Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.
Tjæreby, den 18. jan.2009
Til Formanden for Trafikudvalget Hr. Flemming Damgaard Larsen MF (V) og Trafikudvalget!
Omfartsvej Ved Nykøbing Falster!
Vi har gennem den lokale presse,  konstateret at repræsentanter for beboerne på Vesterskovsvej, var til foretræde for Trafikudvalget torsdag den 16. d.m.
 For ved foretræde at fremlægge problemerne med trafikken på Vesterskovsvej, hvilket er meget forståeligt og vi i Ommerudvalget har stor forståelse og sympati for, at der skal findes en løsning.
De skulle angiveligt have fremført som noget nyt, at støjforureningen på Vesterskovsvej skulle være værre, end andre steder?
Her ønsker vi at gøre opmærksom på: Ommerudvalget har fra starten gjort opmærksom på miljø forurening, her under støj.
Endvidere har vi gjort opmærksom på, at støjen absolut ikke er værre i centrum end på den øvrige strækning, specielt ikke i begge ender af byen.
Dette begrundet med at trafikken i centrum er baseret på trille kørsel, hvor der længere ude køres langt stærkere med kraftige opbremsninger og igangsætninger, grundet trafiktætheden breder sig ud fra centrum.
Alt dette med forøget støj niveau som følge i yderområderne.
Vi finder det derfor beklageligt, at delegationen fra Vesterskovsvej, i deres iver på at komme af med trafikken, som er yderst forståelig.
Peger på en løsning, der flytter de problemer de selv har,  til andre steder i byen,
Det er derfor meget beklageligt, at beboerne på Vesterskovsvej ikke har fundet det formålstjenligt, at sætte sig grundigt ind i forslaget fra Ommerudvalget.
Et forslag som forsøger at tage hensyn til trafikken på lang sigt. Men samtidig til alle beboerne i området på kort sigt. Ikke blot til beboere i centrum.
Da eksperter, samtidig mener at første etape af â€ommerforslag†kan laves hurtigere end den â€bynæreâ€, finder vi - det virker forkert og ligegyldigt: For at komme af med egne problemer, sÃ¥ at peger pÃ¥ forslag, der blot flytter disse problemer, til andre af byens borgere.
Vi må fortsat fastholde at trafikken på E55 syd er i en rivende udvikling. Der kommer nu to nye færger til Gedser med forventet trafik stigning, der bliver derfor  på længere sigt, behov for en direkte forbindelse fra Gedser til motorvejen E47.
Det vil derfor på sigt, være en god løsning med noget der ligner forslaget fra ommerudvalget, at starte med etape I, vil løse de akutte problemer, samt give mulighed for på sigt at ende i en perfekt løsning, for hele området.
Ideen er specielt god, fordi den ikke tager længere tid at færdiggøre, en det â€bynære†projekt, tvært imod.
Må vi i øvrigt gøre opmærksom på, at stemningen på Lol.-Falster er den: Nu har staten solgt Scandlines med en ikke ubetydelig fortjeneste, til et privat rederi der satser voldsomt på færgetrafik, ikke mindst ved Gedser.
Det vil derfor være rimeligt, om noget af fortjenesten blev brugt til at sikre fremkommeligheden og trafiksikkerheden til og fra Gedser. Ikke mindst for beboerne i omrÃ¥det hvor trafikken skal i gennem.              Â
Sendes som kopi til: Finansminister Lars Lykke Rasmussen (V)
                               Transportminister Lars Barfoed (KF)
                               Folketingsmedlem Henrik Høegh (V)
                               Folketingsmedlem Lennart Damsbo Andersen (A)Â
                               Folketingsmedlem Flemming Bonne (SF)
Bilag: Argumenter/ fordele -ulemper
P. u.v.
Bøje Struck
Bilag 1
Argumenter/ fordele – ulemper:
Fordele/-ulemper ved : Ommer forslag:                       Fordele/-ulemper ved : Bynær omfartsvej:
Fremtidssikret Europavej ved fuld udbygning                             Ikke fremtids sikret, anvisning for udbygning
                                                                                                                     i begge ender mangler
Fremtidssikret mht. modulkøretøjer  Rundkørsler ikke projekteret til modulkøretøjer
1 etape 3 km. kan laves for ca. 75 mil. Kr. 1 etape kan laves for ca. 250 mil.
Løser problemet i banegårdskrydset Løser problemet i banegårdskrydset
Flytter problemerne til begge ender af Nyk. F. by Flytter problemerne til begge ender af Nyk. F. by
midlertidigt                                                                                                 varigt Â
Kan opgraderes til motorvej senere Kan ikke opgraderes til motorvej senere
Fuldt udbygget separeres hurtiggående trafik fra                                  Kan ikke separere hurtiggående trafik fra                                                                                                                                                           langsom trafik                                                                                              langsom trafik
Ved opgradering til motortrafikvej /-motorvej sikres                             Kan ikke opgraderes til motortrafikvej/-motorvej de svage i trafikken                                                                                     sikre ikke de svage i trafikken
Fuld udbygning af ommer forslag løser alle problemer Fuld udbygning etape I + II løser ikke problemer                                 Â
                                                                                                                      Mangler ca. 4 km. i nord og 10. i syd                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Â
Sikre alternativ vej til ambulance & rednings kørsel Ved trafikprop kan ambulance og brandvæsen                                                                                                        ikke komme frem
Flytter faregodstransporter ud i landet og væk fra by Flytter faregodstransporter fra Bykernen
                                                                                                                       til byens udkant områder
Ved fuld udbygning generes mindst mulige husstande    Ved fuld udbygning generes husstande i                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Â
                                                                                                                       begge ender af Nykøbing by.
Er samfunds økonomisk ???? (ingen unødige omkostning) ?????? unødige omkostninger for en fremtids
                                                                                                                        løsning (ikke samfunds økonomisk)
Løser problemerne med Transittrafikken til-fra færgehavn Gedser Løser kun problemerne med Transittrafikken i
                                                                                                                         Nykøbings centrum
Flytter den tunge og farlige Lastbil 210.000 stk. til Ã¥ben Flytter den tunge og farlige lastbiltrafik til  Â
land                                                                                                                 udkantsomrÃ¥de begge ender af Nykøbing                                                                                                           Â
Flytter ligeledes tunge og farlige bustrafik Flytter kun tunge og farlige bustrafik fra
                                                                                                                         centrum
Bustrafikken vil stige til Metropol byerne:     Berlin - Prag - Budapest   mv.
Bedre udvikling af Nykøbing by mht. boliger og erhverv             Mulighed for at udbygge Nykøbing F. by mht. Â
                                                                                                                         Boliger og erhverv kun øst for â€bynærvejâ€
En lige linie fra Gedser til motorvejen er mest miljørigtig Er ikke miljørigtig pga. mange rundkørsler
                                                                                                                         og bolig områder
Matcher til EU Ten-Projekt: Motorvej fra Syditalien til Norge                Matcher ikke EU Ten-Projekt om gennem
Via Rostock ved fuld udbygning.                                                                 gående motorvej.