Ã…rhus, d. 19/12 2008.
Til medlemmerne af trafikudvalget.
Tillad mig at henlede medlemmernes opmærksomhed på nedenstående artikel fra Haderslev Ugeavis:
http://www.haderslevugeavis.dk/article/20081119/haderslev/nyheder/711190024/
Hvori består grunden til, at Haderslev Kommune tilbydes at købe banestrækningen Vojens-Haderslev for et millionbeløb, når en sjællandsk kommune som nævnt i artiklen har kunnet købe en tilsvarende nedlagt strækning (Høng-Gørlev) formedelst 1 krone?
Hvorfor har myndighederne i Danmark ikke udarbejdet en formel klassificering af de forskellige baner, således at der udarbejdes bl.a. en minimumsstandard for, hvad der specifikt kræves for en tilstand af sporet og banens udstyr i øvrigt, for at drive veterantog, hhv. begrænset godstogdrift på gamle baner, uden at disse nødvendigvis kræves nyistandsat til dette begrænsede formål.
En lignende problematik gør sig gældende for Tønder-Tinglev banens vedkommende, idet der her tilsyneladende er stor uenighed mellem CFL Cargo og BaneDanmark om, hvad der kræves for at kunne genoptage godstogstrafik med begrænset hastighed.
Har man fra politisk hold og fra myndighedernes side forholdt sig til problematikken angående kørsel med veterantog, dersom der indføres ERTMS signalstandard på det danske skinnenet? Det vil være dyrt, og måske teknisk umuligt, for veterantogsforeninger og -klubber at installere det fornødne elektroniske udstyr i veterantog. Kunne det måske være en politisk prioritet at sikre særlige baner hvor man også i fremtiden kan køre med veterantog, dersom en teknisk løsning ikke kan findes på ERTMS i veterantog. Eller er kørsel med veterantog ikke en kulturhistorisk prioritet i Danmark?
Mvh.
Mads Mikkel Tørsleff