Den 3. juni 2008 afgav Folketingets Trafikudvalg beretning om beslutningsforslag nr. B 115 om bedre vilkår for cyklismen.
Beretningen indeholder en række forslag, der har til formål at skabe bedre vilkår for cyklismen. Min forgænger redegjorde under et samråd i Folketingets Trafikudvalg den 4. september 2008 for sine overvejelser om de forslag i beretningen, der hører under Justitsministeriets område. Jeg vedlægger en udskrift af det pågældende talepapir, hvis indhold jeg i det hele kan tiltræde.
Jeg kan supplerende oplyse, at Justitsministeriet og Rigspolitiet – som varslet under samrådet – den 19. december 2008 holdt et møde med Dansk Cyklist Forbund for at afklare, om forbundet kunne pege på andre muligheder for at gøre færdselsloven mere cyklistvenlig.
Det blev på mødet aftalt, at Dansk Cyklist Forbund vil vende tilbage til Justitsministeriet med supplerende oplysninger og bemærkninger i tilknytning til de forslag, som forbundet fremlagde på mødet. Når dette er sket, vil jeg tage nærmere stilling til forslagene og vende tilbage til Folketingets Trafikudvalg med en redegørelse herfor.
Hvad angår Trafikudvalgets forslag om at udstyre cykler med en letaflæselig chip, så stjålne cykler hurtigt og sikkert kan identificeres, vedlægges til orientering kopi af en udtalelse af 3. november 2008 fra Københavns Kommune og en udtalelse af 17. december 2008 fra Rigspolitiet.
Det fremgår bl.a. af udtalelsen fra Københavns Kommune, at kommunen efter en nærmere undersøgelse af de eksisterende muligheder har udvalgt en teknologisk model for en cykelchip, som nu skal afprøves. Hvis teknologien viser sig anvendelig, agter kommunen herefter at gennemføre en forsøgsordning med chippen.
Af Rigspolitiets udtalelse fremgår bl.a., at Københavns Politi er informeret om Københavns Kommunes planer om en forsøgsordning, men at nærmere drøftelser mellem politiet og kommunen om gennemførelsen heraf afventer, at de tekniske forudsætninger er til stede.
Jeg finder det naturligt at afvente udfaldet af kommunens projekt, før det eventuelt overvejes at indføre en generel ordning med chip i cykler. Â
For sÃ¥ vidt angÃ¥r Trafikudvalgets forslag om at lade kommunerne indsamle og registrere efterladte cykler fremgÃ¥r det af Rigspolitiets udtalelse, at Københavns Kommune allerede i dag i forbindelse med projektet â€Ren By†ca. to gange Ã¥rligt foretager indsamling af cykler, der ikke længere er i brug. Projektet udføres i samarbejde med Københavns Politis Hittegodskontor, og det er politiets kørselsafdeling, der afhenter hittegodscyklerne. Københavns Politi har i øvrigt over for Rigspolitiet oplyst, at Københavns Kommune jævnligt afleverer cykler, der er indsamlet i bl.a. parker. Cyklerne bliver herefter registreret i politiets register for efterlyste cykler og knallerter (cykelregisteret) af politiet.
Det er således allerede i dag muligt for kommunerne at indsamle hittegodscykler. Kommunen er i den forbindelse omfattet af bestemmelsen i hittegodslovens § 1 om, at hittegods snarest muligt skal afleveres til politiet, og kommunen har ikke mulighed for at forestå registreringen af cyklerne i politiets cykelregister.
Jeg vil anmode Rigspolitiet om at gøre KL og politikredsene opmærksomme på, at der er mulighed for – som det er sket i København – at lave konkrete samarbejdsaftaler mellem kommunen og det lokale politi om kommunens indsamling af hittegodscykler. Jeg finder på nuværende tidspunkt ikke herudover grundlag for at tage nye initiativer vedrørende hittegodscykler.
Brian Mikkelsen
                                     /
                                               Anette Arnsted