Henrik Bloch

Gl. Strand 52

1202 København K

 

 

                   8. januar 2009

 

Vicebrandinspektør Mikkel Kjær Rønnow

Københavns Brandvæsen

H. C. Andersens Boulevard 23

1553 København V

 

 

Kære Mikkel Kjær Rønnow

 

Borgergruppen til bevarelse af Gl. Strand takker for dit brev af 17. december 2008, først modtaget via mail den 5. januar 2009, vedr. stigerejsningsprøven på Gl. Strand den 15. december 2008. De skriver, at vi er velkomne til at stille yderligere spørgsmål – det gør vi så hermed.

 

Men samtidig gør vi opmærksom på, at beboernes og husenes sikkerhed efter borgergruppens mening langt fra er optimal med de afsatte 8 m mellem husenes facader og plankeværket, som er brandvæsenets normale retningslinier for udførelse af brandslukning i forbindelse med byggeri. Men Gl. Strand-området er ikke almindeligt byggeri, da området  efter brandvæsenets udsagn er et af de mest brandfarlige steder i byen..

 

Gl. Strand er en meget lang sammenhængende husrække. Et plankeværk langs hele bebyggelsen vil blive én lang passage uden mulighed for, at redningsbiler vil kunne passere hinanden. Husrækken på Gl. Strand, som sammen med husene i Naboløs, Læderstræde og Højbro Plads, består af en meget tæt sammenhængende bebyggelse uden brandmure mellem husene, og som alle har trætrapper, der udgør stor fare ved evakuering i tilfælde af ildebrand.

 

Da vi talte med jer her på Gl. Strand den 15. december, erklærede I, at de 8 m var at betragte som et minimum, og I nævnte, at 9 til 10 m var at foretrække. Vi ved godt, at 10 m vil vanskeliggøre Metrobyggeriet, men vi føler, at beboernes, forretningsdrivendes o.a. sikkerhed i de 10 år, metrobyggeriet forventes at vare, ikke tilgodeses af hverken Metroselskabet eller brandvæsenets minimumskrav til brandredningsarealer.

 

Vi forventer derfor, at dette spørgsmål tages op igen med en positiv tilbagemelding til borgergruppen samt svar på yderligere nedenstående spørgsmål:

 

·         Vi er bekymrede over, at 2 brandbiler bag plankeværket ikke kan passere hinanden. Hvad kan der gøres ved det?

·         Hvordan sikrer man, at ogsÃ¥ en ambulance kan komme til husene samtidig med brandbilerne?

·         Vil plankeværket være af en beskaffenhed, som gør, at brandvæsenet kan lægge det ned i tilfælde af pladsmangel, da vi jo ved, at brandstigen, nÃ¥r den er fuldt oppe, gÃ¥r 1,30 m bagud?

·         Er drejebaneproblemerne i begge ender af Gl. Strand afklaret med Metroselskabet?

·         Da der altid er fuld udrykning til dette kvarter, mÃ¥ vi spørge om, hvordan brandkøretøjer kan komme til i den rette rækkefølge?

·         Hvad er handlingsplanen for brandkøretøjerne, hvis der er brand andre steder i byen, da kun drejestigen med knæk kan anvendes bag plankeværket pÃ¥ Gl. Strand?

·         Hvad gør man for at sikre, at passagen bag plankeværket betragtes som brandvej og ikke f.eks. bliver brugt som cykelsti og cykelparkering?

·         Kan renovationsselskabet og vareindleveringen til forretninger og restauranter fungere normalt fra hus til hus pÃ¥ brandvejen, og hvad gør man i tilfælde af ildebrand?

 

Vi beder jer venligst svare hurtigst muligt, da tiden er ved at være knap og en afgørelse nærmer sig.

 

Vi gør samtidig opmærksom på, at kopi af dette brev er sendt til Folketingets Trafikudvalg.

 

Med venlig hilsen på borgergruppens vegne

 

Henrik Bloch