Notat

 

 

Dato             19. december 2008

Dok.id       

J. nr.          

 

 

 

Statens Luftfartsvæsen

J.nr.

07-4050-0001

Sagsbeh.

Keld Ludvigsen

 

 

Xxkontoret

J.nr.        

Sagsbeh.                  

 

 
Lufthavnstakster i Københavns Lufthavn

Den eksisterende model for fastsættelse af lufthavnstakster i Københavns Lufthavn udløber den 31. december 2008.

 

 

 
Statens Luftfartsvæsen har derfor efter høring af lufthavnen og luftfartsselskaberne udarbejdet en moderniseret model for takstreguleringen af Københavns Lufthavn, der er indeholdt i Bestemmelser for Civil Luftfart (BL 9-15).

Modellen bygger grundlæggende på det samme princip som har været anvendt de seneste 6 år, nemlig at taksterne fastsættes efter aftale mellem lufthavnen og luftfartsselskaberne.

For at øge sammenhængen mellem pris og kvalitet, er modellen i forhold til den tidligere model udvidet, således at parterne skal indgå en aftale om serviceniveauer på områder udvalgt af parterne, hvor der skal definere kritiske performance indikatorer, der vil påvirke takstniveauet.

For så vidt angår den del, som omhandler rammerne for parternes forhandlinger, er der i forhold til den nuværende model sket en præcisering af forhandlingsforløbets rammer, herunder bl.a. en specifikation af hvilke informationer parterne skal udveksle forud for forhandlingerne.

 

Såfremt parterne ikke bliver enige ved forhandling, vil Statens Luftfartsvæsen fastsætte rammerne for taksternes udvikling (den såkaldte ”fall back” model).

 

Indtægtsrammen består af summen af driftsomkostninger, afskrivning af anlægsaktiver, et beløb til forrentning af egen- og fremmedkapital (et rimeligt afkast), fratrukket en overførsel af en andel af merafkastet fra lufthavnens kommercielle område og et eventuelt effektiviseringskrav.

Overførslen af en andel af merafkastet fra det kommercielle område kan variere mellem minimum 10 % og maksimum 50% og fastsættes sammen med et eventuelt effektiviseringskrav af Statens Luftfartsvæsen ud fra en vurdering, hvori kan indgå lufthavnens takstniveau i forhold til sammenlignelige europæiske lufthavne.  Overførslen af andel af merafkast fra det kommercielle til det luftfartsmæssige område skal til enhver tid tillade lufthavnen et rimeligt afkast på de kommercielle aktiver. Afskrivninger beregnes på grundlag af de bogførte anskaffelsespriser.

Ved fastsættelsen af indtægtsrammen vil lufthavnen blive sikret et rimeligt afkast på investeringerne, der er eller vil blive foretaget indenfor såvel de luftfartsmæssige som de kommercielle aktiviteter. Denne sikkerhed for et rimeligt afkast udgør, i forhold til den hidtidige model og vilkårene for en virksomhed der opererer på almindelige markedsvilkår, en væsentlig økonomisk sikkerhed og derfor et væsentligt incitament til at foretage investeringer.

Fastsættelsen af den forrentningssats der benyttes ved beregning af det rimelige afkast på såvel det luftfartsmæssige som det kommercielle område, foretages af Statens Luftfartsvæsen under hensyntagen bl.a. til ønsker om investeringer i lufthavnens infrastruktur og udvikling i øvrigt, samt den skønnede risiko forbundet med de pågældende investeringer. Således indeholder modellen mulighed for at variere afkastet på investeringer indenfor såvel de luftfartsmæssige som de kommercielle aktiviteter, under hensyntagen bl.a. til ønsker om investeringer i lufthavnens infrastruktur og udvikling i øvrigt, samt den skønnede risiko forbundet med de pågældende investeringer. Derved gives mulighed for – via variation i afkastet – at skabe incitamenter for lufthavnen til investeringer, herunder bl.a. at sikre et større afkast på investeringer, hvor risikoen skønnes at afvige fra det normale for området.

For 2009 foretages takstfastsættelsen efter fall back modellen, således at de nye takster kan træde i kraft 1. april 2009. De nuværende takster forlænges uændret til udgangen af marts 2009. Forhandlingerne mellem parterne om takstfastsættelsen perioden 2010-2013 vil blive indledt i 2009.