SIC Â Skagen Innovationscenter
Dr. Alexandrinesvej 75 -Â 9990 Skagen - Tlf 98 44 57 13 - Mail: [email protected] web: www.shore.dk
Trafikudvalget
Christiansborg                                                                                      Mexico d. 14 januar 2009.
Besøg på vestkysten.
Vi har via udvalgssekretæren modtaget Kystdirektoratets forslag til besigtigelsen på den jyske vestkyst d. 27. februar 2009.
Det er i dag ubestridt at effektiviteten af sandfodringen på den jyske vestkyst er minus 170 % efter en investering på 2 milliarder over de sidste 25 år.
Der er enighed om at erosionen på den jyske vestkyst er gennemsnitlig 4,1 mio. kubikmeter årligt og når man sandfodrer med 2,4 mio. kubikmeter årligt er det et meget simpelt regnestykke at beregne effektiviteten baseret på den tilførte sandmængde.
Effektiviteten er nu helt nede på minus 215 % efter at den tilførte sandmængde er reduceret til 1,9 mio. kubikmeter i 2008.
Kystdirektoratet har afvist fremstille et materiale, som viser klitfodens tilbagerykning på vestkysten i perioden 1983 - 2008.
Fakta er imidlertid at alle kystfodringer er skyllet i havet inden juleaften hvert år og havet har taget yderligere 42.500.000 kubikmeter af vestkysten i løbet af de sidste 25 år.
Det svarer til en gennemsnitlig erosion på 425 kubikmeter pr meter. Der er 2 muligheder enten er profilet blevet forstejlet eller også er der en klittilbagerykning på ca. 25 meter over 25 år.
Det er under ingen omstændigheder acceptabelt efter en anlægsinvestering på 2 milliarder.
Modsætningsvis er der nu videnskabelig dokumentation for at SIC systemet kan stoppe erosionen på den jyske vestkyst.
Der er således klitfremrykning i de trykudlignede områder.
Treårsresultatet fra vestkysten blev fremlagt på ICCE 2008 i Hamburg og fremsendes til Trafikudvalget primo februar når vore papers bliver publiceret.
Vi vil derfor meget gerne have mulighed for at gennemgå den videnskabelige dokumentation for SIC systemet over de sidste 10 år på busturen fra Esbjerg til Skodbjerge, så Transportministeren og Trafikudvalget har de faktuelle oplysninger inden besigtigelsen ved Skodbjerge.
Vi kan samtidig oplyse at det ikke har været muligt at få lov til at fremlægge de faktuelle resultater for Kystdirektoratet, så der kan skabes en faglig og ikke mindst saglig dialog om de faktuelle forhold om den fejlslagne kystbeskyttelsespolitik.
Fejlslagen sandfodring ved Søndervig
                 |
|
Bunkeren ved Søndervig stod 25 meter ude på stranden efter januar stormen i 2005.
Sandfodring i efteråret 2004 var reelt virkningsløs
Efterfølgende blev en 9 km lang strækning sandfoderet med 886.000 m3 sand i sommeren 2005
og arbejdet blev afsluttet i juli 2005.
Sandfodringen skyllede igen i havet i januar stormene 2007, hvor vi havde 4 storme fra d. 1. januar til d. 20. januar. Og der skete meget store klitskader både nord og syd for Søndervig.
SIC raporterede den manglende effektivitet af sandfodringen ved Søndervig til Trafikudvalget og Kystdirektoratet retablerede klitterne ved Houvig, men der er fortsat ingen strand.
Her ser man Rhode Nielsens sandpumper som pumper sand ind til nye klitter ved Houvig
Her bygger Kystdirektoratet nye klitter nord for Søndervig i efteråret 2008
Søndervig – 5,0 km.
Strandfodring 2004Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 4,2 mio. kr.
Skråningsbeskyttelse                                 9,5 mio. kr.
Strandfodring                    14,9 mio. kr.
Revlefodring                                             5,0 mio. kr.
Total                                                                                                                          33,6 mio. kr.
Houvig 5,0 km
Strandfodring                      9,0 mio. kr.
Revlefodring                                           19,0 mio. kr.
Klitgenopbygning.                                     8,6 mio. kr.
Total                                                                                                                          36,6 mio. kr.
Samlede udgifter i aftaleperioden 2004-08Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 70,6 mio. kr.
Forudgående er der bygget skråningsbeskyttelse for 19,0 mio. kr. ved Husby høfderne.
SIC tilbød at sikre 20 km ved Søndervig mere effektivt og miljøvenligt for 6,6 mio. kr. årligt eller 3,3 mio. kr. for 10 km.
Kystdirektoratet fortalte Trafikminister Flemming Hansen og Trafikudvalget at sandfodring var meget effektivt og afviste efterfølgende SIC’s tilbud på vestkysten.
Det kan nu dokumenteres at med Kystdirektoratets egne tal at udgiften til sandfodring Skråningsbeskyttelse samt ombytning af høfder blev næsten 6 gange så dyrt, som miljøvenlig kystbeskyttelse med SIC metoden.
Skodbjerge.
               Â
SIC systemet ved Skodbjerge genererede så store sandmængder at flere huse var ved at blive dækket ned i sand.
    Â
Naboen førte ikke tilsyn mede sit hus og huset blev ødelagt af sandflugt fra stranden
Grundejerforeninger har efterfølgende etableret sandtrapning på forstanden med fyre toppe og hjælme, som blev leveret gratis af Skov og Naturstyrelsen, som er ansvarlig for sandflugts-bekæmpelsen i området.
Tre uger senere var klit foden rykket 10 meter længere ud mod havet
Resultat 2005 – 2008.
                    Â
|
Den store sandrift fra forstranden skyldes at forstranden i de dænede områder samt nedstrøms har større middelstrandhøjde.
Modsætningsvis rykker klitfoden tilbage i de ikke trykudlignede områder.
Fly opmåling med laser scan 300 m bredt fra klit fod
Fly opmålinger med laser scan 300 bredt fra klit foden viser at vinderosion i forstranden er et meget stort problem.
Beregningerne viser at vinderosion i forstranden er ca. 25 kubikmeter pr meter langs stranden i de drænede områder, således at den samlede vinderosion i forstranden udgør ca. 75 kubikmeter i de drænede områder. Dette svarer til en sænkning af strandprofilet i 100 meters bredde på 75 cm..
Det er således en nødvendighed at etablere sandtrapning i forstranden, idet sandet ellers går tabt til baglandet
Høfde Q
Høfderne ved Høfde Q er totalt virkningsløse og skråningsbeskyttelsen er nu ved at kollapse totalt.
Den nuværende kystbeskyttelsespolitik på den jyske vestkyst er reelt brudt totalt sammen efter en anlægsinvestering på ca. 2 milliarder over de sidste 25 år.
Houvig strand efter gentagende fejlslagne sandfodringer
Vi håber derfor at vi kan deltage i besigtigelsen på vestkysten d. 27. januar 2009 fra Esbjerg, så vi kan gennemgå den videnskabelige dokumentation i bussen.
Samtidig foreslår vi at Formanden for teknik og miljøudvalget i Ringkøbing Skjern kommune også deltager fra Esbjerg, så formanden bliver orienteret om de faktuelle forhold på vestkysten.
Vi har haft foretræde for teknik og miljøudvalget i Lemvig kommune, som er meget interesseret i en mere miljøvenlig kystbeskyttelsesmetode.
Holstebro kommune var ikke interesseret i en gennemgang, da det var Kystdirektoratet som suverænt bestemmer kystbeskyttelsesmetoden.
Det har ikke været muligt at komme i dialog med Ringkøbing Skjern kommune og forelægge de gode resultater på vestkysten.
Vi foreslår samtidig at Kystdirektoratet foranlediger at skrænt fodens placering i januar 2005 i projektområdet markeres med landmålerstokke, så Transportministeren og udvalget kan se de katastrofale forhold i referenceområde 2, hvor de såkaldte eksperter Hans Falk Burcharth og Jørgen Fredsøe flyttede referencelinie for at Skjule den store erosion i klitterne.
Vi finder det meget betænkeligt at Kystdirektoratet nu vil betale de 2 professorer 25.000 kr. hver med det formål at stoppe et af verdens mest miljøvenlige perspektivfulde kystbeskyttelsessystemer.
Vi glæder os meget til at fremlægge de faktuelle forhold på vestkysten for Transportministeren og Trafikudvalget.
Vi vedlægger hermed vort forslag til programmet.
Forslag til program for besigtigelsen på vestkysten d. 27 februar 2009.
Kl. 11.00 Afgang fra Esbjerg.
Poul Jakobsen fremlægger de faktuelle resultater på vestkysten, hvor det nu er dokumenteret at effektiviteten er minus 170 % efter en investering på 2 milliarder over de sidste 25 år.
Sammen med Poul Jakobsen deltager Claus Brøgger samt Ad van Zelfde BAM i Holland.
Kystdirektoratet foranlediger at skræntfodens placering i januar 2005 markeres med landmålerstokke i stranden.
Kl. 12.15 Ankomst til Bjerregårdsvej ved Skodbjerge.
Grundejerforeningsformændene for området fortæller om de store sandflugtsproblemer.
Â
Transportformen ændres til firhjulstrukne køretøjer foranlediget af Kystdirektoratet, så ministeren og udvalget får lejlighed til at besigtige hele området.
Det anbefales at formanden for teknik og miljøudvalget for Ringkøbing Skern Kommune Iver Enevoldsen følger med hele vejen op til Hvide Sande.
13.15 Besigtigelse af Kystdirektoratets fejlslagne kystfodringer ved Houvig, som har kostet mere end 70 mio. kr. i sidste aftaleperiode.
Det anbefales at udvalget tager et senere fly hjem fra Karup.
Â