Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             18. december 2008

J. nr.           534-1

 

  

 

Status for IC4

 

Rollefordeling og godkendelsesproces

 

DSB har bestilt IC4-tog til levering fra AnsaldoBreda.

 

Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndigheden i Danmark, som skal godkende IC4-togene. Godkendelsen foregår i flere etaper. Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt. TÜV Nord er blevet inddraget som assessor.

 

DSB, AnsaldoBreda, og Trafikstyrelsen mødes jævnligt til statusmøder for at diskutere fremdriften i leveringen af sikkerhedsdokumentation og mere generelle aspekter om godkendelse og prøvekørsel.

 

Af figur 1 neden for fremgår processen for IC4-togenes stadier af godkendelse. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.

 

Figur 1, Forventede stadier af godkendelse:

Plan Stadie

Lukket spor uden passagerer

Ã…bent spor uden passagerer

Ã…bent spor med passagerer

Typedokumentation og test lukket spor

Typedokumentation, åbent spor med passagerer

Typegodkendt enkeltkørende togsæt

Type godkendelse sammenkoblet togsæt

Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt

Nuv. stadie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Status

 

IC4 er blevet indsat i ordinær drift som lyntog mandag-torsdag med start fra 1. december 2008. DSB følger driftskvaliteten nøje og ser fortsat med alvor på antallet af fejl.

 

AnsaldoBreda har overholdt leveringstidspunkterne (aftalt i forbindelse med ultimatummet) i forhold til de første 5 togsæt, som anvendes til følgende:

 

·         3 togsæt benyttes i driften til kørsel i landsdelstrafikken pÃ¥ strækningen mellem København og Aalborg.

 

·         Et togsæt anvendes i øjeblikket til at teste en ny konfiguration. Testene forventes afsluttet før jul 2008 og vil, hvis de falder godt ud resultere i at fejlene: Styring af motorer (powerpacks) og en del af de falske fejlmeddelelser pÃ¥ førerbordet, bliver rettet. Det er AnsaldoBreda's forventning, at den nye softwarepakke vil forbedre driftskvaliteten af togsættene. NÃ¥r softwarepakken er færdigtestet, skal Trafikstyrelsen

godkende opgraderingen, hvorefter den vil kunne implementeres

på de leverede togsæt, der benyttes til passagerdrift.

 

 

For så vidt angår en fejl vedrørende overvågning af tørring af trykluft til bremserne, har Trafikstyrelsen accepteret, at fejlen rettes ved en senere lejlighed, idet AnsaldoBreda og DSB har dokumenteret, at forholdet kan håndteres fuldt forsvarligt frem til den endelige løsning.

 

Fortsat proces

 

Som omtalt i sidste statusnotat finder Trafikstyrelsen det nødvendigt at begrænse eksponeringen af risici, indtil fejlene med motorstyring og falske fejlmeldinger er rettet. Af den grund er antallet af tog i den nuværende konfiguration, der samtidig må køre i Danmark, begrænset til tre.  

 

AnsaldoBreda har oplyst, at de forventer at have fremsendt al nødvendig dokumentation for at kunne opnå en betinget typegodkendelse ultimo 2008. Såfremt materialet er fyldestgørende, kan den betingede typegodkendelse udstedes herefter, og antallet af samtidigt kørende tog forøges. 

 

Det er planlagt, at typegodkendelse i forhold til sammenkoblet kørsel skal efterfølge typegodkendelsen af enkeltkørende togsæt. Den detaljerede proces herfor er ikke aftalt, men AnsaldoBreda har fremsendt et kommissorium for den uafhængige assessor til godkendelse i Trafikstyrelsen.

 

Det blev på møde den 11. december 2008 oplyst, at AnsaldoBreda forventer at påbegynde test af sammenkoblede togsæt i Tjekkiet i begyndelse af januar.

Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen er aftalt til den 15. januar 2009.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed