|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16. januar 2009 Dok.id       J. nr.          522-14  Â
|
|
DSBFirst overtog trafikken på Kystbanen og Øresundstrafikken søndag den 11. januar, hvilket betyder, at første hverdag hvor DSBFirst stod for trafikken, var mandag den 12. januar.
Både DSBFirst og Trafikstyrelsen har konstateret, at DSBFirsts trafik i morgenmyldretiden mandag den 12. januar ikke kørte optimalt. Der var en del forsinkelser og enkelte delaflysninger.
Der er i morgentrafikken især oplevet problemer på 3 konkrete områder:
1. Vending af togene i Helsingør, da togene ankommer for sent, og kan ikke vendes i tide for at returnere mod København, hvilket skaber problemer.
2. Train managers (togførere) møder ikke op som de skal i henhold til planen på København H.
3. Manglende rutine. Det gælder såvel train managers som lokoførerne, at den manglende rutine i at køre den nye køreplan medfører usikkerhed.
Da forsinkelserne mandag ikke så ud til at forsvinde efter morgenmyldretiden besluttede DSBFirst at gøre et køreplansmæssigt indgreb for at få rettet trafikken op inden eftermiddagsmyldretiden. Konkret blev det besluttet, at vende togene i Snekkersten og indsætte busser mellem Snekkersten og Helsingør, indtil regulariteten var genoprettet.
DSBFirst indførte desuden en særkøreplan løbende indtil fredag den 16. januar for at imødegå problemerne. DSBFirst har nu anmodet Trafikstyrelsen om at kunne forlænge denne særkøreplan. Trafikstyrelsen har vurderet, at en forlængelse af særkøreplanen ligger inden for rammerne af den udbudte kontrakt, hvorfor særkøreplanen vil blive forlænget med en uge, så den på nuværende tidspunkt planlægges benyttet til og med fredag den 23. januar.
DSBFirst orienterer på sin hjemmeside m.v. om den forlængede særkøreplan fra fredag den 16. januar 2009 kl. 10.00, samt at der mandag den 19. januar 2009 kan uddeles flyers om ændringerne i togene på Kystbanen.
DSBFirsts køreplansændringer frem til og med fredag d. 23. januar
Frem til og med på fredag d. 23. januar gennemfører DSBFirst således følgende, for at sikre en mere stabil trafik i morgenmyldretiden:
· Vende 3 morgenmyldretidstog i Nivå for at undgå problemerne med for kort vendetid i Helsingør (få kundekonsekvenser – der vil fortsat være ligeså mange tog fra Helsingør som i den gamle køreplan)
· Springe Espergærde og Humlebæk over i retning mod Helsingør med 8 tog i Nivå-Kastrup-systemet, der i myldretiderne er forlænget til Helsingør. (få kundekonsekvenser).
I eftermiddagsmyldretiden gør DSBFirst frem til og med fredag følgende:
· Springe Espergærde og Humlebæk over i retning mod København med Nivå-Kastrup-systemet, der i myldretiderne er forlænget til Helsingør. (få kundekonsekvenser).
Øresundstogsystemet Helsingør-Landegrænsen-Malmö påvirkes ikke af ændringerne, og der vil derfor uanset ændringerne fortsat være mindst 3 tog i timen i begge retninger fra alle berørte stationer.
Det skal i forbindelse med DSBFirst’s indførelse af den justerede køreplan bemærkes, at det som følge af kontraktens bod/bonus-ordning vil gælde, at ændringerne betragtes som aflysninger, der kan udløse bod, idet de trafikale forpligtigelser måles med udgangspunkt i den oprindelige køreplan.
Generelt vurderer Trafikstyrelsen, at DSBFirst’s tiltag er hensigtsmæssige og egnede til at forbedre driftsstabiliteten på kort sigt. Trafikstyrelsen vurderer desuden, at konsekvenserne af ændringerne kan håndteres inden for rammerne af kontrakten med DSBFirst.
Trafikstyrelsen har bedt DSBFirst om at fremsende en handlingsplan, der beskriver de tiltag, DSBFirst igangsætter og gennemfører med henblik på iværksættelse af normalkøreplanen.
Trafikstyrelsen vil i de kommende dage have en fortsat dialog med DSBFirst om trafikafviklingen på Kystbanen og følge udviklingen tæt.
Lars Barfoed