|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K
|
Dato            6. oktober 2008 J. nr.          559-2  Â
|
|
Trafikudvalget blev i fortroligt brev af d. 3. juli 2008 orienteret om indhold og juridiske overvejelser i forbindelse med indgåelse af tillæg IV.
Tidsplanen i tillæg IV for Rejsekort A/S’ overtagelse af de geografiske deltrin fra leverandøren er følgende:
Trin 1                  Pilottrin Holbæk-Tåstrup                          December 2008
Trin 2/3a           Sydsjælland                                                      Oktober 2009
Trin 2/3b          Vestsjælland                                                     Februar 2010
Trin 2/3c           Hovedstadsområdet                                     September 2010
Trin 4a               Nordjylland + DSBs stationer på Fyn   September 2010
Trin 4b               Sønderjylland                                                  December 2010
Trin 4c                               Midtjylland                                                       Juli 2011
Ifølge tidsplanen i tillæg IV overtager Rejsekort A/S pilottrinnet i december 2008. Efter en kort periode til indstilling af systemets parametre vil kunderne herefter kunne benytte rejsekortsystemet.
Det skal herudover kort bemærkes, at Trin 4b og 4c forudsætter, at Sydtrafik og Midttrafik tilslutter sig rejsekortsystemet for al deres trafik, hvor de i dag kun er tilsluttet for deres – forholdsvis begrænsede -trafik i det tidligere VAT (Vejle Amts Trafikselskab). Uanset selskabernes tilslutning til rejsekortsystemet vil rejsekortet blive udrullet for alle DSB-stationer i Jylland, herunder også de stationer, der ligger i Syd- og Midttrafiks områder.
Installationerne på perroner og i busser for pilottrinnet er på plads. For de efterfølgende implementeringstrin er installationsopgaverne på nuværende tidspunkt forsinket i forhold til milepælene i tillæg IV.
Overtagelsestest på den version af rejsekortsystemets software, som skal benyttes ved overtagelsen i december, er startet i overensstemmelse med tidsplanen i Tillæg IV. Der er mindre forsinkelser i forbindelse med test af softwaren i forhold til leverandøren og i forhold til trafikvirksomhedernes egne processer, som dog kan indhentes i det videre forløb, hvis softwaren har den fornødne kvalitet.
I brevet lagde min forgænger op til, at hun ville indkalde til et møde efter sommerferien, hvor det nærmere indhold af tillæg IV ville blive gennemgået.
Da Rejsekort A/S’ overtagelse af pilottrinnet i december 2008 er næste væsentlige milepæl i projektet, vil jeg foreslå, at mødet holdes i december.
Såfremt der er behov for det, vil jeg fremsende en ny orientering inden et kommende møde.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed