Til Folketingets Trafikudvalg.                                                                Egholm den 17.januar 2009
Vi har forstået på omtalen i pressen, at de tre nordjyske politikere, Ulla Astman, Mariann Nørgaard og Egon Pleidrup, har fået overbevist udvalgets medlemmer om, at der hurtigst muligt skal afsættes penge til en 3. Limfjordsforbindelse.. Begrundelsen skulle være voldsomme trængselsproblemer ved Aalborg.. Samt at udviklingen i Nordjylland vil gå i stå uden en ekstra forbindelse!?
I Egholms Venner har vi mildt sagt ingen forståelse for disse argumenter.. Med hensyn til trængselsproblemerne, så bemærker vi, at Vejdirektoratet formoder at trafikken fremover vil stige med 2 % om året.. Disse formodninger er fremsat under forudsætning af at der intet andet foretages på trafikområdet.. Sådan er virkeligheden jo nok ikke.. Regeringen har lagt op til at der ved Aalborg indføres ITS, og at der nord for Limfjordstunnellen udvides fra 2 til 3 spor.. Heller ikke tiltag som vejafgifter, og de stigende brændstofpriser er taget med i betragtning. Vi henviser i øvrigt til Infrastrukturkommissionens rapport.
Noget andet er at den fjordkrydsende trafik slet ikke er stigende! Ifølge Aalborg Kommunes Trafik og Miljøberetning fra 2006, er trafikken stagnerende.. Ved tunnelen er den ganske vist steget med
1 % mens den ved Limfjordsbroen er faldet med 4 % Samlet set giver det, i følge beretningen et fald på 1 %. Det undrer os derfor at politikerne derfor stadig påstår at trafikken meget snart bryder sammen hvis der ikke laves en motorvej over Egholm..
Med hensyn til udviklingen i Nordjylland, så har vi i dagspressen kunnet se at nordjyske politikere påstår at en motorvej vest om Aalborg vil have gavnlige effekter på udviklingen i Thy og på Mors.. I den forbindelse vil vi foreslå at udvalgets medlemmer fremdrager et Danmarkskort og sammenligner det med de foreslåede linjeføringer i VVM redegørelsen for en 3. Limfjordsforbindelse. Herefter udleder man så sine egne konklusioner..
Der pÃ¥stÃ¥s at være â€fast funderet enighed†om en Egholmsforbindelse blandt de nordjyske politikere.. Det er ogsÃ¥ korrekt at 11 borgmestre og en Regionsformand, i 2008 bekendtgjorde, at man nu ville gÃ¥ til Christiansborg, og med een samlet stemme argumentere for en statsfinansieret vestlig forbindelse.. Indtil da havde der været forskellige ønsker fra forskellige kommuner.. Men uden at vælgerne var blevet spurgt kunne man sÃ¥ pludselig komme frem til, at man nu var helt enige i Nordjylland.. Med risiko for at der er indsneget sig en enkelt fejl (men jeg tror det ikke) er her vores opfattelse af hvilke kommuner der før kommunalreformen ønskede en østlig forbindelse: Hals, Sejlflod, Brønderslev, Hjørring; Frederikshavn, Skagen og Hadsund.. Vi kan derfor ikke tage det særligt seriøst, at der pludselig, i sommeren 2008, kunne forekomme en sÃ¥ voldsom ændring i politikernes overbevisning..
Med hensyn til Aalborg Kommune sÃ¥ var der før kommunalreformen flertal for en Egholmsforbindelse.. Ved den seneste behandling i ByrÃ¥det var der stemmelighed, og der kunne ikke vedtages at pege pÃ¥ en bestemt linjeføring.. Det undrer os derfor hvis man tæller Aalborgs Borgmester med i den â€fast funderede enighedâ€..
Med venlig hilsen
Egholms Venner
V/Henrik Mørch
Egholm 59
9000 Aalborg.