Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
Aalborg den 19 Januar 2009
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København n K
Jeg har netop læst at Deutsche Bahn vil byde på togtrafikken i Vestjylland. Meget godt. Men!!! Er
det ikke snart på tide at Deutsche Bahn og andre selskaber kan byde på IC og ICL trafikken. En
togbillet fra Aalborg til København er jo dyrere end en flybillet. Norwigian Air tilbyder billetter ned
til under 400 kroner inklusive afgifter, der kan købes ind til dagen før, på hverdage. Køber man dem
bare få dage forinden kan de fås helt ned til 199 kroner. Den tur tager 45 minutter, og selv med
check in, og transport til og fra lufthavnen, kan dette bedre betale sig. En almindelig enkeltbillet på
2 klasse hos DSB, ligger 348 kroner plus pladsbillet. Hos DSB kan man få en billet med alle
tænkelige restrektioner og betingelser, forudsat den bestilles senest 3 dage før (og der er de som
regel udsolgt) – de såkaldte Orangebilletter.
Er det ikke snart på tide at sætte landstrafikken i udbud, da jeg er overbevist om at andre selskaber
vil kunne gøre det markant bedre, og om ikke andet tvinge DSB til at sætte priserne ned. F.eks.
Deutsche Bahn, der kører med Bahncards, der giver op til 50% rabat, vel at mærke uden
restrektioner.
Det må være på sin plads at der begynder at komme udbud på fjerntrafikken, specielt nu hvor det –
omsider – går op for Danmark at de er de eneste i Europa, der stadig kører med tog som på H.C.
Andersens tid. H.C. Andersen skrev noget om den hæsblæsende fart over Fyn med 30 km/t. Enkelte
steder kører DSB med hele 180 km/t og er vanvittigt stolte heraf, men i Europa kører selv IC tog
med 200 km/t. Og nok er Danmark måske ikke stort, men hvis opgaven med at få forbundet
Aalborg med København på 3 timer skal gå i opfyldelse, vil jeg mene at DSB har bevist, at de ikke
magter opgaven. Og prismæssigt kan de generelt ikke magte at køre tog overhovedet. Deutsche
Bahn der i mod, hvor staten stadig har hovedindflydelsen, ville være meget bedre til at løse denne
opgave.
Deutsche Bahn har erfaringen med Højhastighedstog. ICE, der kører med op til 250 km/t, og flere
strækninger der udbygges til 300 km/t. Endvidere har de ovennævnte rabatsystem. Og i dag er
jernbanen den, der transportere flest mennesker i Tyskland. Det går hurtigt, det er billigt. Jeg har
tidligere skrevet til DSB angående dette, men enten snakker de uden om, eller også nægter de
direkte at svare på spørgsmålene.
Jeg skal skåne Jer for min mening om DSB’s håndtering af IC4 sagen i den forbindelse, da dette
brev ville bliver til en bog i så fald.
Jeg håber virkelig snart der bliver gjort noget for at DSB får noget værdigt konkurrence – i HELE
Danmark (Frederikshavn/Esbjerg/Sønderborg - København , og evt. også ruter der går F. eks
Frederikshavn/Aalborg til Esbjerg/Herning/Struer osv. uden skift. Og også tog med mere fart på.
Også fra Nordjylland til Hamburg (uden skift).Eksempelvis hørte jeg et forslag engang om at man
lavede en højhastighedsforbindelse mellem Aalborg og Hamburg, der kun havde stop i Århus og
Kolding. Det kan kun være manglende vilje der mangler til dette. Begrundelserne for ikke at gøre
det er naturligvis kundegrundlaget. Men hvem gider sidder og rumle i et tog i ca. 1 �½ time, fra
klokken 05:59, for så at skifte i Århus, og først være i Hamburg klokken 12:32. Det er 6,5 time, og
TRU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 228: Henvendelse af 19/1-09 fra David Kastholm Christensen, Aalborg vedr. landstrafikken på jernbanen
så skal man oven i købet betale en pris for det som er helt hen i vejret. Hos Deutsche Bahn kan man
komme ned på 39 euro for en enkelt, som i øvrigt kan gælde helt til det sydligste Tyskland. Jeg kan
godt forstå kunderne holder sig væk. Hvis man kunne barbere den tid ned til måske 3 timer (hvilket
med nutidens højhastigheds tog, ikke burde være et problem), og sørgede for ordentlige rabatter, og
almindeligt rimelige priser, skulle kunderne nok komme af sig selv. Man kunne f.eks. arrangere
weekendture til Hamburg for billige penge. Folk vil pludselig benytte sig af det, for nu kan det
betale sig både økonomisk, og man kan komme derned på godt den halve tid af hvad man kunne
før. For ikke at tale om dem der skal videre fra Hamburg ud i Europa. Flytrafikken magter denne
opgave i Aalborg. London-ruten er f.eks. på vej tilbage til Aalborg igen. Hvorfor kan DSB så ikke
klare Hamburg?
Jeg tvivler på at DSB på noget tidspunkt kunne finde på dette, derfor dette brev til Folketingets
trafikudvalg, om udlicitering af fjernstrækningerne i Danmark.
Jeg håber virkelig at, IC4 eller ej, at der alligevel kan komme elektrificering af det danske
jernbanenet, da dette er en forudsætning for højere hastighed.
Jeg er i hvert fald af den mening at hvis folk skal bruge toget mere i fremtiden, skal der drastiske
ændringer til på de danske togskinner.
Med venlig hilsen
David Kastholm Christensen