Fra: [email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt: 27. januar 2009 15:29
Til: [email protected]
Emne: Ny rapport om trængselsafgifter viser mulige reduktioner på 33-38
% af trafikken på indfaldsvejene i myldretiden. Rapporten, der er bestilt af
Regeringen, fjerner ethvert grundlag for alle planer om at udvide
indfaldsvejene mod København
RÃ¥det for
Bæredygtig Trafik
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København
35361212
København den 27. januar 2009
Til Folketingets Trafikudvalg
I forbindelse med igangværende trafikforhandlinger vil vi komme med følgende opfordring:
Ny rapport viser, at trængsel på indfaldsvejene kan fjernes med trængselsafgifter. Skån derfor Hovedstadsområdet for flere og større indfaldsveje
til Storkøbenhavn og spar milliarder af skatteydernes penge. Ifølge analysen vil trafikken i myldretiden på indfaldsvejene f.eks. kunne reduceres med 38 % ved ring 2, 33% ved M3 og 33% ved ring 4. Derved er al kø væk.
Rådet for Bæredygtig Trafik har tidligere opfordret regeringen og Vejdirektoratet til at foretage nye undersøgelser før det besluttes
at bruge milliarder og ødelægge store naturværdier på at udvide/bygge nye indfaldsveje til København.
Baggrunden er at Vejdirektoratet ikke tidligere har villet undersøge de trafikbegrænsende tiltag, som nu er regeringens politik.
â€Med hensyn til effekter af indførelse af road-pricing og øgede benzinpriser skal bemærkes, at regeringen ikke har planer om indførelse af vejafgifter og effekten heraf derfor ikke er vurderet i forhold til behovet for vejkapacitet i Frederikssundfingerenâ€.
Kilde: Brev af 3. Maj 2007 fra Vejdirektoratet. Se:. http://www.baeredygtigtrafik.dk/noahtrafik.pdf
Rådet for Bæredygtig Trafik kan nu henvise til en rapport med en vurdering af effekten af trængselsafgifter. Den er bestilt af regeringen og lavet af Tetraplan A/S
Selvom man kun regner med, at det skal koste 10 kr. at køre over en betalingsring i myldretiden og 5 kr. udenfor når man frem til meget store reduktioner af trafikken på indfaldsvejene. Ifølge analysen vil trafikken i myldretiden ved 3 ringe på indfaldsvejene f.eks. kunne reduceres med 38 % ved ring 2, 33% ved M3 og 33% ved ring 4. Det er regnet på forskellige modeller jfr. tabellen nedenfor.
Sådanne reduktioner vil fjerne al trængsel.
Her nedenfor som eksempel uddrag af høringssvar med oplysninger om timetællinger på Frederikssundvej mod kbh. det mest belastede sted.
Kilde Vejdiraktoratet. Gengivet i Høringssvar, som ligger her:
http://www.noah.dk/trafik/Høringssvar%20Frederikssundfingeren.pdf
Citat begyndt:
"
Citat slut
En reduktion af trafikken på Frederikssundvejen med omkring 33 % vil reducere trafikken i den mest belastede time til omkring 1770 biler. Derved er
trængslen væk. Hvis man satte prisen højere og samtidig udvidede den kollektive markat med flere tog og pendlerbusser
ville reduktionen være endnu større. Det er ikke undersøgt i nævnte undersøgelse.
Det vil være meningsløst at anlægge en vej som vist nedenfor. Der kan evt. være behov for enkelte ombygninger af nogle kryds i Ballerup som
foreslået af borgergruppen "Grøn Trafik i Bycirklen" . Se herom: http://www.trafik-bycirkel.dk/
Tilsvarende beregninger kan laves ved de andre veje som tænkes bygget/udvidet.
Med venlig hilsen
Kjeld A. Larsen
Ivan Lund Pedersen
3116 0082
Mere om sagen: