|
||
Referat fra den fortrolige mundtlige orientering om IC4 hos DSB den 22. oktober 2008. |
Dato            2. december 2008 J. nr.          534-1 Â
|
|
Deltagere var følgende:
Fra TRU: Flemming Damgaard Larsen, Helge Adam Møller, Magnus Heunicke, Henriette Kjær, Jesper Petersen, Kim Mortensen, Karsten Nonbo, Kim Christiansen, Kristian Pihl Lorentzen, Pia Olsen Dyhr.
Fra DSB: Søren Eriksen, Mogens Granborg, Peder Nedergaard Nielsen, Merete Mygind.
Fra Transportministeriet: Lars Barfoed, Jacob Heinsen, Dorthe Nøhr Pedersen, Lasse Winterberg, Kim Pimenta, Randi Skogstad, Marianne Clod Zauner
Sekretærer for Folketingets Trafikudvalg: Jesper Thinghuus, Aicha Esdam
Planlagt dagsorden:
1. Siden sidst
2. IC4 – aktuel status
3. IC4 og ultimatummet
4. Erstatningsmateriel
Visse dele af dette referat er udgået af hensyn til fortrolighed.
Referat:
Mogens Granborg bød velkommen.
1, 2, 3. Siden sidst, IC4 – aktuel status og IC4 og ultimatummet
Søren Eriksen gennemgik kort udviklingen siden ultimatummet blev fremlagt i maj 2008. Til nu har AnsaldoBreda overholdt deadlines for levering af togsæt til DSB.
IC4 togene kører et par gange om ugen mellem Aalborg og København. For at sikre passagererne mod aflysninger er det fast procedure, at et IC3 tog kan indsættes, hvis IC4 toget ikke kan køre som planlagt. Der har til nu været 24 afgange hvoraf 3 måtte aflyses.
Der er på nuværende tidspunkt for mange fejl på togene. De to største fejlkilder er hhv. togcomputeren og udstødningen. Ny software testes i øjeblikket. (fortroligt)
4. Erstatningsmateriel
Søren Eriksen fortalte, at 45 dobbeltdækkervogne forventes leveret inden udgangen af 2009. Målet er at udfase de blå vogne mest muligt, DSB forventer at kunne udfase ca. 100 ud af de 127 blå vogne. Dobbeltdækkerne svarer til eksisterende materiel, så godkendelsesprocessen forventes at være ukompliceret.
Der indsættes yderligere 3 ICE-TD tog forhåbentligt i 2. kvartal af 2009. DSB undersøger muligheden for at tilvejebringe moderne materiel til Grenåbanen, der bliver tale om Desiro-lignende materiel.
5. Spørgsmål
Pia Olsen Dyhr spurgte til a) om nogle af IC4 togsættene har opnået typegodkendelse, b) om det er DSB eller AnsaldoBreda der retter fejlene i software, og c) om der fortsat kan forventes problemer med togene efter levering.
Søren Eriksen svarede at a) de kørende togsæt har en midlertidig ibrugtagningstilladelse. AnsaldoBreda har udarbejdet en plan for fejlretning, som nu er sendt til TÜV. Derpå sendes den til Trafikstyrelsen, som på baggrund af planen, vil kunne udstede betingede typegodkendelser for de enkeltkørende togsæt.
Med hensyn til b) (fortroligt) Det er c) (fortroligt)
Kristian Pihl Lorentzen bemærkede, at udviklingen viser, at det var korrekt af DSB at opstille ultimatummet i maj. Dertil blev spurgt a) hvorvidt DSB er bekymrede med hensyn til, om AnsaldoBreda kan overholde ultimatummet, og b) hvordan det går med Plan B.
Søren Eriksen svarede, at a) (fortroligt)
Mogens Granborg supplerede, at (fortroligt)
Søren Eriksen oplyste, at AnsaldoBreda er blevet bedt om at øge deres stab i Århus, da det i øjeblikket tager for lang tid at rette de fundne fejl. Med hensyn til b) Plan B, er et samarbejde mellem DSB, Trafikstyrelsen, Banedanmark og Transportministeriet, under ledelse af Transportministeriet igangsat med henblik på en alternativ materielstrategi.
Karsten Nonbo spurgte til de lokomotiver, som skal trække de ny dobbeltdækkere.
Søren Eriksen svarede, at kvaliteten på de lokomotiver som i øjeblikket trækker de blå vogne, og på sigt skal trække dobbeltdækkervognene, ikke er god nok. DSB overvejer i øjeblikket, om man skal indkøbe nye lokomotiver eller renovere de gamle.
Flemming Damgaard Larsen kommenterede, at man jo blandt andet ved indsættelsen af metroen oplevede problemer og spurgte, om DSB kan udelukke lignende problemer denne gang.
Søren Eriksen forklarede, at det kan man aldrig være sikker på. Men fokus er på, at lave en intelligent indsættelse, hvilket betyder, at IC3 tog står standby i tilfælde af aflysninger på IC4 tog. På den måde vil passagererne ikke berøres.
Magnus Heunicke spurgte om AnsaldoBreda har accepteret ultimatummet.
Søren Eriksen svarede, at(fortroligt)
Magnus Heunicke bad DSB kommentere, hvorvidt det er korrekt (fortroligt)
Søren Eriksen forklarede, at (fortroligt)
Magnus Heunicke spurgte, om ikke pendlerbrugerne kan få tilsendt information om erstatningsmateriellet.
Søren Eriksen mente, at det lød som en god idé, som man vil se på.
Magnus Heunicke spurgte hvorledes leveringsgraden efter maj bliver.
Søren Eriksen svarede, at der (fortroligt)
Magnus Heunicke ønskede at vide, hvor mange år dobbeltdækkerne er lejet.
Søren Eriksen svarede, at de er lejet i 4 år med mulighed for forlængelse i mindst 3 x 1 år.
Henriette Kjær spurgte, om a) der er foretaget undersøgelser af passagerernes tilfredshed med IC4 togene og, om b) om den ny regering i Italien har medført ændringer i forhold til fokus på problemerne
Søren Eriksen svarede, at a) passagererne er glade for togene og b) det man især har kunnet mærke er, at der er kommet ny ledelse i AnsaldoBreda, fokus og forståelse for sagen er mærkbart forbedret.
Lars Barfoed oplyste, at ved det seneste ministerrådsmøde i Luxembourg henvendte den italienske transportminister sig for at forsikre om, at han vil gøre alt i sin magt for at togene leveres.
Pia Olsen Dyhr spurgte, hvad der vil ske efter ultimatummet udløber i maj - såfremt AnsaldoBreda lever op til ultimatummet.
Søren Eriksen svarede, at DSB vil fortsætte med den stramme kurs, (fortroligt)
Karsten Nonbo spurgte hvorvidt DSB (fortroligt)
Søren Eriksen (fortroligt)
Kristian Pihl Lorentzen hvorfor IC4 toget bruger mere brændstof – og dermed udleder mere CO2 – end IC3.
Søren Eriksen svarede, at IC4 togene er tungere, fordi sikkerhedsniveauet er højere end ved IC3, fordi der er mere plads pr. passager og fordi handikapforholdene er bedre og dermed mere pladskrævende. Derfor udleder IC4 mere CO2 pr. pladskm. end IC3. Det blev dog pointeret, at IC4 togene ikke afløser IC3, men i stedet de gamle lokomotiver. Set i det lys, er der tale om en positiv effekt.
Henriette Kjær takkede på Trafikudvalgets vegne for informationen. Trafikudvalget er særdeles positive overfor muligheden for de mundtlige orienteringer.