Dato:Â Â Â Â 11. december 2008 J. nr.:Â Â Â Â FS712-000021 |
Nærhedsnotat vedrørende
- Europa-kommissionens forslag af 17. november 2008 til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om mærkning af dæk med brændstofeffektivitet og andre vigtige parametre, KOM (2008) 779
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Målet med direktivet er at øge brændstofeffektiviteten inden for vejtransport ved at fremme brændstofbesparende dæk.
Direktivet opstiller rammerne for formidling af oplysninger om dækparametre (rullemodstand, vejgreb og dækstøj) ved mærkning.
Forslagets formål kan ifølge Europa-kommissionen ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende årsager:
Som det er fremhævet i forbindelse med gennemførelse af direktivet om mærkning af personbiler, er de eksisterende 27 forskellige mærkningsordninger en betydelig belastning for fabrikanterne, da de er nødt til at klassificere deres produkt forskelligt alt efter, hvilket land de sælger det i, og det virker ikke fremmende for et skift på markedet. Forskellige klassificeringer af produkter er med til at skabe forvirring hos forbrugerne og sætter dem ud af stand til at træffe et kvalificeret valg. Desuden har medlemsstaterne, forbrugerorganisationerne og dækbranchen givet udtryk for at de bakker op om en harmoniseret mærkningsordning.
Målene med forslaget kan ifølge Europa-kommissionen bedre nås med en indsats på fællesskabsplan af følgende årsager:
En harmoniseret mærkningsordning vil mindske medlemsstaternes og dækbranchens administrative byrder. Den vil forhindre fragmentering af det indre marked og skabe lige vilkår for alle.
Forslaget består kun i harmonisering af produktoplysningerne, mens gennemførelsen og overvågningen af markedet er medlemsstaternes ansvar.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, idet en harmoniseret mærkningsordning og dermed tilvejebringelse af muligheden for at vælge brændstofbesparende dæk bedst kan løses på fællesskabsniveau.