Bycirklens sekretariat 2009 Frederikssund
kommune Kommunaldirektøren Torvet 2 3600
Frederikssund Tlf.  4735 1000 www.bycirklen.com
Til Medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg
Frederikssund d. 19. januar 2009
MOTORVEJ TIL FREDERIKSSUND NU!
Forhistorien er lang
Til sommer er det 42 år siden, Folketinget i 1967 vedtog projekteringsloven for en ny motorvej fra Motorring 3 til Frederikssund. Strækningen mellem Motorring 3 og Motorring 4 blev påbegyndt i 1976, men på grund af statsligt byggestop blev kun strækningen mellem Ring 3 og Motorring 4 anlagt.
Derfor har Frederikssundfingeren i mange, mange år trafikalt set været plaget af køkørsel, af sivetrafik og af ventetid. Allerede i dag kører 50.000 biler dagligt gennem de tætte byområder i Ballerup, 30.000 tværs gennem Stenløse by, og 22.000 biler giver dagligt kø på Kronprins Frederiks Bro mellem Hornsherred og Frederikssund og gennem Frederikssund.
Frederikssundsvej er den mest trafikerede statsvej overhovedet, der ikke har motorvejsstatus! Det går ud over de mange borgere, der bor langs vejen og i de talrige mindre byer, der er præget af sivetrafik. Det går ud over erhvervslivet, der både har svært ved at få arbejdskraften frem og varer ind og ud af området.
I 1999 besluttede Folketinget, at Vejdirektoratet skulle gennemføre VVM-undersøgelse af en ny højklasset vejforbindelse til Frederikssund. Fire linjeføringer er blevet undersøgt, før Vejdirektoratet i sommeren 2008 afleverede sin indstilling til ministeren med en anbefaling af en motorvej i det åbne land. Men så længe Folketinget ikke har fastlagt linjeføringen endeligt, afkaster alle de forskellige linjeføringer byggerestriktioner og nedrivningstrusler af sig. Det skaber helt kaotiske forhold for f.eks. grundejerne langs Frederikssundsvej.
Motorvejen løser op for den nuværende utålelige situation
Den nuværende trafikale situation og usikkerheden om, hvad der kommer til at ske, er utålelig for Hovedstadsregionen, for Erhvervslivet i Nordsjælland, for trafikanterne, for beboerne og de erhvervsdrivende omkring Frederikssundsvej og for Ballerup, Egedal og Frederikssund kommuner. Det råder den nye motorvej i det åbne land bod på:
Motorvejen åbner for Frederikssundfingeren som Hovedstadsregionens største udviklingsområde
Frederikssundfingeren er og skal fremover være det hurtigst voksende område i Hovedstadsregionen, både hvad angår befolkning og arbejdspladser. Det fremgår af Regeringens Fingerplan 2007 og af de tre Bycirkelkommuners planlægning. De tre kommuner har tilsammen et formidabelt udviklingspotentiale. I Måløvknudepunktet er der arealer til mange nye arbejdspladser og Nordeuropas største ferie- og oplevelsesområde. Egedal Park er Hovedstadsregionens største byggegrund på næsten 1 million m2. En helt ny by ved Frederikssund har plads til 6.000 boliger, 15.000 indbyggere og op til 6.000 nye arbejdspladser.
Skal Hovedstadsregionen udvikle sig i overensstemmelse med Regeringens Fingerplan 2007, kræver det en højklasset vej til Frederikssund og en ny forbindelse over eller under Roskilde Fjord. Erhvervs- og samfundsudviklingen kræver motorvej til Frederikssund.
Motorvejen sikrer, at erhvervslivet i Nordsjælland kan få arbejdskraft og varer frem
Det er en gammelkendt sandhed, at virksomheder i hele Nordsjælland har problemer med at få arbejdskraft og varer frem.
Senest har virksomheden Sundolitt med hovedsæde i Slangerup besluttet at udvide produktionen i Billund, fordi det er hurtigere af få varer leveret til f.eks. Sydsjælland fra Billund, end det er fra Slangerup.
Direktør for Toms og bestyrelsesformand for Dansk Industri Jesper Møller understreger, at en Frederikssundsmotorvej har meget stor betydning for erhvervslivet generelt:
â€Det er vanskeligt for mange virksomheder i omrÃ¥det at fÃ¥ deres varer væk med vognmænd, ligesom de belastede vejforhold gør det vanskeligt og mere besværligt for virksomhedernes ansatte at nÃ¥ frem. Det er oplagt, at en Frederikssundsmotorvej er nødvendig.â€
Motorvejen sætter stop for trafikanternes tidsspilde og unødige store bidrag til CO2 – udslippet
De daglige køer både på Frederikssundsvej, på Kronprins Frederiks Bro og gennem Frederikssund betyder spildtid på vej til og fra arbejde. Det betyder også, at CO2 belastningen fra trafikken i dag er væsentlig større end nødvendigt.
Motorvejen betyder mindre støj og luftforurening i byerne
Beboerne langs Frederikssundsvej og i de mindre byer nord og syd for Frederikssundsvej, der er plaget af sivetrafik lider i dag under både trafikstøj og luftforurening.
Motorvejen ophæver restriktioner og usikkerhed for grundejerne langs Frederikssundsvej
De nuværende mange mulige linjeføringer for den kommende motorvej afkaster byggelinjer, -restriktioner og usikkerhed. Problemet er særlig stort omkring Frederikssundsvej. Det forsvinder, når den endelige linjeføring er lagt fast.
Motorvejen sikrer, at Bycirkelkommunerne kan planlægge fremtiden
En afklaring af linjeføringen for den ny motorvej er afgørende for planlægningen i Ballerup, Egedal og Frederikssund. Beslutningen om at etablere vejen så hurtigt som muligt er afgørende for, at kommunernes store udviklingspotentiale kan bringes i spil.
Beslutningsgrundlaget er på plads
Med Infrastrukturkommissionens anbefaling af, at en motorvej til Frederikssund besluttes så hurtigt som muligt, med Regeringens påpegning af, at der skal etableres en motorvej mellem Ballerup og Frederikssund, og med Vejdirektoratets VVM-undersøgelser og indstillingen om, at motorvejen bør ligge i det åbne land, er beslutningsgrundlaget nu på plads.
Beslutningerne er lige for
Vi håber på og forventer, at den nye trafikaftale blandt andet indeholder beslutninger der sikrer:
Vi glæder os til at mødes med Trafikudvalget den 29. januar.
Borgmester                                    Borgmester                   Borgmester
Ole Find Jensen                               Ove E. Dalsgaard           Svend Kjærgaard Jensen
Frederikssund Kommune                    Ballerup Kommune          Egedal Kommune