Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             21. oktober 2008

J. nr.           534-1

 

  

 

Status for IC4

 

Rollefordeling og godkendelsesproces

DSB har bestilt IC4-tog til levering fra AnsaldoBreda.

 

Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndigheden i Danmark, som skal godkende IC4-togene. Godkendelsen foregår i flere etaper. Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt. TÜV Nord er blevet inddraget som assessor.

 

DSB, AnsaldoBreda, og Trafikstyrelsen mødes jævnligt til statusmøder for at diskutere fremdriften i leveringen af sikkerhedsdokumentation og mere generelle aspekter om godkendelse og prøvekørsel.

 

Af figur 1 neden for fremgår processen for IC4-togenes stadier af godkendelse. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.

 

Figur 1, Forventede stadier af godkendelse:

Plan Stadie

Lukket spor uden passagerer

Ã…bent spor uden passagerer

Ã…bent spor med passagerer

Typedokumentation og test lukket spor

Typedokumentation, åbent spor med passagerer

Typegodkendt enkeltkørende togsæt

Type godkendelse sammenkoblet togsæt

Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt

Nuv. stadie

 

 

 

Status

To togsæt har tilladelse til kørsel i landsdeltrafik med passagerer. For et tredje togsæt er der ansøgt om ibrugtagningstilladelse.

 

Nyt siden sidste orientering

Af de to togsæt med tilladelse til kørsel i landsdeltrafik blev det første indsat den 7. august og det andet den 9. september 2008.

 

IC4 kører uden et fast indsættelsesmønster, men i udgangspunktet sker det et par gange om ugen. DSB har dog været nødsaget til at aflyse nogle få planlagte afgange i landsdelstrafikken, fordi der har kunnet konstateres større og mindre fejl på togsættene.

 

DSB ser med alvor på, at disse fejl ikke er blevet rettet, hvilket har medført en utilstrækkelig driftskvalitet. Dette er meddelt AnsaldoBreda skriftligt, og der har desuden været afholdt møder mellem DSB's ledelse, ledelsen af AnsaldoBreda og moderselskabet Finmeccanica. I den forbindelse er det gjort klart fra DSB's side, at driftskvaliteten af togsættene til landsdelstrafikken skal forbedres. Ved samme lejlighed har DSB indskærpet betydningen af det stillede ultimatum.

 

Trafikstyrelsen oplyser, at AnsaldoBreda den 1. september 2008 har fremsendt en oversigt og en redegørelse for de udestående punkter i forhold til en endelig typegodkendelse. Trafikstyrelsen har stillet spørgsmål til validiteten af oversigten og på den baggrund har AnsaldoBredo den 17. september 2008 fremsendt en ny oversigt.

 

Fortsat proces

Næste driftmæssige fase er, at IC4 indsættes som lyntog mandag-torsdag. Dette vil ske i takt med, at driftskvaliteten forbedres, og at der leveres flere togsæt.

 

Det er aftalt, at næste processuelle skridt er, at Trafikstyrelsen kan udstede en typegodkendelse (en endelig eller en, der er betinget af aftalt løsning af specifikke udeståender) for enkeltkørende togsæt.

 

Ud over de to allerede indsatte togsæt kan et tredje togsæt indsættes i landsdelstrafik under forudsætning af, at der foreligger en liste over alle udestående punkter, som er gennemgået af TÜV. Spørgsmålet om udestående punkter blev drøftet på møde den 25. september 2008 mellem DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen.

 

Forud for tilladelsen til at flere end tre togsæt kan køre i landsdelstrafik skal eksponeringen af risici, proces mod en betinget typegodkendelse samt vurdering af listen over udestående punkter tages i betragtning.

 

Den endelige typegodkendelse af sammenkoblede togsæt vil komme efter typegodkendelsen af enkeltkørende togsæt. Den detaljerede proces herfor er ikke på plads endnu. Det er hensigten, at processen skal granskes af den uafhængige assessor. Trafikstyrelsen har anmodet AnsaldoBreda om at fremlægge kommissoriet for, hvad assessor skal gøre med henblik på godkendelse i Trafikstyrelsen.

 

 

 

 

Erstatningsmateriel

Dobbeltdækkere

DSB har den 14. oktober 2008 underskrevet kontrakt med Railpool om leje af 45 dobbeltdækkervogne. Vognene produceres af Bombardier, der har oplyst, at de 40 vogne kan leveres inden udgangen af 2009. De sidste 5 vogne leveres i direkte forlængelse af de 40.

 

ICE-TD

DSB har udnyttet sin option på leje af flere ICE-TD togsæt og har indgået en aftale med Deutsche Bahn om yderligere 3 togsæt. Derved udvides det eksisterende samarbejde om anvendelse af ICE-TD til at omfatte i alt 13 togsæt.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed