Notat

 

 

Dato             7. januar 2009

Dok.id       

J. nr.           104-13

 

 

Nærhedsnotat

vedrørende

 

Europa-Kommissionens forslag af 10. december 2008 til ændring af forordning (EF) 1692/2006 om det andet Marco Polo-program for EF-tilskud til forbedring af godstransportsystemets miljøpræstationer (Marco Polo II-programmet) (KOM (2008) 847 ).

Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.

 

Forslaget er fremlagt af Kommissionen i henhold til Traktaten, særlig art. 71, stk. 1 og art. 80, stk. 2, og skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet , jf. art. 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogvision.

 

Baggrunden for forslaget er, at Kommissionens analyser viser, at Marco Polo II-programmet med stor sandsynlighed ikke vil opnå det fastlagte mål i relation til skifte af transportform fra vejtransport til jernbanetransport, søtransport eller indre vandvejstransport målt i tonkilometer.

 

Med henblik på at forbedre programmets effektivitet foreslår Kommissionen en række tiltag i form af 1) lettelse af mindre virksomheders deltagelse i programmet, 2) sænkning af tærskelen målt i tonkilometer for  deltagelse i programmet, 3) øgede støttebeløb til det enkelte projekt og 4) administrative forenklinger af procedurerne for deltagelse i programmet, bl.a. i form af nedlæggelse af den eksisterende forvaltningskomité.

 

For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet anfører Kommissionens i begrundelsen for forslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,  da Marco Polo-programmets formål er at påvirke den internationale vejtransport og det tilstræbte skifte af transportform ikke kan opnås i tilstrækkelig grad af den enkelte medlemsstat.  

 

Regeringen finder, at da der er tale om justering af en gældende forordning, er forslaget i sagens natur i overensstemmelse med nærhedsprincippet.