|
||
Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi - transportdelen) den 9. december 2008 i Bruxelles |
Dato            12. december 2008 Dok.id       J. nr.          Â
|
|
Forslaget til ændring af forordningen om SES II blev ikke som forventet vedtaget på rådsmødet, da der i sidste øjeblik viste sig at være et formelt spørgsmål om Gibraltar lufthavn, der fortsat udestod. Alle lande gav dog udtryk for en principiel tilslutning til forslaget, og der er derfor gjort store fremskridt i sagen. Der var således enighed i Rådet om alle de tekniske bestemmelser i forslaget.
Dagsordenpunkt 2: Ændring af forordning angående flyvepladser, lufttrafikledelse samt luftfartstjenester, EASA
Der blev vedtaget en delvis generel indstilling til forslaget. Medlemslandene var således enige om at udvide EASA’ s kompetenceområder til nu at omfatte lufttrafikstyring og luftfartstjenester.  Af udestående spørgsmål resterer bl.a. anvendelsesområdet for lufthavnsdelen, hvor flere medlemslande ønsker, at færre lufthavne end foreslået af Kommissionen skal være omfattet af aftalen. Denne del af forslaget vil overgå til det kommende tjekkiske formandskab.
Dagsordenpunkt 3: Relationer med tredjelande inden for civil luftfart – Luftfartsaftale med Tunesien
Rådet gav Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Tunesien, om at indgå en luftfartsaftale.
Dagsordenpunkt 4: Relationer med tredjelande inden for civil luftfart – Luftfartsaftale med Algeriet
Rådet gav Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Algeriet, om at indgå en luftfartsaftale.
Dagsordenpunkt 5: Revision af Eurovignette-direktivet om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
Formandskabet valgte at forelægge en statusrapport for Rådet, idet man erkendte, at der fortsat var en række spørgsmål, som fremadrettet måtte drøftes mellem medlemslandene.  Flere lande påpegede, at timingen for forslaget er dårligt set i lyset af den nuværende økonomiske krise. Flere lande var imod trængselsdelen af de eksterne omkostninger, da trængslen helt overvejende opstår på grund af privatbilisme. Der var desuden flere lande, der af principielle grunde ikke kunne tilslutte sig Kommissionens forslag om at øremærke afgiftsprovenuet til miljøforbedrende investeringer. Der var dertil flere lande, der bemærkede, at forslaget var diskriminerende over for lande, der er geografisk placeret i udkanten af EU, og derfor skal betale flest afgifter i henhold til forslaget.
Forslaget vil gå videre til det kommende tjekkiske formandskab.
Dagsordenpunkt 6 Grønnere transport
Der var enighed om en konklusionstekst vedr. Kommissionens pakke om grønnere transport.