Transportministeriet
Att.: Dorthe Nøhr Pedersen
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
E- Mail: [email protected]
København den 20. december 2008
Vedr. Etablering af Metrostation ved Marmorkirken
Kære Dorthe Nøhr Pedersen,
Tak for det fremsendte notat vedrørende vores møde hos jer den 8. december.
I forbindelse med de tekniske drøftelser ved møderne i Transportministeriet den 17. november og 8. december, hvor Metroselskabet og kirkens teknikere deltog, mener vi fra kirkens side, at vi har fået besvaret størstedelen af de spørgsmål der har været, dels i forbindelse med den foreslåede placering af tunnelrøret og dels den planlagte metrostation ved Marmorkirken. Vi har forståelse for at de projekterende, altså Metroselskabet, ikke har beregninger eller færdige løsningsmodeller til de forskellige problemstillinger omkring kirken.
Vi er endvidere enige i at der, ved anlægsarbejder af denne art, er en hvis risiko, og at en del af projekteringsarbejdet er at foretage en konkret vurdering, for at formindske chancen for skader.
I modsætning til de fleste andre steder, hvor der anlægges metrostationer, er problematikken omkring Marmorkirken imidlertid den, at hvis der er noget der går galt, er skaden uoprettelig.
De mange møder med Metroselskabet, og senest møderne i Transportministeriet, har bestyrket os i, at anlægget af en metrostation få meter fra Marmorkirkens fundament, og tunnelrørets placering delvist under kirken, indebærer en hvis risiko. Selv med en meget detaljeret risikoanalyse, vil man ikke kunne forudse samtlige scenarier, og chancen for at der opstår, som tidligere nævnt, en uoprettelig skade på kirken, vil således være til stede.
Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at der foreligger sådanne risici, det er vi ikke ene om at mene, og vi er derfor glade for, at der nu bliver foranstaltet en seriøs gennemgang af alternativer til placering af både tunnelrør og metrostation. Fra kirkens side vil vi selvsagt deltage i et sådant arbejde og ser frem til en fortsat positiv dialog.
Udformning af pladsen omkring Marmorkirken er også blevet drøftet. Pladsen, som er en del af Amalienborg aksen, er en af de vigtigste i byen. Med den fastlåsning af opgange, elevatorer, skakte mv. vil pladsens ro og harmoni blive ødelagt.
Endeligt er der i driftsfasen, fordi tunnelrøret ligger lige under kirken, en betydelig risiko for at lyd forplanter sig fra togene og til kirkerummet. Det er, som tidligere nævnt, essentielt at der er mulighed for ro i kirken. Det er klart, at vores bekymringer ikke bliver mindre af det betydelige antal klager der er over støjproblemer i forbindelse med den eksisterende metro linje.
Ligeledes af disse grunde, er vi glade for, at der nu seriøst overvejes alternativer.
Jeg ser frem til at høre nærmere fra dig.
Med venlig hilsen
PÃ¥ Marmorkirkens vegne
Lise-Lotte Ascanius
Mobil 26284903