|
||
|
Dato            7. januar 2009 Dok.id       J. nr.          104-13 Â
|
|
vedrørende
Europa-Kommissionens forslag af 10. december 2008 til ændring af forordning (EF) 1692/2006 om det andet Marco Polo-program for EF-tilskud til forbedring af godstransportsystemets miljøpræstationer (Marco Polo II-programmet) (KOM (2008) 847 ).
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Forslaget er fremlagt af Kommissionen i henhold til Traktaten, særlig art. 71, stk. 1 og art. 80, stk. 2, og skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet , jf. art. 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogvision.
Baggrunden for forslaget er, at Kommissionens analyser viser, at Marco Polo II-programmet med stor sandsynlighed ikke vil opnå det fastlagte mål i relation til skifte af transportform fra vejtransport til jernbanetransport, søtransport eller indre vandvejstransport målt i tonkilometer.
Med henblik på at forbedre programmets effektivitet foreslår Kommissionen en række tiltag i form af 1) lettelse af mindre virksomheders deltagelse i programmet, 2) sænkning af tærskelen målt i tonkilometer for deltagelse i programmet, 3) øgede støttebeløb til det enkelte projekt og 4) administrative forenklinger af procedurerne for deltagelse i programmet, bl.a. i form af nedlæggelse af den eksisterende forvaltningskomité.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r forholdet til nærhedsprincippet anfører Kommissionens i begrundelsen for forslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da Marco Polo-programmets formÃ¥l er at pÃ¥virke den internationale vejtransport og det tilstræbte skifte af transportform ikke kan opnÃ¥s i tilstrækkelig grad af den enkelte medlemsstat. Â
Regeringen finder, at da der er tale om justering af en gældende forordning, er forslaget i sagens natur i overensstemmelse med nærhedsprincippet.