|
||
Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transportministeriets område under det tjekkiske EU-formandskab i første halvår af 2009 |
Dato            17. december 2008 Dok.id       J. nr.          Â
|
|
Der er planlagt to rådsmøder på transportområdet i EU i første halvdel af 2009, henholdsvis den 30. marts i Bruxelles og den 11. juni i Luxembourg.
Der vil dertil blive afholdt et uformelt ministermøde den 29. april, hvor emnerne for ministerdrøftelserne vil være ITS (intelligente transportsystemer) og â€tolling†systemer.
Den tjekkiske regering har meddelt, at den vil bruge formandskabet til at prioritere et â€Europa uden grænserâ€. PÃ¥ transportomrÃ¥det betyder det, at man vil arbejde for at fjerne barrierer, øge konkurrencemulighederne og sikre mere gennemsigtighed.
Landtransport
· Vejpakken
Det kommende tjekkiske formandskab har meddelt, at de tre forslag i vejpakken vil få topprioritet under deres formandskab. De tre forslag er fremsat af Kommissionen i 2007 og handler om 1) adgang til markedet for international godskørsel, 2) adgang til buskørselsmarkedet, og 3) adgang til vejtransporterhvervet.
Rådet nåede til enighed om forslagene på rådsmødet den 13. juni 2008, så det der tilbagestår, er Rådets forhandlinger med Europa-parlamentet.
· Eurovignette-direktivet
Forslaget vedrørende revision af Eurovignette-direktivet skal gøre det muligt for medlemslandene at opkræve ’grønne vejafgifter’ af lastbiler i form af afgifter for luftforurening, støj og trængselsproblemer. Forslaget nåede ikke at blive vedtaget under det franske formandskab, som ellers lagde betydelig energi i at opnå en generel indstilling på  det sidste rådsmøde under formandskabet i december.
Forslaget går videre til det tjekkiske formandskab, der har meddelt, at de ikke vil arbejde med dette forslag så ihærdigt som Frankrig gjorde. Tjekkerne afventer Europa-parlamentets 1. læsning af forslaget i februar, som så skal danne baggrund for forhandlingerne. Tjekkerne har ladet vide, at de ikke er optimistiske med henblik på at få vedtaget forslaget.
Luftfart
· Single European Sky II
Arbejdet med SES II-pakken vil blive videreført under det tjekkiske formandskab. SES II-pakken er en videreudvikling af Kommissionens forslag fra 2004 (SES-I), om at skabe ét sammenhængende fælles europæisk luftrum, som skal gøre flyvning gennem Europa mere hensigtsmæssig, økonomisk sÃ¥vel som miljømæssigt. Hjørnestenen i arbejdet med at skabe det fælles luftrum er udviklingen af de sÃ¥kaldte â€funktionelle luftrumsblokkeâ€. Disse blokke er grænseoverskridende og der er derfor tale om blokke, der er større end de nuværende nationale luftrum. SES-II pakken er blevet lanceret for at skabe mere dynamik i arbejdet med at skabe det fælles luftrum, fordi udviklingen skønnes ikke at have gÃ¥et hurtig nok.
Forslaget til forordningen blev næsten vedtaget på rådsmødet i december 2008 under det franske formandskab, men et mindre udestående forhindrede pakken i at blive vedtaget. Alle medlemslande har dog udtrykt principiel støtte til forslaget og det kan derfor forventes, at en vedtagelse af pakken ikke vil afstedkomme de helt store problemer for det tjekkiske formandskab. SES II-pakken forventes at være på dagsordenen til det første rådsmøde i marts.
· EASA
Det tjekkiske formandskab forventer ikke at prioritere EASA-forslaget under deres formandskab. Kommissionen har foreslået, at EASA, som i dag dækker områder som luftdygtighed, flyoperationer, m.m., skal have sine kompetenceområder udvidet til også at omfatte lufttrafikstyring, luftfartstjenester og lufthavne.
Der blev vedtaget en partiel generel indstilling under det franske formandskab – partiel da der stadig er et udestående på lufthavnsdelen af forslaget.
· Eksterne relationer
I 2005 vedtog Rådet en plan for fremtidens luftfartsaftaler, der traditionelt har været bygget op om bilaterale aftaler. Målet med de nye aftaler er at sikre fair konkurrence, at reformere den internationale civile luftfart og i det hele taget skabe en mere moderne struktur. Det er Kommissionen, der forhandler aftalerne på vegne af Fællesskabet, og Rådet vedtager løbende Kommissionens mandat for at forhandle med de enkelte lande.
Det kommende formandskab vil behandle luftfartsaftalen med Canada som en del af de eksterne relationer, og vil desuden behandle eventuelle yderligere mandatforslag. Kommissionen er tidligere blevet bemyndiget til at indgå forhandlinger om luftfartsaftaler med blandt andre Israel, Libanon, Algeriet, m.fl. på vegne af medlemslandene.
· Et nyt lufttrafikstyringssystem
Det kommende tjekkiske formandskab vil behandle ATM masterplanen. Kommissionen ønsker at udvikle et nyt lufttrafikstyringssystem, der skal give en sikker og effektiv lufttransport i fremtiden. Systemet er afgørende for, at det fælles europæiske luftrum (SES II-pakken) kan realiseres. Masterplanen indeholder: 1) en anbefaling om at skifte fra luftrumsbaserede til flyvevejsbaserede operationer, for således at optimere ruter og ankomsttidspunkter; 2) en samordning af planlægningen i forbindelse med flyruter, således at alle berørte parter i en flyrejse involveres i planlægningen; 3) forbedret koordinering mellem militære og civile myndigheder; 4) nye teknologier til at præcisere flyvningen og optimere afstanden mellem luftfartøjer og dermed udnytte kapaciteten i luftrummet og i lufthavne maksimalt.
Et konsortium bestående af repræsentanter fra hele branchen har udarbejdet en masterplan for udviklingen og implementeringen af det nye lufttrafikstyringssystem. Kommissionen har godkendt planen og anbefaler, at Rådet gør ligeså. Det kommende tjekkiske formandskab vil behandle masterplanen med henblik på godkendelse på rådsmødet i marts.
Jernbane
Det kommende tjekkiske formandskab har meddelt, at det ikke vil arbejde særlig indgående med jernbanesager. Tjekkerne havde tilsyneladende planlagt at behandle revisionen af 1. jernbanepakke, men revisionen er udskudt et år til den nye Kommission er på plads. Det forventes, at det tjekkiske formandskab vil behandle det netop fremlagte forslag angående fragt-korridorer.
Tværgående emner
· Handlingsplan for ITS i transport
Kommissionen har fremlagt en handlingsplan for ITS med tilhørende forslag til lovgivning. Det forventes, at sagen bliver drøftet på rådsmødet i marts og derudover også på det uformelle rådsmøde i april. På baggrund af disse møder forventer det tjekkiske formandskab at kunne vedtage rådskonklusioner på rådsmødet i juni.
· Marco Polo
Der vil komme et forslag til ændring af Marco Polo forordningen – som er et program, der har til formål at fremme et mere miljøvenligt godstransportsystem, bl.a. ved at overføre godstransport fra vej til sø, jernbane og indre vandveje – og det kommende tjekkiske formandskabs ambition er at opnå en hurtig løsning, muligvis allerede på rådsmødet i marts.
· Handlingsplan for bymæssig mobilitet
Kommissionen har annonceret at ville fremlægge en handlingsplan for bymæssig mobilitet. Formandskabet ønsker at prioritere behandlingen af denne.
· TEN-T
Der forventes en grønbog om TEN-T (Transeuropæiske netværk) til januar, som vil være begyndelsen på processen med at revidere retningslinjerne for TEN-T. Sagen forventes også at blive drøftet under frokosten på det uformelle rådsmøde i april.
Kommissionen har desuden bebudet, at den vil præsentere en omfattende plan for Østersøregionen under TEN-T