret regeringen og Vejdirektoratet til at foretage nye undersøgelser før det besluttes

at bruge milliarder og ødelægge store naturværdier pÃ¥ at udvide/bygge nye indfaldsveje til København.

 

Baggrunden er at Vejdirektoratet ikke tidligere har villet undersøge de trafikbegrænsende tiltag, som nu er regeringens politik.

”Med hensyn til effekter af indførelse af road-pricing og øgede benzinpriser skal bemærkes, at regeringen ikke har planer om indførelse af vejafgifter og effekten heraf derfor ikke er vurderet i forhold til behovet for vejkapacitet i Frederikssundfingeren”.

Kilde: Brev af 3. Maj 2007 fra Vejdirektoratet. Se:. http://www.baeredygtigtrafik.dk/noahtrafik.pdf

 

RÃ¥det for Bæredygtig Trafik kan nu henvise til en rapport med en vurdering af effekten af  trængselsafgifter. Den er bestilt af regeringen og lavet af Tetraplan A/S  

 

Selvom man kun regner med, at det skal koste 10 kr. at køre over en betalingsring i myldretiden og  5 kr. udenfor nÃ¥r man frem til meget store reduktioner af trafikken pÃ¥ indfaldsvejene. Ifølge analysen vil trafikken i myldretiden  ved 3 ringe pÃ¥ indfaldsvejene  f.eks. kunne reduceres med 38  %  ved ring 2,  33% ved M3 og 33% ved ring 4.  Det er regnet pÃ¥ forskellige modeller jfr. tabellen nedenfor.

 

Sådanne reduktioner vil fjerne al trængsel.

 

 

 

 

 

Her nedenfor som eksempel uddrag af høringssvar med oplysninger om timetællinger pÃ¥ Frederikssundvej mod kbh. det mest belastede sted.  

Kilde Vejdiraktoratet. Gengivet i Høringssvar, som ligger her:

http://www.noah.dk/trafik/Høringssvar%20Frederikssundfingeren.pdf 

 

Citat begyndt:

 

Citat slut

 

 

En reduktion af trafikken pÃ¥ Frederikssundvejen med omkring 33 % vil reducere trafikken i den mest belastede time til omkring 1770 biler. Derved er

trængslen væk. Hvis man satte prisen højere og samtidig udvidede den kollektive markat med flere tog og pendlerbusser

ville reduktionen være endnu større. Det er ikke undersøgt i nævnte undersøgelse.

 

Det vil være meningsløst at anlægge en vej som vist nedenfor. Der kan evt. være behov for enkelte ombygninger af nogle kryds i Ballerup som

foreslÃ¥et af borgergruppen "Grøn Trafik i Bycirklen" . Se herom:  http://www.trafik-bycirkel.dk/

 

 

Tilsvarende beregninger kan laves ved de andre veje som tænkes bygget/udvidet.

 

 

Med venlig hilsen 

Kjeld A. Larsen

Ivan Lund Pedersen

3116 0082  

 

Mere om sagen:

 

www.baeredygtigtrafik.dk