Notat

 

 

Dato             16. januar 2009

Dok.id       

J. nr.           462-1

 

 

Vedr.: Nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om rammerne for anvendelse af Intelligente Transport Systemer (ITS) indenfor vejtransport og for samordning med andre transportmidler. KOM (2008) 887.

Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.

Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 16. december 2008. Det er fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 80, stk. 2, hvorefter procedurebestemmelserne i artikel 71 finder anvendelse. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.

Formålet med direktivet er at sikre interoperabilitet og koordineret anvendelse af intelligente transportsystemer (ITS) i Fællesskabet. Direktivforslaget sætter rammerne for den koordinerede anvendelse og brug af intelligente transportsystemer i fællesskabet og udvikling af de nødvendige specifikationer på området.

I den forbindelse fremgår det af forslagets artikel 3, at medlemslandene navnlig skal:

a) sikre, at der stilles pålidelige, regelmæssigt opdaterede og relevante vejtransportdata til rådighed for ITS-brugere og ITS-tjenesteudbydere.

b) sikre, at vejtrafik- og rejsedata og andre relevante oplysninger kan udveksles mellem de kompetente trafikinformations- og trafikstyringscentre i forskellige regioner og medlemsstater.

c) træffe de nødvendige foranstaltninger for at integrere sikkerheds- og sikringsrelaterede ITS-systemer i køretøjer og i vejinfrastruktur, og udvikle sikre brugergrænseflader.

d) træffe de nødvendige foranstaltninger for at integrere forskellige ITS-applikationer, herunder informationsudveksling og kommunikation mellem køretøjer og vejinfrastruktur, indenfor en fælles platform.

Endvidere forudsættes det, at ITS-applikationer, der kræver løbende, præcise, timings- og positioneringstjenester skal benytte satellitetbaseret infrastruktur eller tilsvarende teknologisk præcisionsniveau.

Af forslagets artikel 4 fremgår det, at Europa-Kommissionen skal til brug for ovenstående definere specifikationer for brugen af ITS indenfor følgende prioriterede områder: 1) Optimal brug af vej-, trafik- og rejseinformation, 2) Trafik og godslogistik i de europæiske transportkorridorer og større byer, 3) Trafiksikkerhed og beredskab samt 4) Samspil mellem køretøjer og infrastruktur.

Direktivforslaget indeholder desuden krav til typegodkendelse af ITS-udstyr og software, regler om persondatabeskyttelse, oprettelse af et ITS-udvalg med medlemslanderepræsentanter samt en rådgivende high level gruppe med repræsentanter fra interessenter og erhvervsliv.

For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens begrundelse for forslaget, at det er rettet mod tværnationale aspekter, som ikke (alene) kan reguleres på medlemsstatsniveau, fx interoperabilitet mellem ITS-udstyr og etablering af et indre marked for ITS-tjenester.

Videre fremgår det, at forslaget først og fremmest drejer sig om, at opnå europæiske eller harmoniserede trafik-, trafikinformations- og trafikledelsestjenester. Da dette ikke kan udføres af medlemslandene, må der vedtages fællesskabsregler, idet medlemslandene ellers ville forsætte med at udvikle og implementere individuelle løsninger til skade for fremtidig harmonisering, standardisering og interoperabilitet. Dette vurderes af Kommissionen at ville føre til en yderligere forværring af den trafikale situation. Endelig vil handling på fællesskabsniveau give effektivitetsgevinster og stordriftsfordele. Samlet set er det Kommissionens vurdering, at ovenstående kun kan løses gennem fælles regler, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

Regeringen er enig i, at anvendelse af ITS-udstyr og –tjenester er karakteriseret ved en teknologi, der benyttes over grænser, og at det derfor er mest hensigtsmæssigt, at de overordnede rammer for koordinering af udviklingen og standardiseringen af ITS foregår på fællesskabsniveau. Det fremgår ikke entydigt af forslaget, hvordan rammerne skal defineres, men det fremgår dog, at rammerne må sættes under forudsætning af, at det overlades til medlemsstaterne at vurdere behovet for ibrugtagning af ITS, samt at medlemsstaterne sikres maksimal indflydelse på ITS-specifikationerne gennem et udvalg.

Samlet set finder regeringen således under ovennævnte forudsætning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.