Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.

 

 

 

Tjæreby, den 18. jan.2009

 

 

 

Til Formanden for Trafikudvalget Hr. Flemming Damgaard Larsen MF (V) og Trafikudvalget!

 

 

Omfartsvej Ved Nykøbing Falster!

 

 

 

Vi har gennem den lokale presse,  konstateret at repræsentanter for beboerne på Vesterskovsvej, var til foretræde for Trafikudvalget torsdag den 16. d.m.

 For ved foretræde at fremlægge problemerne med trafikken på Vesterskovsvej, hvilket er meget forståeligt og vi i Ommerudvalget har stor forståelse og sympati for, at der skal findes en løsning.

 

De skulle angiveligt have fremført som noget nyt, at  støjforureningen på Vesterskovsvej skulle være værre, end andre steder?

Her ønsker vi at gøre opmærksom på: Ommerudvalget har fra starten gjort opmærksom på miljø forurening, her under støj.

Endvidere har vi gjort opmærksom på, at støjen absolut ikke er værre i centrum end på den øvrige strækning, specielt ikke i begge ender af byen.

Dette begrundet med at trafikken i centrum er baseret på trille kørsel, hvor der længere ude køres langt stærkere med kraftige opbremsninger og igangsætninger, grundet trafiktætheden breder sig ud fra centrum.

Alt dette med forøget støj niveau som følge i yderområderne.

Vi finder det derfor beklageligt, at delegationen fra Vesterskovsvej, i deres iver på at komme af med trafikken, som er yderst forståelig.

Peger på en løsning, der flytter de problemer de selv har,  til andre steder i byen,

Det er derfor meget beklageligt, at beboerne på Vesterskovsvej ikke har fundet det formålstjenligt, at sætte sig grundigt ind i forslaget fra Ommerudvalget.

Et forslag som forsøger at tage hensyn til trafikken på lang sigt. Men samtidig til alle beboerne i området på kort sigt. Ikke blot til beboere i centrum.

Da eksperter, samtidig mener at første etape af ”ommerforslag” kan laves hurtigere end den ”bynære”, finder vi - det virker forkert og ligegyldigt: For at komme af med egne problemer, så at peger på forslag, der blot flytter disse problemer, til andre af byens borgere.

Vi må fortsat fastholde at trafikken på E55 syd er i en rivende udvikling. Der kommer nu to nye færger til Gedser med forventet trafik stigning, der bliver derfor  på længere sigt,  behov for en direkte forbindelse fra Gedser til motorvejen E47.

Det vil derfor på sigt, være en god løsning med noget der ligner forslaget fra ommerudvalget, at starte med etape I, vil løse de akutte problemer, samt give mulighed for på sigt at ende i en perfekt løsning, for hele området.

Ideen er specielt god, fordi den ikke tager længere tid at færdiggøre, en det ”bynære” projekt, tvært imod.

 

Må vi i øvrigt gøre opmærksom på, at stemningen på Lol.-Falster er den: Nu har staten solgt Scandlines med en ikke ubetydelig fortjeneste, til et privat rederi der satser voldsomt på færgetrafik, ikke mindst ved Gedser.

Det vil derfor være rimeligt, om noget af fortjenesten blev brugt til at sikre fremkommeligheden og trafiksikkerheden til og fra Gedser. Ikke mindst for beboerne i området hvor trafikken skal i gennem.                

 

 

Sendes som kopi til: Finansminister Lars Lykke Rasmussen (V)

                                Transportminister Lars Barfoed (KF)

                                Folketingsmedlem Henrik Høegh (V)

                                Folketingsmedlem Lennart Damsbo Andersen (A) 

                                Folketingsmedlem Flemming Bonne (SF)

 

Bilag: Argumenter/ fordele -ulemper

 

P. u.v.

Bøje Struck

 

 

 

 

Bilag 1

 

Argumenter/ fordele – ulemper:

 

Fordele/-ulemper ved : Ommer forslag:                                                  Fordele/-ulemper ved : Bynær omfartsvej:

                                                         

Fremtidssikret  Europavej ved fuld udbygning       Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â   Â Â Â Â Â Â Â  Ikke fremtids sikret, anvisning for udbygning

                                                                                                                      i begge ender mangler 

 

Fremtidssikret mht. modulkøretøjer                                                      Â  Rundkørsler ikke projekteret til modulkøretøjer

 

1 etape 3 km. kan laves for ca. 75 mil. Kr.                                               1 etape kan laves for ca. 250 mil.    

 

Løser problemet i banegÃ¥rdskrydset                                                        Løser problemet i banegÃ¥rdskrydset

 

Flytter problemerne til begge ender af Nyk. F. by                                  Flytter problemerne til begge ender af Nyk. F. by

midlertidigt                                                                                                  varigt  

 

Kan opgraderes til motorvej senere                                                          Kan ikke opgraderes til motorvej senere

 

Fuldt udbygget separeres hurtiggående trafik fra                                   Kan ikke separere hurtiggående trafik  fra                                                                                                                                                            langsom trafik                                                                                              langsom trafik

 

Ved opgradering til motortrafikvej /-motorvej sikres                             Kan ikke opgraderes til motortrafikvej/-motorvej de svage i trafikken                                                                                      sikre ikke de svage i trafikken   

 

Fuld udbygning af ommer forslag løser alle problemer                          Fuld udbygning etape I + II løser ikke problemer                                  

                                                                                                                       Mangler ca. 4 km. i nord og 10. i syd                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Sikre alternativ vej til ambulance & rednings kørsel                               Ved trafikprop kan ambulance og brandvæsen  Â Â Â                                                                                                                           ikke komme frem

 

Flytter faregodstransporter ud i landet og væk fra by                             Flytter faregodstransporter fra  Bykernen

                                                                                                                        til  byens udkant områder

 

Ved fuld udbygning generes  mindst mulige husstande                       Â Â Â  Ved fuld udbygning generes  husstande i                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

                                                                                                                        begge ender af Nykøbing by.

 

Er samfunds økonomisk  ???? (ingen unødige omkostning)                    ?????? unødige omkostninger for en fremtids

                                                                                                                         løsning  (ikke samfunds økonomisk)

 

Løser problemerne med Transittrafikken til-fra færgehavn Gedser       Løser kun problemerne med Transittrafikken i

                                                                                                                          Nykøbings centrum

 

Flytter den tunge og farlige Lastbil 210.000 stk. til Ã¥ben                           Flytter den tunge og farlige lastbiltrafik til   

land                                                                                                                  udkantsområde begge ender af Nykøbing                                                                                                             

 

Flytter ligeledes tunge og farlige bustrafik                                                  Flytter kun tunge og farlige bustrafik fra

                                                                                                                          centrum

 

Bustrafikken vil stige til Metropol byerne:      Berlin  -  Prag  -  Budapest   mv.                                     

 

Bedre udvikling af Nykøbing  by mht. boliger og erhverv                         Mulighed for at udbygge Nykøbing F. by mht.  

                                                                                                                          Boliger og erhverv kun øst for ”bynærvej”

 

En lige linie fra Gedser til motorvejen er mest miljørigtig                         Er ikke  miljørigtig pga. mange rundkørsler

                                                                                                                          og bolig omrÃ¥der 

 

Matcher til EU Ten-Projekt: Motorvej fra Syditalien til Norge                 Matcher ikke EU Ten-Projekt om gennem

Via Rostock ved fuld udbygning.   Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â  gÃ¥ende motorvej.