|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. december 2008 J. nr.          534-1
 Â
|
|
Status for IC4
Rollefordeling og godkendelsesproces
DSB har bestilt IC4-tog til levering fra AnsaldoBreda.
Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndigheden i Danmark, som skal godkende IC4-togene. Godkendelsen foregår i flere etaper. Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt. TÜV Nord er blevet inddraget som assessor.
DSB, AnsaldoBreda, og Trafikstyrelsen mødes jævnligt til statusmøder for at diskutere fremdriften i leveringen af sikkerhedsdokumentation og mere generelle aspekter om godkendelse og prøvekørsel.
Af figur 1 neden for fremgår processen for IC4-togenes stadier af godkendelse. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.
Figur 1, Forventede stadier af godkendelse:
Plan Stadie |
Lukket spor uden passagerer |
Ã…bent spor uden passagerer |
Ã…bent spor med passagerer |
Typedokumentation og test lukket spor |
Typedokumentation, åbent spor med passagerer |
Typegodkendt enkeltkørende togsæt |
Type godkendelse sammenkoblet togsæt |
Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt |
|
Nuv. stadie |
|
|
|||||||
Status
IC4 er blevet indsat i ordinær drift som lyntog mandag-torsdag med start fra 1. december 2008. DSB følger driftskvaliteten nøje og ser fortsat med alvor på antallet af fejl.
AnsaldoBreda har overholdt leveringstidspunkterne (aftalt i forbindelse med ultimatummet) i forhold til de første 5 togsæt, som anvendes til følgende:
· 3 togsæt benyttes i driften til kørsel i landsdelstrafikken på strækningen mellem København og Aalborg.
· Et togsæt anvendes i øjeblikket til at teste en ny konfiguration. Testene forventes afsluttet før jul 2008 og vil, hvis de falder godt ud resultere i at fejlene: Styring af motorer (powerpacks) og en del af de falske fejlmeddelelser på førerbordet, bliver rettet. Det er AnsaldoBreda's forventning, at den nye softwarepakke vil forbedre driftskvaliteten af togsættene. Når softwarepakken er færdigtestet, skal Trafikstyrelsen
godkende opgraderingen, hvorefter den vil kunne implementeres
på de leverede togsæt, der benyttes til passagerdrift.
For så vidt angår en fejl vedrørende overvågning af tørring af trykluft til bremserne, har Trafikstyrelsen accepteret, at fejlen rettes ved en senere lejlighed, idet AnsaldoBreda og DSB har dokumenteret, at forholdet kan håndteres fuldt forsvarligt frem til den endelige løsning.
Fortsat proces
Som omtalt i sidste statusnotat finder Trafikstyrelsen det nødvendigt at begrænse eksponeringen af risici, indtil fejlene med motorstyring og falske fejlmeldinger er rettet. Af den grund er antallet af tog i den nuværende konfiguration, der samtidig mÃ¥ køre i Danmark, begrænset til tre. Â
AnsaldoBreda har oplyst, at de forventer at have fremsendt al nødvendig dokumentation for at kunne opnÃ¥ en betinget typegodkendelse ultimo 2008. SÃ¥fremt materialet er fyldestgørende, kan den betingede typegodkendelse udstedes herefter, og antallet af samtidigt kørende tog forøges.Â
Det er planlagt, at typegodkendelse i forhold til sammenkoblet kørsel skal efterfølge typegodkendelsen af enkeltkørende togsæt. Den detaljerede proces herfor er ikke aftalt, men AnsaldoBreda har fremsendt et kommissorium for den uafhængige assessor til godkendelse i Trafikstyrelsen.
Det blev på møde den 11. december 2008 oplyst, at AnsaldoBreda forventer at påbegynde test af sammenkoblede togsæt i Tjekkiet i begyndelse af januar.
Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen er aftalt til den 15. januar 2009.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed